שתף קטע נבחר

מי שלח לעשירי ישראל צמח מפלסטיק?

לבתיהם של אלפרד אקירוב, גיל שוויד ואליעזר פישמן, נשלח השבוע משלוח מיוחד: עציץ במתנה ובו הצמח "פלסטיקוס מזויפיקוס". המטרה: איסוף תרומות לפרוייקט הצלת צמחיית הבר

עשרות אנשי עסקים ובכירים במשק קיבלו השבוע במתנה עציצים עם צמח מפלסטיק מתוצרת סין. השולח הוא לא אחר מהגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים, אז מדוע פלסטיק? התשובה: העלאת המודעות שלהם להצלת צמחים בסכנת הכחדה בישראל, בתקווה לקבל תרומות שיסייעו לפעילות זו.

 

כתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה

 

הפעילות התבצעה במסגרת פרויקט "אמץ צמח" של הגן הבוטני, שנועד להציל את צמחיית הבר בישראל מפני הכחדה, בהם צמחים אנדמיים (בלעדיים) לארץ.

 

בגן מסבירים, כי ישראל התברכה בכ-2,500 מיני צמחי בר, אולם תהליכי הפיתוח המואצים מעמידים בסכנת הכחדה מעל ל-400 מינים בכל הארץ ועוד כמה מאות ברמה מקומית. בין המינים המצויים בסכנת הכחדה כלולים אירוס הגלבוע, כורכום חרמוני, חלמונית גדולה, אדמונית החורש ושום שחור. אם לא די בכך, הרי ש-36 מינים כבר נכחדו מנופי ארצנו, ביניהם אבגר צהוב, טפרוסיה נובית, הרדופין מנוצה, מדד הביצות ושברק ססגוני.

 

אירוס הגלבוע. בסכנת הכחדה (צילום: יואב גלזנר) (צילום: יואב גלזנר)
אירוס הגלבוע. בסכנת הכחדה(צילום: יואב גלזנר)

 

10 אלף שקל לצמח

במסגרת הפרויקט בוצע מיפוי של הצמחים בסכנת הכחדה והגן פועל לשמירת מגוון גנטי מינימאלי של כל מין ברשימה לתקופה בת 5 שנים, כדי לסייע להצילו. בגן מציינים כי עבור כל צמח נדרש סכום של לא פחות מ-10,000 שקל - בין היתר למימון עלויות האיסוף, האחזקה, הריבוי וחקר תכונותיו.

 

עציץ הפלסטיק נשלח לכ-50 אנשי עסקים, בהם אלפרד אקירוב, שלמה שמלצר, יאיר המבורגר, סטף ורטהיימר, סמי סגול, משה בובליל, יגאל זילכה, גיל שוויד ואליעזר פישמן. בגן מספרים כי המטרה היא להביא אותם לביקור בגן כדי להכיר את הפרויקט מקרוב, בתקווה שיירתמו לפרויקט.

 

לעציץ צורף מכתב מהמדען הראשי בגן, ד"ר אורי פרגמן-ספיר, בו נכתב: "על מנת שהדורות הבאים ימשיכו ליהנות מעושר הצמחייה של ארצנו ולא יאלצו להסתפק בצמחי פלסטיק, כדוגמת זה המצורף, אנו פונים אליך בבקשה לתמוך בפרויקט אמץ צמח". על המדבקה הבוטנית שצורפה לעציץ נכתב:" פלסטיקה מצויה, משפחת המלאכותיים, צמח חסר יחוד נפוץ בעולם כולו". שם הצמח הנבחר הוא:" פלסטיקוס מזויפיקוס".

 

כל שותף שנרתם לפרויקט מקבל תעודת הוקרה: "אות מגן צמח בסכנת הכחדה", וכן מנוי משפחתי לגן הבוטני כאות תודה על תרומתו. עד כה נרתמו לפרויקט נשיא המדינה שמעון פרס, יו"ר הכנסת ראובן רבלין, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שרת החקלאות אורית נוקד, וכן אנשים פרטיים וחברות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שרית מור
העציץ שנשלח. "פלסטיקוס מזויפיקוס"
צילום: שרית מור
מומלצים