שתף קטע נבחר

לפני הבחירות: שינויים בהטבות מס למפעלים

שר האוצר מציע להעביר בהליך חקיקה מזורז שינוי בחוק לעידוד השקעות הון שיהפוך את הקריטריונים לקבלת הטבות מס מהמדינה למחמירים יותר. מפעלים יצטרכו להוכיח שהם מייצאים מוצרים למדינות שמספר תושביהן גדול מ-14 מיליון איש

ממשלת ישראל תתבקש היום (א') לאשר הצעת מחליטים של שר האוצר לשינוי החוק לעידוד השקעות הון, כך שיכלול קריטריונים מחמירים ובררניים יותר להכללת מפעלים במסגרת החוק שמציע הטבות כספיות והטבות מס משמעותיות.

 

ההחלטה מוגשת במסגרת סדרה של החלטות כלכליות שמובאות לאישורם של השרים בישיבה הראשונה שמקיימת הממשלה מאז שהודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הקדמת הבחירות. ההחלטות שמובאות היום לאישור הממשלה מובאות יחד עם סעיף המבקש את אישורם של השרים להליך חקיקה מזורז בכנסת, שיאפשר להפוך את ההצעות לחוקים מאושרים עוד לפני הבחירות הקרובות.

 

במסגרת ההצעה לתיקון החוק לעידוד השקעות הון, מציע שר האוצר לערוך שינוי בסעיף המגדיר מהו מפעל שזכאי ליהנות מההטבות שמציע החוק. על פי הגדרת החוק כיום, על מפעל שכזה להיות "מפעל התורם לעצמאות הכלכלית של משק המדינה" ומפעל "בר תחרות התורם לתוצר המקומי הגולמי".

 

מנסחי החוק שנחקק לראשונה בשנת 1959, כיוונו לכך שהוא יסייע לייצוא ולכן הוגדר כי מפעל זכאי להיחשב כתורם לעצמאות הכלכלית ולצמיחה של משק המדינה אם לפחות 25% מהכנסותיו מקורן במכירות לשוק שמונה לפחות 12 מיליון תושבים.

 

כעת, מציע שר האוצר לתקן את החוק כך שמספר התושבים במדינה שאליה מיועדת הסחורה המיוצאת יגדל בהדרגה עם גידול האוכלוסיה בעולם. לכן, מוצע לתקן את הסעיף בחוק כך שמספר התושבים הקובע יגדל מ-12 מיליון ל-14 מיליון תושבים. בנוסף, מוצע כי בכל שנה יגדל מספר התושבים הקובע ב-2%.

 

אין זו הפעם הראשונה שהממשלה הנוכחית מתערבת על מנת לשנות סעיפים בחוק לעידוד השקעות הון, שהוא אחד החוקים החשובים והשנויים במחלוקת בחקיקה הכלכלית בישראל.

 

בתחילת הקדנציה, העביר שר האוצר תיקון נרחב לחוק, שכלל שני חידושים עיקריים: האחד הוא ביטול זכאותן של חברות המפיקות רווחים מאוצרות טבע של מדינת ישראל להטבות במסגרת החוק. השני הוא ביטול של מסלולי ההטבות הישנים, שאפשרו לחברות לבחור בין מענק כספי לפטור מוחלט ממס חברות על רווחים שלא חולקו לבעלי המניות והמרתם במסלול מדורג של מס חברות מופחת. 

 

התיקון השני הוכנס לאחר שהתברר כי במשך שנים ניצלו חברות את ההטבה הזו על מנת להתחמק מתשלום מס חברות וזאת מבלי להשקיע את הכסף בהרחבת הפעילות הכלכלית שלהן בישראל וביצירת מקומות עבודה חדשים.

 

הכסף שלא שולם עליו מס לאורך השנים, זכה לכינוי "הרווחים הכלואים" וכעת מנסה הממשלה להעביר חוק שיאשר לרשות המסים להתפשר עם אותן חברות ולאפשר להן לשלם מס מופחת בתמורה סיום ההליך המשפטי בסוגיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו ושטייניץ: החלטות כלכליות אחרונות לקדנציה
צילום: gettyimages
מומלצים