שתף קטע נבחר

בוש מזהיר ממדיניות של הסתגרות כלכלית

הנשיא אמר בפתח ועידת מנהיגי 20 המדינות המתועשות: "אחת הסכנות במשבר היא יישום של מדיניות הגנתית". אובאמה מאיץ בקונגרס "להעביר לפחות מקדמה לתוכנית החילוץ שתיצור מקומות עבודה ותקל את הלחץ על משפחות"

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, מכנס היום בוושינגטון את מנהיגי 20 המדינות המתועשות, בניסיון לבלום את ההתדרדרות הכלכלית הגלובלית.

 

"אני מרוצה מההתקדמות שאנו עושים - בהתמודדות עם המשבר הנוכחי", אמר בוש בתחילת ועידת ה-G20, "אני מרוצה מכך שאנו דנים בדרכים קדימה כדי להבטיח שמשבר כזה לא יתרחש שוב, ואני מרוצה מכך שהמנהיגים אישרו מחדש את העקרונות העומדים מאחורי מדיניות השווקים הפתוחים והסחר החופשי", אמר בוש.

 

"אחת הסכנות במשבר כזה היא יישום של מדיניות הגנתית (פרוטקציוניזם)", הוסיף הנשיא האמריקני היוצא, "כמובן שהמשבר עדיין לא הסתיים. נעשתה כבר התקדמות, אבל לפנינו עוד עבודה רבה". 

 

 

הנשיא הנבחר, ברק אובאמה, שהוזמן, הגיב כי יש רק נשיא אחד מכהן, ושיגר נציגים משלו לאירוע. "אני שמח שהנשיא בוש יזם את התהליך הזה, כיוון שהמשבר הכלכלי הגלובלי מחייב תגובה עולמית מתואמת", אמר אובאמה בשידור הרדיו הראשון שלו, שצולם בווידאו והועלה לאינטרנט.

 

באותה הזדמנות העביר הנשיא הנבחר מסר לקונגרס לפעול מייד. "אני מאיץ בהם להעביר לפחות מקדמה לתוכנית החילוץ שתיצור מקומות עבודה, תקל את הלחץ על משפחות ותאפשר לכלכלה לשוב ולגדול", קרא אובאמה.

 

הוא הוסיף: "במיוחד אנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו להתעכב בהגדלת עזרה ליותר ממיליון אמריקנים שישתמשו בכל כספי ביטוח האבטלה שלהם עד סוף השנה. אם הקונגרס לא יעביר מייד תוכנית שתיתן את הדחיפה הכלכלית הנדרשת, זו תהיה הפעולה הראשונה שלי כנשיא".

 

אובאמה הבטיח לאמריקנים לממש את התחייבויות הבחירות שלו להתחיל בהשקעות ארוכות טווח בתשתיות כבישים, גשרים ובתי ספר, שהוזנחו במשך עשרות שנים - השקעות שיתנו מקורות תעסוקה ל-2 מיליון אמריקנים.

 

הנשיא הנבחר מדבר על השקעה של 150 מיליארד דולר במטרה לבנות כלכלה המבוססת על אנרגיה נקייה ש"תיצור 5 מיליון מקומות עבודה, תשחרר אותנו מהעריצות של נפט זר ותציל את כדור הארץ למען ילדינו".

 

מקורות דיפלומטיים מסרו, כי מנהיגי מועדון ה-G20, יפעלו ליצירת מערכת פיננסית אחראית יותר כלפי המשקיעים ושקופה יותר כלפי רשויות הפיקוח. כדי ליישם זאת, יתחייבו המנהיגים על אישור תקנות חשבונאיות נוקשות יותר, שיפקחו על הדרך שבה חברות מעריכות את שווי נכסיהן. עוד יוסכם על גיבוש מערכת התרעה לאסונות כלכליים שתחדד את הפיקוח העולמי על השקעות מסוכנות, מהסוג שיצרו את המשבר בשוק המשכנתאות האמריקני.

 

רבים מהצעדים, שסביב חלקם עדיין יש מחלוקת קשה בין אירופה לארה"ב, יאושרו ככל הנראה רק בוועידה הבאה שצפויה להתקיים בתחילת האביב, לאחר שאובאמה ייכנס לתפקידו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כינוס נוסף יתקיים באביב. ועידת ה-G20
צילום: רויטרס
מומלצים