שתף קטע נבחר

בגרמניה הוכיחו: רוח ושמש מספיקים לייצור חשמל

טכנולוגיות יעילות לניצול אנרגית הרוח והשמש מספקות לתושבי האי פלוורם, בצפון גרמניה, חשמל בהיקף כפול מכפי שנדרש להם. פרופ' רנייר שוטס, ששותף לפרויקטים באי, מספר בראיון ל-ynet על היעד השאפתני הבא: 100% אנרגיה מתחדשת. בחודש הבא הוא יספר על כך בכנס שייערך באילת

האי פלוורם שבחוף הים הצפוני של גרמני, עשוי להראות במבט ראשון כמו אי קטן ורגיל, אבל בפועל - מדובר במקום שישראל, הסובלת ממצוקת אנרגיה, יכולה ללמוד הרבה ממנו. אספקת החשמל שלו מבוססת על אנרגיות מתחדשות, שמייצרות חשמל בהיקף כפול אם לא יותר מזה שנדרש ל-1,200 תושבי המקום, הנהנים מעצמאות אנרגטית מוחלטת, כמעט.

  

 

"הרעיון החל מכך שהתושבים היו מאוד מעוניינים בפיתוח פרויקטים חדשים של מערכות אנרגיה מתחדשת וחקרו כיצד ניתן לפתח את האי במובן הזה", מספר פרופ' רנייר שוטס מהפקולטה להנדסה באוניברסיטה למדעים West Coast הגרמנית. בחודש הבא הוא יגיע לישראל על מנת להציג בכנס מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה באילת, את הפרויקט השאפתני של האי - 100% עצמאות אנרגטית.

 

שוטס, ששותף לפרויקטים באי, מספר בראיון ל-ynet כי המקום נחשב לאחד מחלוצי השימוש באנרגיה מתחדשת לא מעט בזכות תושביו. אלה יזמו כבר ב-1983 את הקמתה של תחנת כוח חדשנית לזמנו, לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ומאנרגיית רוח. הבעלים של התחנה היו האזרחים עצמם, שהתארגנו במודל שיתופי הדומה לקואופרטיב.

 

זו היתה רק ההתחלה: מאז פותחו מתקנים רבים נוספים ליצור אנרגיה מתחדשת ובשנת 1997 נוסחה תוכנית פיתוח אנרגיה לאי, שהתבססה על ניצול משאבים מתחדשים בלבד, כמו רוח, שמש, ביומסה (חומרים אורגניים כמו פסולת מזון והפרשות בע"ח) ודרכים לאגירת אנרגיה. המטרה: להתנתק מרשת החשמל שמחברת אותו אל היבשת וליצור אי שמקיים את עצמו.

 

ייצור אנרגיה בהיקף כפול מהצריכה

בין הפרויקטים המרשימים שאפשר למצוא על האי, כלולה תחנת הכוח המשולבת שהוקמה בשנות ה-80, שכוללת מערכות פוטו וולטאיות וטורבינות רוח. מאז היא פותחה ושוכללה כך שכיום יש לה יכולת הפקה של למעלה מ-700 מגוואט והיא מהווה את אחת מהגדולות מסוגה באירופה.

 

 

מאחר שהאי נהנה מרוחות חזקות במיוחד, דגש רב הושם על ניצול אנרגיית הרוח וכבר מסוף שנות ה-70 בוצעו ניסיונות בתחום. כיום יש באי 12 טורבינות גדולות, שמספקות 15.85 מיליון קילו-וואט, שווי ערך ל-1.585 מיליון ליטר נפט.

 

בנוסף מותקנים באי פאנלים סולאריים בהיקף נרחב, שהודות למזג האוויר הבהיר מספקים 2.2 מיליון קילו-וואט לשנה, שווי ערך ל-220 אלף ליטרים של נפט. השלמת אספקת האנרגיה בשל הרוחות המשתנות, מתאפשרת בזכות מתקנים נוספים, למשל שימוש בחומרים אורגנים כמו קש, גזם וכ-70% מהפרשות בעלי חיים, להפקת ביוגז שמשמש לחשמל ולחום.

 

פרויקטים אלה לוו בצעדי התייעלות אנרגטית, כמו אספקת משאבות חום למבני מגורים, שחתכו בדרישה לחשמל. כל אלה מצליחים לייצר כ-22.5 מיליון קילו-וואט לשנה מאנרגיה מתחדשת, כפליים מהצריכה של התושבים.

 

עם זאת היעד של עצמאות אנרגטית מוחלטת טרם הושג מכיוון שכאשר יש פחות רוח - האי עדיין נאלץ לקבל חשמל מהיבשת. כאשר יש יותר מדי רוח לעומת זאת, עודפי החשמל מנותבים אל היבשת, אך גם לא פעם צריך לעצור את תחנות הכוח, שלא עומדות בעומסים.

 

היעד: מסחר באנרגיה

שוטס מספר שנבחנו אפשרויות שונות כדי לפתור את הבעיה, בהן ההצעה לבנות כבלים חדשים, שנפסלה בשל היקפיה ועלותה. לבסוף הוחלט על פיתוח תוכניות לפיתוח מתקנים לאחסון האנרגיה העודפת, כך שניתן יהיה לעשות בה שימוש בעת הצורך, וכן על הקמת רשת סמארט גריד - רשת חשמל חכמה שתתפרש על כל האי.

 

לפרויקט שותפים הממשלה המקומית, האוניברסיטה וחברת החשמל המקומית וכן האזרחים, שמחזיקים בבעלותם את תחנת הכוח. "מדובר בפרויקט חדשני", הוא מסביר, "המטרה היא לשלב את כל מקורות האנרגיה מצד אחד, עם התייעלות אנרגטית של הצרכנים מצד שני".

 

היעד הבא הוא פיתוח דרכים לסחור באנרגיה. "אנחנו רוצים לעשות את הפרויקט בצורה מסחרית כך שבעתיד נוכל לפתח שוק, בו הצרכנים יוכלו למכור את האנרגיה לאזורים אחרים או לאחסן אותה", הוא מסביר, "המטרה היא להראות שזה פתרון כלכלי, בטוח ומקיים. כיום מוכרים את העודפים לרשת החשמל של גרמניה תמורת סכום קבוע. אולי כשזה יהפוך למסחרי, המחירים ישתנו ובערב, למשל, יהיו נמוכים יותר".

 

בדומה לפלוורם, קיימים מקומות נוספים שחותרים לעצמאות אנרגטית ומבצעים פרויקטים בסדרי גודל דומים, אך שוטס טוען כי מה שמייחד את האי, זה התוכניות למסחר באנרגיה. אמנם בדרך למימוש התוכנית עומדים אתגרים לא פשוטים, למשל שיתוף פעולה של כל התושבים, שכל אחד מהם יידרש לחתום על חוזה מול קבוצת הפרויקט. עם זאת, הוא אופטימי באשר להשגת היעדים ומעריך כי הקמת הרשת תושלם כבר ב-2013.

 

פרופ׳ שוטס ישתתף בכנס מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה שייערך בחודש נובמבר באילת. הכנס יתמקד בהתפתחות הטכנולוגית של התייעלות אנרגטית בארץ ובעולם. כן יוצגו במסגרתו יוצגו חידושים, פיתוחים ורעיונות חדשים בנושאי הנדסת חשמל, אנרגיה, תקשורת ובקרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
100% עצמאות אנרגטית. האי פולוורם
מומלצים