שתף קטע נבחר

תעשיית בחירות: לא רק הפוליטיקאים מרוויחים

בחירות 2013 יזרימו למשק כ-650 מיליון שקל ויספקו לא מעט עבודה לכמות גדולה של אנשים. כמה ירוויח מחלק עלונים וכמה ירוויח יועץ פוליטי? החגיגה הגדולה מתחילה

בחירות 2013  יזרימו לשוק כ-650 מיליון שקל - כך עולה מההערכות השונות במשק. הרכיב המרכזי בעלות הבחירות הוא למעשה על חשבוננו. תקציב הממשלה לבחירות 2013 יעמוד על כ-450 מיליון שקל. 247 מיליון מתוכם מוגדר כתקציב ועדת הבחירות המרכזית, זאת האמונה על מנגנון קיומם של הבחירות.  

 

 

בנוסף כ-200 מיליון שקל נוספים הולכים למימון המפלגות. ההקצאה למימון המפלגות סבוכה ומורכבת וחישובה מבוסס על הקצאה של כ-1.32 מיליון שקל לח"כ ועוד סכום דומה לכל סיעה ועוד פרמטרים נוספים.

 

זה עוד לא הכל. מיליונים רבים נוספים מורכבים מתרומות ומתקציב אישי של מועמדים. את אלו קשה להעריך לעת עתה, אך הם מדווחים למבקר המדינה ורק בעוד כשנה יפורסמו מסקנותיו בנושא. בכל אופן, מדובר בתרומות של מיליונים רבים.

 

במפלגת הליכוד, לדוגמה, גייסו 20 המועמדים הראשונים 5.9 מיליון שקל. בעבודה גייסו ה-20 הראשונים 1.5 מיליון שקל. בנוסף, ישנם מועמדים שלא הצליחו להתברג ברשימה כמו אבי דיכטר (581 אלף שקל) וזלמן שובל (300 אלף שקל) שגייסו תרומות לא מבוטלות.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

בחירות, טוב לישראלים?

אז לאן הולך הכסף? ומי מאיתנו יגזור קופון מההתכתשויות הפוליטיות? ראשית, כמעט כמו תמיד, המרוויחה הגדולה תהיה קופת המדינה. זאת תחזיר חלק מהוצאותיה באמצעות שורה של מסים: מס ערך מוסף על מוצרים, מס חברות ושכר עבודה לנותני שירותים.

 

אך עד שחלק מהכסף יחזור לקופת המדינה, הוא יעצור, בלא מעט כיסים בדרך. בדרך כלל מספרים על קבוצה של יועצים פוליטיים שמגלגלת אליה את מרבית הכספים, אך בפועל הדברים הם קצת יותר רחבים.

 

"מהרגע שהייתה הודעה על בחירות, יש התעוררות בשוק של הזמנות עבודה במגוון עצום של תחומים", מספר שוקי פליין, משנה למנכ"ל בחברת כוח האדם תגבור שהיתה אמונה על הפקה וגיוס כוח אדם למספר אירועי בחירות ופריימריז עד כה.

 

גידול במשלוח מתנות

"ראשית, יש חברות לכוח האדם ולוגיסטיקה שמגייסות אנשים לפעולות נקודתיות. אלו כוללת גם שינוע, הסעדה, הדרכות ועוד", אומר פליין ומוסיף כי ישנה גם התעוררות בצורך בשירותים ממעגלים הפחות קושרים באופן ישיר להתנהלות המפלגות.

 

כך לדוגמה, חברות להשכרת רכב משחררות מאות רכבים ביום לענייני הבחירות, חברות להפקת אירועים וקייטרינג זוכים לגידול משמעותי בהזמנות, חברות להשכרת ציוד משרדי מדווחות על ימים עמוסים במיוחד, וכן חברות מחשוב שעבדו בפריימריז במפלגות.

 

התעוררות מגיעה אפילו מכיוונים פחות צפויים. מנכ"ל DHL ישראל, אודי שרון, מספר על גידול במשלוח מתנות המשדרות פטריוטיות מכיוונם של אנשי עסקים ישראלים לחו"ל לקראת הבחירות. בדיקה עם לקוחות שערכה חברת השילוח מעלה כי הדברים נעשים כאמירה שניתן לעבוד מול ישראל למרות המצב ביטחוני והפוליטי במדינה, וזאת גם על רקע תקופת החגים שם.

 

סדרנים ומחלקי עלונים: 30 שקל לשעה

את מרבית הכספים יכניסו החברות לקופתם, אך עדיין הסכומים הגבוהים שבאוויר והצורך המיידי בעובדים, משאיר כמה שקלים גם לעובדים - אלו שכבר התחילו ללוות את אירועי טרום הבחירות ועוד ילוו את המערכת עד ליום הבחירות עצמו.

 

השכר של העובדים באופן מזדמן בתעשיית הבחירות יעמוד על עד 70 שקל לשעה. סדרנים ומחלקי עלונים בצמתים ירוויחו כ-35-25 שקל לשעה, יושבי ראש ועדות קלפי ירוויחו כ-40-30 שקל לשעה, מנהלי אזורים ומנהלי מרחבים ירוויחו כ-50-30 שקל לשעה ועורכי דין הנחשבים למשתכרים המשמעותיים ביותר ירוויחו 50-70 שקל לשעת עבודה.

 

מבחינת האוכלוסייה מדובר בעיקר בסטודנטים המחפשים עבודה מזדמנת, אנשים מבוגרים, ואפילו עצמאים שמעדיפים לקחת יום חופש כדי להגביר הכנסות ביום מרוכז. יום הבחירות עצמו כמובן יהיה יום חופש, וככל הנראה, גם לא יום של טיולים שכן מדובר על שלהי חודש ינואר. לכן יום זה יהיה קל יותר לגיוס עובדים עבור החברות, אך מצד שני הביקוש לעובדים יהיה רב הרבה יותר מן הימים המקדימים.

 

הכירו את יועצי תקשורת

אחד הנתחים הגדולים ילך לאנשים שמבחינתם הפוליטיקה היא מקצוע. אך גם כאן הבחירות מהוות קרש קפיצה משמעותי לחדשים שבהם - שזאת ההזדמנות עבורם לקפוץ למים. מיכל שיר, יו"ר המרכז הישראלי להכשרה פוליטית, מספרת על פניות מכל המפלגות התרות אחר עובדים מקצועיים. "מערכת הבחירות הביאה לפיק של פניות המחפשות יועצי תקשורת", אומרת שיר.

 

לדבריה, מי שרוצה למצוא עבודה בתשלום כעת קצת "פספס את הרכבת", שכן יועצי תקשורת של המפלגות כבר מצויים בעיצומם של העבודות מזה חודשיים. מצד שני, ישנם מתנדבים התומכים במועמד מסוים וזאת מתוך תקווה להתברג בהמשך בעבודה בשכר. מתנדבים, לדבריה, עדיין חסרים למפלגות.

 

"לכאורה", אומרת שיר כי נראה שתחום זה שמור לאנשי שלומו של הפוליטיקאי, אך "בפועל המציאות שונה לחלוטין", היא מסבירה. "אף חבר כנסת לא יסכן את התפקיד שלו. חברי כנסת מחפשים אנשי מקצוע והם לא יהמרו על עניין כה חשוב –להצליח בג'ונג'ל של 120 חברי הכנסת".

 

לפני כשלוש שנים היא הקימה את המרכז, לאחר שמצאה שיש צורך למקצע את התחום כמו ביתר מדינות העולם. "כעת", היא אומרת "רבים מהיועצים הפוליטיים עבדו אצלנו ובכנסת הבאה האחוזים יהיו גבוהים יותר".

 

כמה מרוויח יועץ פוליטי?

צחי אלפסי, יועץ פרסומי ואסטרטגי, המתמחה בבניית תוכנית שיווק למיתוג ערים ולמועמדים פוליטיים מספר כי בתחומו עלות השירות היא בין 10,000 שקל ל-30 אלף שקל תלוי בסוג השירות וסוג הלקוח. אלעד רוזגוביץ, עוזר פרלמנטרי של ח"כ יואל חסון מ"התנועה", מספר כי העבודה היא למעשה גם להיות ל"מסננת" של הפניות החשובות לטיפול על ידי חבר הכנסת. השכר לשני עוזרים פרלמנטרים עומד על כ-18 אלף שקל שמתחלקים ביניהם, כאשר אחד מהם נחשב לבכיר יותר.

 

לירן בן הרוש, בעל משרד ליעוץ אסטרטגי, לובינג וקשרי ממשל, מספר כי עבודתו של הלוביסט היא קידום האינטרס של הלקוח. כמו לדוגמה הבעת עמדה בוועדות הכנסת בתקנות שמתגבשות בתחום מסוים. שכר של לוביסט מתחיל: 10,000 שקל. שכר לוביסט בכיר הוא 40-30 אלף שקל בחודש.

 

יועץ התקשורת זאב ינאי, סיפר כי חלק מעבודתו היא גם עיצוב מסרים, בניית אג'נדה נכונה ללקוח, גיוס פוליטיקאים למאבק, ייזום התכנסות של וועדות פרלמנטריות בכנסת והעלאת הנושאים לסדר היום הציבורי. שכרו של יועץ תקשורת פוליטי הוא החל מ-15 אלף שקל בחודש ויכול להרקיע עד 50 אלף שקל בחודש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש עבודה ליום השבתון
צילום: AP
מומלצים