שתף קטע נבחר

סקר מעסיקים: בעקבות הקיצוצים 30% יפטרו

משאלונים שהעבירה חברת עוקץ מערכות לכ-250 מנכ"לים ובכירים עולה כי העלאות המס יאלצו אותם לשנות את תוכניותיהם ולהקטין או להשהות את הרחבת הארגון

חבילת הקיצוצים אותה תאשר הממשלה, כוללת עלייה ב-1% החל ממדרגת המס ה-3 (מעל 8,881 שקל בחודש) ומס המעסיקים שבוטל ב-2008 יוחזר, הפעם ברמה של 0.6%.

 

חברת עוקץ מערכות ערכה סקר במטרה לברר את ההשפעה הצפויה של הרפורמה במיסוי על שוק העבודה בישראל והאם העלאת מס ההכנסה, הטלת מס על מעסיקים וייקור מחיר הדלק תגרור פיטורי עובדים או שינוי בתנאי העסקתם.

לצורך כך, הועברו שאלונים לכ-250 מנכ"לים וגורמים בכירים בחברות ועסקים קטנים, בינוניים וגדולים.

 

מעיבוד נתוני הסקר עולה כי כ-30% מהנסקרים השיבו כי העלאת תקרת מס החברות ומס הכנסה, תוביל בהכרח לפיטורים של עובדים.

 

כמו כן, מנתוני הסקר עולה כי כ-20% מהנשאלים השיבו כי אין בכוונתם לפטר עובדים אולם כניסת הרפורמה לתוקף תיאלץ אותם לשנות את תוכניותיהם ולהקטין או להשהות את הרחבת שורות הארגון, ולא לקלוט עובדים חדשים.

 

היבט נוסף שנבחן במסגרת הסקר הינו כוונת המעסיקים לשנות את תנאי העסקת העובדים: מהסקר עולה כי כ-30% מהנשאלים השיבו שכניסת הרפורמה לתוקף תיאלץ אותם לבצע שינויים במסגרת העסקת העובדים ובכלל זה - הקטנת שכר ותגמול בגין עמידה ביעדים או לחילופין, קביעת יעדים שונים, כמו גם ביטול של הטבות שונות שנתנות לעובדים כגון: תלושי מזון, ביטול אירועים חברתיים וכו'.

 

אלמנט נוסף שנבחן במסגרת הסקר הינו ההשפעה הצפויה שיש להעלאת המס על הדלק: מנתוני הסקר עולה כי כ-35% מהנשאלים השיבו כי ייקור הדלק יגרור בהכרח הגבלת טווח נסיעה לעובדים שניתן להם רכב חברה שאינו משמש לצורכי עבודה.

 

"מעמסה על המעסיקים"

לדברי עמי ברגמן וחיים מולכו, מנכ"לים משותפים בחברת עוקץ מערכות: "מדובר במעמסה נוספת שמוטלת על גבם של המעסיקים במשק שגם כך נלחמים בשיניהם את מלחמת ההישרדות העסקית". מולכו הוסיף: "היום שוחחתי עם בעל עסק שאמר לי כי הסיבה היחידה שהוא קם בבוקר לתופת העסקית עימה הוא מתמודד, היא העובדה שהוא לא מת בשנתו".

 

לדברי עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', בהתייחס לסוגיית הגבלת קילומטרים, הרי שככל שהדבר מעוגן במסגרת חוזה העבודה, המעסיק רשאי להגביל את מספר הקילומטרים שהעובד רשאי לנסוע.

 

ראוי לזכור, כי גם אם אין בהסכם העבודה מגבלה כלשהי על השימוש שהעובד רשאי לעשות ברכב המעסיק, עדיין חלה על העובד החובה לעשות ברכב שימוש בתום לב ובסבירות.

 

ככלל, מוסיף עו"ד חמי לפידור, שינוי שפוגע בתנאים שקיבל העובד, עשוי להיחשב כהרעת תנאים, ובכלל זה גם קביעת הגבלות שונות על השימוש שעובד רשאי לעשות ברכב שמעמיד לרשותו המעסיק.

 

מתי זו הפרה?

כך למשל, מקרה שבו המעסיק התחייב להעמיד לרשות העובד רכב מדרגה מסוימת אך בפועל העמיד לרשות העובד רכב "פשוט" יותר, יכולה להוות הפרה של הסכם העבודה.

 

במקרה כזה העובד יכול לפנות לבית הדין לעבודה בתביעה לאכוף על המעסיק לקיים את ההתחייבות, קרי להעמיד לרשותו רכב בדרגה המוסכמת.

 

מעסיק ששוקל לשנות את סוג הרכב ו/או את תנאי השימוש ברכב ראוי שיידע את העובד על כוונותיו בעניין ואף ישמע את טענות העובד טרם קבלת ההחלטה.

 

לדברי רו"ח אלון תורג'מן ואהוד סמורי, שותף בפירמת ראיית החשבון סמורי-תורג'מן: הנתונים האחרונים שפרסם BDI על פיהם כ-11.9% מהחברות נמצאות ברמות סיכון גבוהות ומסוכנות, אינו מהווה נורת אזהרה אלא אורגן אורות אדומים שאמור להיראות היטב במסדרונות של משרד האוצר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנשים ישלמו מחיר
צילום: Shutterstock
ברגמו: "מעמסה נוספת"
צילום: אבי רוקח
צילום: דן פרץ
עו"ד לפידור: תיתכן הרעת תנאים
צילום: דן פרץ
מומלצים