|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ישרתו - יקבלו

חברי הכנסת החרדים משתמשים במונח 'קנסות' לתיאור המלצות ועדת פלסנר ביחס לאלו שלא יתגייסו - אך התיאור המדויק יותר הוא 'שלילת הטבות'. אנשי נתניהו מנסים למצוא את הנוסחה שכולם יוכלו להסתדר איתה - החרדים, ליברמן, קדימה ובג"ץ - במטרה להביא לאישור זריז ברגע שאחרי האחרון
29/06/2012  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   תגובות
נכון להיום אין סיעה שמאיימת בפרישה, גם לא הסיעות החרדיות [צילום: פלאש 90]

לא אסון גדול
במסלול האישי, מדובר בשלילת חלק מההטבות שמעניקה המדינה. למשל, תלמיד ישיבה שלא יתגייס עד גיל 23 ישלם לביטוח הלאומי 160 שקלים בחודש במקום 110. לא אסון גדול. ההטבות המשמעותיות יותר שהוועדה מציעה לשלול הן הנחות בארנונה, סבסוד מעונות יום והטבות דיור - הטבות ששלילתן עשויה לגרום למשפחה הפסד של 1,000–2,500 שקלים בחודש

ועדת פלסנר לא תגיש את מסקנותיה עד סוף השבוע הזה. אם הכנסת תחוקק הצעת חוק חלופית לחוק טל - מה שמתפקידה לעשות - זו תהיה חקיקה מואצת. חקיקת בזק. כשעל נתניהו לעבור מבחן פוליטי מורכב, הוא דוחה אותו למועד ג'. לדקה שאחרי הדקה התשעים. למה להקדים אם בדקה שאחרי הדקה התשעים קל יותר להשיג פתרון?

שלשום נועד נתניהו עם שרי שס אלי ישי ואריאל אטיאס, יו"ר ועדת הכספים משה גפני ויו"ר הקואליציה זאב אלקין. קודם לכן ערך סדרת פגישות, כולל פגישה עם יו"ר ועדת קש"ב יוחנן פלסנר. את המגעים מנהל ומרכז פורום שכולל את אלקין וכמה מאנשי לשכת רה"מ. המטרה היא לרבע את המעגל. למצוא נוסחה שכ-ו-ל-ם יוכלו לחיות איתה. הסיעות החרדיות, קדימה, ליברמן ובג"ץ.

המסקנות המסתמנות של ועדת פלסנר קרובות למתווה של דודו רותם שפרסמנו כאן בקווים כלליים לפני כחודשיים, וביתרה פירוט לפני שבועיים. רותם העריך כבר אז שהמתווה שלו יזכה לרוב בוועדה.

בשורה התחתונה מסתכם המתווה בעיקרון ייתנו - יקבלו, לא ייתנו - לא יקבלו. הסיעות החרדיות משתמשות במילה 'קנסות'. התקשורת מעדיפה את המונח 'סנקציות'. באוצר מגדירים את ההצעה 'שלילת הטבות'. אבל בשונה מההצעה הכוללת של רותם, ההצעה המסתמנת לא מתייחסת, נכון לעכשיו, לערבים.

על-פי מה שמסתמן כרגע בדיוני הוועדה, לא מדובר בקנסות. מדובר בשלילת תקציבים בשני מסלולים: מוסדי-קהילתי ואישי. אם רוצים לדייק, שלילת הטבות היא ההגדרה הנכונה מכולן.

במסלול המוסדי, ישיבה חרדית מקבלת היום 490 שקלים בכל חודש עבור תלמיד ישיבה רווק וקרוב ל-900 עבור אברך. ישיבות שלא יספקו מתגייסים, תקציבן יֵרד בהדרגה. ישיבות שיספקו מתגייסים - תקציבן יעלה. כיום, התקציב השנתי שמקצה המדינה לכלל הישיבות הוא 998 מיליון שקלים. הישיבות החרדיות זוכות לכ-65-70 אחוז מהסכום. ישנם תקציבים נוספים שהם כספים קואליציוניים.

במסלול האישי, מדובר בשלילת חלק מההטבות שמעניקה המדינה (לא כולל קצבאות ילדים). למשל, תלמיד ישיבה שלא יתגייס עד גיל 23 יירשם כ'לא עובד' וישלם לביטוח הלאומי 160 שקלים בחודש במקום 110. לא אסון גדול. ההטבות המשמעותיות יותר שהוועדה מציעה לשלול הן הנחות בארנונה, סבסוד מעונות יום והטבות דיור, כולל סבסוד משכנתאות - הטבות ששלילתן עשויה לגרום למשפחה הפסד של 1,000-2,500 שקלים בחודש, תלוי בהרכב המשפחה, בתנאי הדיור ועוד.

הוועדה אם כן לא מציגה תסריט של גיוס בכפייה, ושוטרים במדים גוררים לניידות תלמידי ישיבות. היא מציעה לסגור חלקית את הברז. קנסות? סנקציות? לא בטוח. הטבות הן סוג של משכורת שהמדינה משלמת לאזרח. ישרת - יקבל.

רמון אורב למופז
רמון. חתול שאורב מבחוץ [צילום: יח"צ]

כלפי חוץ, מציגות יהדות התורה ושס חזית סירוב אחידה. בחדרי חדרים, על-פי חלוקת התפקידים המסורתית העבודה המלוכלכת יותר מוטלת על שס. הבוחר (על-פי מספר המנדטים) סבור ששס יפה פי שניים מיהדות התורה. אבל המפלגה הספרדית היא סינדרלה של העולם החרדי. בזמן שיהדות התורה מתהדרת בהצהרות "אף שעל", שס מפשילה שרוולים בניסיון למזער נזקים.

שלשום ניסה אלי ישי בפגישה עם נתניהו להסיר את המכשול המשמעותי יותר מבחינת הסיעות החרדיות - שלילת ההטבות במסלול האישי. את ועדת פלסנר החרדים כידוע מחרימים. מבחינתה של ההנהגה החרדית, היעד הוא חוק טל עם הגדלה מסוימת של יעדי הגיוס.

יש לציין כאן שתי נקודות חשובות. ראשית, מדובר בעניין אידיאולוגי-השקפתי. הדרישה של ההנהגה החרדית היא לקבע בחוק את זכותו של כל תלמיד ישיבה חרדי לקבל פטור מגיוס, גם אם המספרים יעלו מ-48 אלף היום ל-100 אלף בעוד 30–50 שנה. הם לא יתנגדו אם המדינה תגייס את השבאבניקים. שנית, הסיעות החרדיות לא יצביעו בכנסת גם על חוק טל משופר, שוב, מסיבות אידיאולוגיות. הן יצביעו ברגליים.

ביהדות התורה התקבלה החלטה סיעתית: חברי הסיעה לא מתראיינים בנושא על-מנת לא ללבות ויכוח ציבורי. שס צייתה להחלטה אף היא. שלא לייחוס, ביקשתי מגורמים בשתי הסיעות לומר מה לדעתם צריך לעשות ראש הממשלה. לא הוא פסל את חוק טל, והוא הרי חייב לקדם הצעת חוק שלא תיפסל בבג"ץ.

נתניהו צריך להיות קשוב גם למפה הפוליטית. הליכוד הוא החלק הקל. השרים וחלק מהח"כים של המפלגה משלמים מס שפתיים לדרישה לשוויון בנטל, אבל איש מהם לא ישבור את הכלים כשנתניהו יגיע לסיכום זה או אחר.

גם עם קדימה לא יהיה קשה להסתדר. מופז, על-אף הצהרותיו, יוכל לחיות עם גרסת חוק טל משופרת. אין לו ברירה אלא לבלוע את הצפרדע, משום שאינו ערוך ללכת לבחירות. מצבו במפלגה לא פשוט, שהרי הוא לא מספק לחברי הסיעה סחורה כלשהי. הכוונה הייתה לחלק את התיקים שבהישג יד לאחר שהכנסת תאשר את החלופה לחוק טל. היום מדברים בקדימה על דחיית חלוקת השלל לפחות עד ספטמבר, אז יציג ישראל חסון את הצעותיו לשינוי שיטת הממשל. מופז לא שש לחלק את התיקים. היום כולם בהמתנה, אחרי החלוקה יקנה לו אויבים. הוא גם לא יודע לתחזק את המחנה. לאחרונה עבר חתול שחור בינו לבין הקבוצה שתמכה בו בפריימריז כשהתמודד מול לבני. עם רוני בר-און נוח לו יותר מאשר עם מאיר שטרית.

ויש גם חתול שאורב למופז מבחוץ. קוראים לו חיים רמון. בחודשים הקרובים יתברר האם מדבר בחתול או בפנתר. בינתיים רמון כמו רמון מבשל מפץ נוסף. המטרה הראשונה שלו היא לפלג את קדימה.

בקדימה דנים לאחרונה בתסריט חדש: נתניהו מכריע לטובת הסיעות החרדיות ומעביר חוק "צמחוני", מופז לא פורש מסיבות פוליטיות, הסיעה מתפלגת כשפלסנר מניף את נס המרד. כלל לא בטוח שפלסנר ילך עם רמון, אומר אחד מחברי הסיעה. כבר לפני כשנה וחצי הוא התרחק מרמון ומלבני. כך או אחרת, אם הצעת החוק תספק את הסיעות החרדיות, היא עשויה להחזיר לסדר היום את אפשרות הפילוג בקדימה.

קשיים לא יגיעו גם מכיוונה של ישראל ביתנו. ליברמן לא יפרוש, אבל לא יצביע בעד ההצעה אם מחד-גיסא לא תכלול גיוס ערבים, ומאידך-גיסא לא יהיה בה שינוי מהותי.

העבודה ומרצ לא יצביעו בעד הצעת חוק שתהיה צמחונית מדי מבחינתו של ליברמן. הן לא ייתנו לליברמן לעקוף אותן ברחוב החילוני, והסיעות הערביות לא יתמכו בהצעת החוק בכל מקרה.

נכון להיום אין סיעה שמאיימת בפרישה, גם לא הסיעות החרדיות. בעיניהן פרישתן עבור מופז היא בבחינת "הרצחת גם ירשת". גם ליברמן לא יפרוש, אבל הסיעות הממורמרות עתידות להפר בעתיד את המשמעת הקואליציונית. הממשלה תתחיל ספירה לאחור.

אשר לסגירת הברז - נתניהו אולי היה שמח לסגור אותו ולו חלקית, גם מטעמי חיסכון, אך הוא חושש מגפני יותר מאשר ממופז.

ואיפה הציונות הדתית?

תקומה עם החרדים
בשבוע שעבר הודיע אורי אריאל שתקומה תצטרף לסיעות החרדיות במאבק שהן מנהלות נגד החלופה לחוק טל. פניה של תקומה לאיחוד עם הבית היהודי, אך כאן היא בוחרת בשיתוף פעולה עם יהדות התורה ושס שלא ממש סופרות אותה

ועל מי לא דיברנו? נכון, על הבית היהודי ועל האיחוד הלאומי. בשיח שמתנהל בעניין הסוגיה הבוערת, קולה של הציונות הדתית כמעט לא נשמע. נכון, נציגיה מהווים כמחצית מחברי ועדת פלסנר (זאב אלקין, דודו רותם, אורי אורבך שחוזר עתה לפעילות, ידידיה שטרן ויפה זילברשלג). נכון, בסביבת ראש הממשלה אין בעיה לארגן מניין לתפילת מנחה. אבל המאזין והצופה הישראלי נחשף לשתי עמדות. זו החילונית ("נשים קץ להשתמטות ומחר יהיה יום חדש") וזו החרדית ("אנחנו שומרים עליכם בישיבות" ו"נראה אתכם מכניסים טנקים לבני ברק").

בבית היהודי, כל פוליטיקאי בנפרד מביע לכאורה עמדה ברורה. זבולון אורלב אמר בשבוע שעבר כשהופיע לפני תלמידי מכינות קדם צבאיות כי "אין מצוות השתמטות מצה"ל". רבנים ודיינים מהציונות הדתית, ציין, שירתו בצה"ל בצעירותם. אשר לטענות שתלמידי הישיבות החרדיות מגִנים על המדינה בעצם הלימוד שלהם, הוא חוזר ואומר - אם זו הייתה כוונתם, הם היו אומרים בבתי הכנסת שלהם תפילה לשלום המדינה, או לכל הפחות תפילה לשלום חיילי צה"ל.

אז מדוע לא שומעים את קולה של הציונות הדתית? מכיוון שלשס ויהדות התורה 16 מנדטים, לליברמן 15, ומי מתייחס למפלגה שלה שלושה מנדטים בלבד? ללא כוח פוליטי אין אמירה ציבורית.

נפתלי בנט, המתמודד על ראשות המפלגה, שותף אף הוא להערכה שהבעיה היא בחולשתה הפוליטית של הציונות הדתית. כשיהיו לנו 12 מנדטים במקום שלושה, הוא אומר, יספרו אותנו. כאיש היי-טק הוא מדבר קודם כול על שילוב החרדים בשוק העבודה ורק אחר כך על גיוס, כש"יש מצב לתמרוץ חיובי ולתמרוץ שלילי דוגמת שלילת ההטבות, מקל וגזר". הציונות הדתית, הוא אומר, צריכה להיות כאן נחשון. כמו גם בשאר התחומים. לא צריכים להיות כינור שני לאף אחד.

והיום היא לא כינור שני לחרדים?

"בוודאי. עובדה שנסים זאב מקדם הצעת חוק שלפיה הרבצ"ר שיתמנה בעתיד חייב להיות דיין או רב עיר, כלומר איש שס, שהרי לאנשי הציונות הדתית אין גישה לתפקידים אלה. בצה"ל הוא לא חייב לשרת. לא שמעתי את הליכוד מגיב".

יו"ר המפלגה המכהן, השר הרשקוביץ, אומר שכשההצעה של זאב תעלה לוועדת השרים לחקיקה הוא יפעל להפיל אותה, מה גם שבשס מבהירים שההצעה אינה על דעת הסיעה. הרשקוביץ אף מאיים להעביר הצעת חוק שלפיה "כל מי שמקבל הסמכה לרבנות חייב להיות בעל תעודת בגרות". בדיחה עצובה. וכן, גם הרשקוביץ תומך עקרונית בגיוס חרדים. וכן, גם קולו לא נשמע.

לא פלא, מסביר אורבך, איש תקשורת לשעבר. בתקשורת מעדיפים להציג עמדות קיצוניות. ליברמן וגפני, זה מצלצל יותר טוב מאנשי הציונות הדתית שמציגים עמדה קצת יותר מורכבת.

ואולי הבעיה נעוצה לא בעמדה המורכבת יותר ולא במספר הקטן של המנדטים? האם יש לציונות הדתית בכלל עמדה אחידה?

אורי אריאל שותף לדעתו של אורבך: התקשורת מעדיפה עמדות קיצוניות. אריאל הכין הצעה משלו שהיא אולי היחידה שיכולה להתקבל על דעת הסיעות החרדיות. חוק טל משופר. המדינה תגייס את כולם, צה"ל יחליט במי יש לו צורך, אבל כל מי שיצהיר כי תורתו אומנותו ישוחרר. אין מכסות. המדינה תפקח שמקבלי הפטור ילמדו באמת. מבחנים בגמרא כמו שמציעים למשל הרב חיים אמסלם ודודו רותם? לא. בדיקת נוכחות בישיבות. יהדות התורה ושס לא קיבלו גם את ההצעה הזו.

בשבוע שעבר הודיע אריאל שתקומה תצטרף לסיעות החרדיות במאבק שהן מנהלות נגד החלופה לחוק טל. פניה של תקומה לאיחוד עם הבית היהודי, אך כאן היא בוחרת בשיתוף פעולה עם יהדות התורה ושס שלא ממש סופרות אותה. האם נפגשת עם ח"כים חרדים מאז שהעלת את ההצעה, שאלתי. היינו נפגשים, הוא אומר, בינתיים הם לא גילו עניין.

תקומה מצביעה לרוב עם הסיעות החרדיות. זה נראה שאתה מחלק להן מתנת חינם, בזמן שאינך מקבל תמורה במאבקים נגד ההקפאה ובעד חוק ההסדרה, שלא לדבר על ההינתקות.

"נכון, אנחנו לא מקבלים תמורה ויש מי שמעלה את הטענה שאת מעלה, אבל אנחנו מצביעים כפי שאנחנו רואים לנכון. זה יוצא עם הסיעות החרדיות ולא עם הליכוד וקדימה".

אם נשרטט קו דמיוני בוויכוח על סוגיית הגיוס, כשלצורך ההמחשה גפני משמאל וליברמן מימין, הרב חיים אמסלם (שעתיד ככל הנראה להשתלב בבית היהודי) עוקף את תקומה מימין, קרוב יותר לליברמן מאשר לגפני. חלוקה מסקרנת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/06/2012   |   עודכן:  29/06/2012
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישרתו - יקבלו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודי30
30/06/12 00:11
2
וכלום לא ישתנה
30/06/12 08:48
3
יונתן לוציפר
30/06/12 08:55
4
הניה
30/06/12 16:00
5
צפוני
1/07/12 16:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמות רחובות הם כלי הנצחה, זיכרון וחינוך המשקפים לא פעם את הלכי הרוח בשכונות, ביישובים ובערים שהרחובות שוכנים בהם.
29/06/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
ביום ראשון (01.07.12) יעלה ויבוא עד המדינה, ש"ד, וימסור את עדותו בפרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני השופט דוד רוזן. פרשה זו הנחשבת עצומה בהיקפה מרתקת עניין רב כבר בשלב זה, עוד בטרם הובאו העדויות החמות.
29/06/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
אילן בויקו (52) ימכור לכם דירות בטקסס. לא דירות בודדות, חלילה, אלא שותפות בקבוצה הרוכשת שכונות שלמות במחירי מציאה. ישראלים לא מעטים מתפרנסים בימים אלו ממכירת דירות בארה"ב. בויקו הוא אחד מהם. סיפורו לא-שיגרתי.
29/06/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
התגובות היום כוחניות יותר. יש המחפשים מאבקי כוח ואילו האחרים מחפשים שליטה, כך שגם אם אינכם "מחפשים" מריבה, אחרים יכולים לגרור אתכם לתוכה.
29/06/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
אין ספק שצריך מידה רבה של חוצפה לצפצף על כללי המינהל התקין ולהיות נהנתן, ובעת ובעונה אחת לעמוד בראש ועדה פרלמנטרית שמטפלת בנושאי חברה ורווחה ולטפל בעוולות שנגרמות לבני הגיל השלישי ובבריאותם של ניצולי השואה. למי שלא ניחש עדיין, ה"כוכב" הפעם הוא ח"כ חיים כץ, המכהן בעת ובעונה אחת בשלושה תפקידים ציבוריים: יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, יו"ר ארגון עובדי התעשיה האוירית (תע"א) ויו"ר סיעת "עוז" בהסתדרות.
29/06/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il