שתף קטע נבחר

אושרה הקצבת 102 מיליון לרשות לניצולי השואה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, עיכב את האישור עד שהמוסד לביטוח לאומי הבהיר שההקצבה לא תבוא על חשבון תשלומי ההקצבות ולא תפגע בפעילותו השוטפת. הוועדה גם אישרה את עדכון הגמלאות לניצולי השואה, שיעניקו להם תוספת שבין 729 שקל ל-921 שקל לחודש

ועדת הכספים אישרה היום (א') סופית את העברת ההקצבה המיוחדת בסך 102 מיליון שקל לרשות לניצולי השואה שבמשרד האוצר, שהוקפאה בשבוע שעבר. הסכום יבוא מתקציב הביטוח הלאומי. 9 מיליון שקל מתוכו מיוחדים לקרן לרווחת ניצולי השואה לכיסוי גירעון.

 

 

הקצבה ניתנה בעקבות המחלוקת על הסכום החסר בקרן שבגללה נערכו הפגנות הניצולים מול האוצר לפני מספר שבועות. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), עיכב את אישור ההקצבה עד לקבלת הבהרות מהמוסד לביטוח הלאומי שההקצבה לא תבוא על חשבון תשלומי ההקצבות ולא תפגע בפעילות המוסד השוטפת.

 

היום הבהיר נציג המוסד כי אין בהקצבה כדי לפגוע בפעילות המוסד. כל הסכום יבוא על חשבון עודפים שנוצרו מהשתתפות האוצר בתקציב המוסד בשנה זו כתוצאה מתקצוב יתר, במקום שיוחזרו לקופת המדינה. גפני קיבל את ההסבר והסיר את בקשתו לדיון והצבעה חוזרים על בקשת ההקצבה, כך שהסכום המוקפא יופשר.

 

הפשרת ההקצבה נעשתה לאחר שהוועדה אישרה את עדכון הגמלאות לניצולי השואה שהמדינה משלמת לפי חוקי הסיוע לנכי המלחמה בנאצים ולנכי רדיפות הנאצים. העדכון הוא בשיעור 4.2% לגבי התקופה מאוקטובר 2011 בעלות של כ-50 מיליון שקל. העדכון לפי תיקון בחוקים ועליית המדד מתבטא בתוספות בין 729 שקל ל-921 שקל לחודש לפי אחוזי הנכות. התגמולים יגדלו בפועל עד 8,256 שקל לנכה לחודש.

 

מספר הזכאים לתגמולים הוא 19,051 נכים אליהם מתווספות 2,168 אלמנות של נכים שהלכו לעולמם. לוועדה נמסר בדיון כי הגיל הממוצע של ניצולי השואה הוא כיום 85 שנה.

 

הקרן לרווחת ניצולי השואה: חסרים 25 מיליון

הדיון הוקדש גם לבירור המחלוקת בין האוצר לקרן לרווחת ניצולי השואה המספקת לניצולים, בנוסף לתגמולים, מימון להוצאות רפואיות מיוחדות כגון משקפיים, מכשירי שמיעה, טיפולי שיניים, חיתולים ושיפוץ דירות. המימון ניתן לפי בקשת הנזקק לפי חשבוניות. מימון הסיוע לרכישת תרופות ניתן במרוכז מהקרן לקופות החולים והניצולים מקבלים את ההנחה ישירות מבתי המרקחת.

 

התקציב השנתי שהקרן מקבלת מרשות ניצולי השואה באוצר עומד היום על 140 מיליון שקל. מנכ"ל הקרן רוני קלינסקי טען שחסרים לה 25 מיליון שקל. אם היא תקבל את 9 המיליונים שעל חסרונם נערכו הפגנות הניצולים (בגלל דחיית בקשותיהם לעזרה), עדיין יחסרו לה עד סוף השנה כ-16 מיליון שקל.

 

אברהם גרנט בהפגנת ניצולי השואה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
אברהם גרנט בהפגנת ניצולי השואה(צילום: גיל יוחנן)

 

מנהלת הרשות, עפרה רוס, טענה כי האוצר לא יכול להגדיל את תקציב הקרן לפי הצרכים המיוחדים שהיא מממנת אלא רק אם הקרן תחלק את תוספת התקציב באופן שווה בין כל הניצולים הסמוכים על שולחנה. קלינסקי הגיב כי האוצר שהוא בעל המאה רוצה להיות גם בעל הדעה איך לנצל את כספי הקרן ללא התחשבות בצרכים הפרטניים המיוחדים של כל נזקק. "אין שום היגיון בגישה שמציגה מנהלת הרשות", אמר מנכ"ל הקרן.

 

היו"ר גפני תמך בעמדת הקרן. "לפי שיטת האוצר לא צריך את הקרן אלא רק להגדיל את התמלוגים, ללא התחשבות במצב הבריאותי של הניצולים", אמר. יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהשתתף בדיון אמר כי מדובר כאן בכשל יותר עמוק שמתבטא בנתק בין הקרן העומדת על מימון צרכים פרטני לאוצר שפועל לפי עקרונות תקצוב נוקשים.

 

ניצולי שואה: האוצר רוצה להשתלט על הקרן

ניצולי שואה העידו כי "הקרן פועלת בצורה יעילה וטובה והאוצר רק רוצה להשתלט על הקרן. זו תהיה אחת הטעויות הגדולות. לא בצדק טוען האוצר שהקרן מתנהלת בצורה לא יעילה. היא עובדת בזול בעזרת אלפי מתנדבים. שיטת הפרד ומשול של האוצר היא ביזוי הניצולים, שמאבדים את האמון במדינה וחיים בהרגשת נטישה".

 

חיזוק לטענות הניצולים נתן בדיון אחד המתנדבים, שופט הכדורגל הבינלאומי אברהם גרנט, שאביו ניצול שואה. גרנט הבן נרתם לעזרתם והיה אחד ממארגני ההפגנות האחרונות שלהם נגד התנהלות האוצר.

 

ריבלין הגיב כי "כבוד הניצולים צריך לעמוד לנגד עינינו ובמקום ראשון. אסור לתת להם תחושה של מטרד, כי החיים בנויים מהפרטים הקטנים". הוא ביקש שהמחלוקת על מימון החסר של 16 מיליון שקל תיפתר בהידברות בין האוצר, הקרן ומשרד הרווחה. זאת לאחר שחוסלה המחלוקת על מימון החסר בהוצאות ניהול הקרן (2 מיליון שקל). נציג האוצר הגיב כי הוא לא מכיר מקור תקציבי שיממן את 16 מיליוני השקלים.

 

היו"ר גפני סיכם בפניה לאוצר שיפתור עד סוף השנה בשבוע הבא את סוגיית מימון הסכום שנותר במחלוקת או שיאשר לקרן להאריך את מועדי בקשות הניצולים לסיוע רפואי עבור 2012 עד לאחר ה-1.1.2013 כדי שמימוש הבקשות לא יידחה בשנה. הוא דרש תשובה עד ה-31.12.

 

"לפי תשובת האוצר נקבע את הצעד הבא אם בישיבה סגורה בלשכת ריבלין או בישיבה פומבית של ועדת הכספים", אמר גפני. "המדינה אמנם השתפרה בצורה משמעותית ביחסה לניצולי השואה אבל זה לא מוריד מחומרת הבעיה אם ניתן לשפר עוד את היחס לניצולים בעזרת הקרן או בדרך אחרת, שכן הניצולים מתבגרים והצרכים גוברים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנת ניצולי שואה מול ישיבת ממשלה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים