שתף קטע נבחר

צילום: יריב כץ

מהמכביה לגמר האולימפי: הכירו את סטיבן סולומון

לשמוע ולא להאמין: האתלט, שהתחרה אתמול בגמר ה-400, היה קפטן נבחרת הנוער של אוסטרליה בכדורגל במכביה האחרונה

לפני שלוש שנים היה סטיבן סולומון, יליד סידני, קפטן נבחרת הנוער בכדורגל של אוסטרליה במשחקי המכביה. שלשום בערב, הדהים סלומון בכובע האחר והמוצלח יותר שלו כאתלט, כשהעפיל בלונדון לגמר האולימפי בריצת 400 מ'. סולומון, מדליסט הארד באליפות העולם לנוער בברצלונה לפני חודש, הצליח להשתחל לגמר כלוזר המהיר ביותר, 44.97.

 

 

יהדות אוסטרליה, שסלומון הוא הנציג היחיד שלה, יצאה מכליה מרוב גאווה. אתמול פירסם "the times of Israel"', היוצא באוסטרליה, כי סלומון היה נרגש מאוד בעת פתיחת המכביה הקודמת באצטדיון ר"ג. הוא צילם את טקס הפתיחה, ומיהר לשלוח צילומים עם מסרון למשפחתו: "אני גאה להיות באולימפיאדה היהודית", נכתב בטקסט.

 

מנסה לשמור על המסורת. סולומון בלונדון (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מנסה לשמור על המסורת. סולומון בלונדון(צילום: gettyimages)

 

עכשיו זו אולימפיאדה אחרת, הרבה יותר גדולה, וסטיבן שהתקדם מאוד בשנים האחרונות על מסלולי האתלטיקה, הגיע ללונדון בלעדי מאמנתו בת ה-77, פירה דובוסקינה ילידת אוקראינה, שנאלצה להשאר בבית בגלל מחלת בעלה. היא מסתפקת בהוראות טלפוניות והודעות מייל לגבי הפרטים המקצועיים. "קודם כל תצטרך לעשות מאמץ כדי להגיע לחצי הגמר, ואם תגיע תהיה מסוגל להכל", אמרה דובוסקינה.

 

אלא שבחירת סולומון לנבחרת לוותה בטונים צורמים עד גזעניים. האצן ג'ון סטפנסן בן ה-29, ממוצא אבוריג'יני, שותף לזכייתה של רביעית השליחים האוסטרלית במדלית ארד ב-4X400 מ', דרש להשתתף גם בריצה האישית ולא נענה. הוא כעס מאוד על העדפת סולומון והודיע כי בכוונתו להחרים את אולימפיאדת לונדון. "הושמצתי והופליתי ע"י הוועד האולימפי האוסטרלי, על רקע הגזע שלי. ברור שהיה לי סיכוי טוב יותר לעלות אם היה צבע העור שלי אחר", הוסיף סטפנסון.

 

 

במכבייה כבר מחכים ל-2013. סולומון (צילום: AP) (צילום: AP)
במכבייה כבר מחכים ל-2013. סולומון(צילום: AP)

 

כידוע, קיימת רגישות רבה בין האוסטרלים "הלבנים" למיעוט האברג'יני. באוסטרליה ניסו לאחד את העם כולו סביב הרצה ממוצא אבורג'יני קתי פרימן, שהייתה מועמדת לנצחון בריצת 400 מ' באולימפיאדת סידני 2000, ואכן זכתה.

 

חגיגה אולימפית ב-ynet ספורט:

 

אלא שמלחמת הגזעים עולה מדרגה בכל פעם מחדש. סטפנסו הדליק את האש. "זה לא עוזר ללגטימציה של הספורט שלנו, או לזו של המשלחת שלנו למשחקים. זה רק גורם לספורט שלנו להיראות מטופש. מבחינתי, הם יכולים לקחת לאולימפיאדה אצן אחר, אני לא צריך לעשות את זה יותר בשבילם".

 

נשאר פוזיטיבי. סולומון (הראשון משמאל) (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשאר פוזיטיבי. סולומון (הראשון משמאל)(צילום: AFP)

 

סולמון בן ה-19, שעמד מול המתקפה, ניסה שמור על קור רוח ולהשאר פוזיטיבי. "הלחץ הכי גדול מבחינתי, הוא לא הדברים שנאמרו ע"י אנשים, אלא איך מנתב את עצמי בלחץ הספורטיבי", השיב סלומון, שגם ישתתף במירוץ השליחים 4X400 מ'. המדליסט האולימפי היהודי האחרון, גבין פינלגסון, שחקן נבחרת הבייסבול מ-2004, ניסה גם הוא להרגיע את הילד וייעץ לו "להמשיך ולהתנהל נכון" כדי להצליח.

 

סלומון, שאביו מיכאל רופא אוטרופד יליד דרום אפריקה, אינו מגיע ממשפחה דתית - אבל הוא מנסה לשמור מסורת. אליפות אוסטרליה, נערכה לרוע מזלו, דווקא בח הפסח. "אני לא אוכל חמץ, וכדי לפתור את הבעיה ביקרתי אצל הרב המקומי לוי וולף, ושאלתי אותו מה עושים מכיוון שאני צריך לאכול דברים שיחזקו אותי". בסיכומו של דבר, קיבל היתר לאכול קטניות.

 

לפני כחודש פנתה מכבי ת"א ליהדות אוסטרליה, הדבר קרה עוד לפני האולימפיאדה, בויקשה רשות לנהל מו"מ על העלתאתו לישראל. עבור זאת התקשר לוי פסבקין יו"ר מכבי ת"א דויד גרייס, הסגן היהודי של התאחדות האתלטיקה באוסטרליה, תומך נלהב בישראל. אלא שהתשובה של גרייס הייתה הפעם נחרצת: "עזבו אותו, באוסטרליה בונים עליו". מכיוון שכך לפחות החלום של מכבי ת"א ירד מהפרק. במכבי אוסטרליה מקווים שהוא יגיע למכבית 2013, הפעם כרץ 400 בעל רזומה של השתתפות בגמר אולימפי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
סטיבן סולומון
צילום: gettyimages
מומלצים