שתף קטע נבחר

קשה אך עם פוטנציאל: טיפים לעסקים באפריקה

ביבשת אפריקה חיים למעלה ממיליארד תושבים ביותר מ-50 מדינות. 40% מהם חיים בערים ומהווים קהל יעד טבעי למוצרים ישראלים. החסרונות: שחיתות ובירוקרטיה רבה. אך עם התנהלות נכונה והכרת מאפייני היבשת ניתן לממש את הפוטנציאל העסקי הרב הטמון במקום

אפריקה מהווה שוק מתעורר חשוב מאוד, שלא זכה עד היום לחשיפה מספקת. הקרבה הגיאוגרפית לישראל רק מחזקת את האטרקטיביות של יבשת זו.

 

ייצור המזון עבר לאפריקה, אבל האוכלוסיה גוועת

כך כובשת סין את אפריקה: מי מרוויח ומי מפסיד?

"ילד באפריקה זקוק לעזרה יותר מהיוונים"

 

באפריקה חיים למעלה ממיליארד תושבים ביותר מחמישים מדינות. כ-40% מתושבי אפריקה כבר חיים בערים (כלומר כ-400 מיליון תושבים) והם מהווים קהל יעד טבעי למוצרים ישראליים. האורבניזציה (התפשטות עירונית) באפריקה צפויה להימשך עוד הרבה שנים, בדומה לשווקים מתעוררים אחרים כמו סין.

 

חשוב מאוד להכיר את מאפייני היבשת. הפיזור הגיאוגרפי, המאבקים הפוליטיים, השחיתות והבירוקרטיה מקשים מאוד על עשיית עסקים באפריקה ורבות הן החברות המשלמות מחיר יקר על טעויות שניתן היה למנוע.

 

10 טיפים לעסקים באפריקה

מתכננים לייצא לאפריקה? הנה מספר טיפים שכדאי לדעת על היבשת לפני שמתחילים:

 

1. אל תתמקדו במדינות - התמקדו בערים. באפריקה יש כ-52 ערים בהן חיים למעלה ממיליון תושבים בכל אחת. זהו קהל היעד הטבעי לייצוא. פריסה על פני 40 הערים הגדולות באפריקה מאפשרת כיסוי של 90% מהתל"ג ביבשת.

 

2. דרום אפריקה נמצאת במיתון שהחל לאחר משחקי הגביע העולמי של שנת 2010 וסופו עדיין לא נראה באופק. לכן, למרות שהיא עדיין המדינה המפותחת ביותר באפריקה, לא כדאי להתמקד רק בה.

 

עדיין מתאוששים מהמיתון שהחל לאחר מונדיאל 2010 בדרום אפריקה (צילום: איי פי) (צילום: איי פי)
עדיין מתאוששים מהמיתון שהחל לאחר מונדיאל 2010 בדרום אפריקה(צילום: איי פי)

 

3. צינורות השוק המסורתיים בשווקים של אירופה וארצות הברית לא תמיד קיימים באפריקה (למשל סיטונאים או חנויות). לכן, לעיתים, צריך לדלג ישירות ללקוחות סופיים, למשל ע"י הקמת חנויות מפעל, או פנייה ישירה ללקוחות עסקיים.

 

4. כללי המשחק באפריקה שונים מאוד מאשר בשווקים אחרים ומשתנים גם ממדינה למדינה. חשוב מאוד לשים לב לכך, במיוחד בנוגע להקמת חברות מקומיות. לדוגמא - חוקים הדורשים בעלות מקומית חלקית או חוקים הקשורים לאפליה מתקנת של שחורים.

 

5. בחלק גדול משוקי אפריקה רמת הביטחון האישי נמוכה - רצוי להימנע משווקים אלו.

 

6. בהרבה מן השווקים קיימת שחיתות וגם בירוקרטיה אדירה - צריך לקחת זאת בחשבון ולפעול בהתאם.

 

7. שותפים מקומיים יכולים לסייע, אבל חשוב לברור אותם בזהירות רבה.

 

8. רמת החיים ברוב שוקי אפריקה נמוכה משמעותית מאשר במערב - התאמת המוצרים ליכולת הקנייה המקומית קריטית להצלחה. זהו תהליך לא פשוט המצריך מאמץ בתחום המחקר והפיתוח והקטנת עליות הייצור, בהתאם.

 

9. בחלק ממדינות אפריקה קשה מאוד להוציא כסף החוצה (למשל זימבבואה) וצריך לקחת זאת בחשבון או להימנע לחלוטין מפעילות במדינות אלו.

 

10. בשל מחסור ביכולת ניהולית ובידע טכנולוגי, כדאי להציב באפריקה, בתחילת הדרך, אנשי מפתח ישראלים בתחומים קריטיים, לפחות עד להכשרת כוח האדם המקומי והבאתו לרמה מינמלית נדרשת.

 

בסיכומו של דבר, אפריקה לא מהווה שוק יעד לרצי מאה מטר, אלא מתאימה יותר לרצי מרתון. החדירה ליבשת זו אינה קלה, אבל הפוטנציאל לטווח הרחוק הוא אדיר ולכן מצדיק את המאמץ.

 

צחי ויזנפלד משמש כמשנה למנכ''ל קבוצת אסא אבלוי - חברה העוסקת בתחום המיגון. ויזנפלד משמש, בין השאר, כמנכ"ל איזור אפריקה בחברה


פורסם לראשונה 13/01/2013 17:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
צילום: מורג ביטן
צחי ויזנפלד
צילום: מורג ביטן
מומלצים