שתף קטע נבחר

סוריה: מחסור בלחם, אנשי העסקים בורחים

ארגון תכנית המזון של האו"ם מדווח כי בסוריה מורגש מחסור במוצרי בסיס ושאין ביכולתו לספק מזון לרחבי המדינה בשל הקרבות וחסימות הכבישים. המשבר בסוריה חורג מגבולות המדינה ומשפיע גם על ירדן שם דווח על עליית מחירי המזון ב-50%. בנוסף דווח כי אנשי עסקים סוריים בכירים ערקו למצרים

המשבר המעמיק בסוריה גובה מחיר הומניטרי כבד. ארגון תכנית המזון של האו"ם מדווח היום (ד') כי בסוריה מורגש מחסור חריף בלחם ובשאר מוצרי המזון הבסיסיים. לפי הארגון, אנשיו מתקשים לספק מוצרי מזון לרחבי המדינה בשל חסימת הכבישים והקרבות מסביב לבירה דמשק. הארגון הודיע כי נאלץ לפנות גם חלק מאנשיו לעמאן מחשש לחייהם.

 

החלום הלבנוני: בין המלחמה בסוריה לגז בישראל

סוריה: נזק של 200 מיליארד דולר - והיד עוד נטויה

מקל בגלגלים: אאודי מורידה את אסד מהכביש

 

בארגון הבינלאומי מדווחים כי המשבר בסוריה גורם לעליית מחירים גם במדינות השכנות. בין השאר בשבועות האחרונים מדווח על עלייה של 50% במחירי המזון בירדן שבעבר נהגה לייבא חלק מצורכי המזון שלה מסוריה.

 

קרבות עזים, כבישים חסומים והרס רב יצרו משבר מזון בסוריה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קרבות עזים, כבישים חסומים והרס רב יצרו משבר מזון בסוריה(צילום: רויטרס)

 

אנשי העסקים בורחים לקהיר

בתוך כך, נוכח התפוררות משטר אסד בסוריה, נראה כי לא רק קצינים בכירים בצבא או פקידי ממשלה ודיפלומטים החליטו לנטוש את מה שנראה כספינה שוקעת. חליל עג'ילי, פעיל סורי השוהה בבירת מצרים, אמר אתמול כי לפי המידע שבידיו 10 מאנשי העסקים המובילים בסוריה הגיעו בשבועות האחרונים למצרים. הוא סירב לפרט את שמם. לטענתו, מרבית אלה שהשתייכו למעמד הגבוה בסוריה העדיפו לעבור למצרים ועליהם עשרות מיליוני דולרים.

 

עג'ילי העריך כי מאז החל המרד בסוריה במהלך מארס 2011 הועברו כשליש מההון המושקע במשק הסורי למצרים. אנשי העסקים הסורים הפנו את הונם בעיקר לעבר הבורסה המצרית ולמערכת הבנקאית המצרית. ההערכה היא כי ההשקעות הסוריות בארץ הנילוס נעות בין 400 ל-500 מיליון דולר.

 

פליטים מסוריה בירדן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פליטים מסוריה בירדן(צילום: AFP)

 

ניזאר חיראט, איש עסקים סורי ויו"ר הועדה המתאמת של המהפכה הסורית במצרים, אמר בראיון עיתונאי כי מספר הולך וגובר של אנשי עסקים סורים החליטו לעזוב עקב התגברות ההפצצות וההפגזות מצד כוחות המשטר, דבר שפגע בין השאר במפעלים ובמוסדות הכלכליים שבבעלותם.

 

חיראט הוסיף כי בימים אלה נעשים מאמצים להקים ארגון משותף לאנשי העסקים הסורים במצרים, כשרובם מגיעים מחלב, מי שהייתה עד לאחרונה המרכז הכלכלי של סוריה. יצוין כי עד לחודשים האחרונים אנשי העסקים המובילים "ישבו על הגדר" ולא הצטרפו, לפחות בגלוי, למורדים כנגד המשטר.

 

בסאם כוויפי, יו"ר לשכת המסחר של דמשק בעבר, הנמצא אף הוא בקהיר, אמר כי זרם אנשי העסקים הסורים הבורחים מהמדינה גבר במהלך שלושת החודשים האחרונים עם התגברות המערכה על חלב. הוא טען כי חלק ניכר מהם מעדיפים להשקיע בפרויקטים קטנים ובינוניים בשוק המצרי. לדבריו, ההעדפה של המשקיע הסורי להגיע למצרים נעוצה בקלות היחסית של הכניסה והיציאה אליה וכן הקלות היחסית בהשגת אישורי שהייה.

 

דורון פסקין הוא מנהל אגף המחקר בחברת אינפו פרוד מחקרים (המזה"ת) www.infoprod.co.il

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בשאר אסד, נשיא סוריה בתפילת חג הקורבן
צילום: רויטרס
מומלצים