|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

עם שוך הלהבות / דוח הכרמל

בג"ץ לא ידרוש פיטורין

בית המשפט העליון לא יתערב בשאלת המשך כהונתם של שטייניץ וישי משום שמדובר בסוגייה פוליטית מובהקת לינדנשטראוס נסחף אחרי הרטוריקה של עצמו ויצר מושגים שאינם קיימים בחוק ההתמקדות בשרים היא טעות איומה שתגרום לכך שהמסקנות החשובות באמת לא יוסקו תוצאה ברורה של הדוח תהיה הפקרות תקציבית
21/06/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   השריפה בכרמל - דוח המבקר   |   תגובות
לינדנשטראוס. לקה בעצמו [צילום: פלאש 90]


בג"ץ לא יתערב
גרוניס. לא במשמרת שלו [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון לא יורה לבנימין נתניהו להדיח את יובל שטייניץ ואלי ישי, וגם לא יורה לשטייניץ וישי להתפטר. במקרה הקיצוני ביותר, הוא ידבר באופן כללי על נורמות שלטוניות וציבוריות ראויות - וגם זה בספק רב.

התקדים הרלוונטי נקבע בספטמבר 1993, כאשר בג"ץ קבע שאריה דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר הפנים בעקבות הגשת כתב אישום נגדו. זה היה המצב: כתב אישום. לא דוח של מבקר המדינה, אפילו לא דוח של ועדת חקירה ממלכתית. נכון שבג"ץ יכול להרחיב את היריעה, אך קשה לראות אותו עושה זאת תחת נשיאותו של אשר גרוניס האנטי-אקטיביסט. מה עוד, שיש לעבור כאן דרך ארוכה מאוד מאישום בפלילים ל"אישום" בכשל תפקודי, וזו דרך שבלתי אפשרי לעבור בקפיצה אחת - אם בכלל.

יתרה מכך: מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, נמנע בצורה בולטת מלומר מה לדעתו צריך להיעשות בעניינם של ישי ושטייניץ. כידוע, לינדנשטראוס אינו מן הביישנים ואינו מן המהססים לומר את דעתם. אבל גם ב-506 עמודי הדוח שלו וגם בדבריו עם הגשת הדוח, הוא בפירוש שתק בנושא הזה.

ליתר דיוק: לינדנשטראוס בהחלט הביע את דעתו. "בעריכת ביקורת זו, הביא משרד מבקר המדינה בחשבון את אופי תפקידם ומעמדם של חברי הממשלה הנזכרים והיקף סמכויותיהם, תוך שימוש בעקרונות האחריות ובנורמות הסבירות והמידתיות. כלל הוא, כי ראש הממשלה ושרי הממשלה אחראים בפני הכנסת ובפני הציבור, לכל הפעולות שבתחום משרדיהם וסמכויותיהם. משרד מבקר המדינה לא מצא לנכון להביע דעה על מה שעשוי להשתמע מאחריותם כלפי הכנסת. זו במהותה שאלה פוליטית מובהקת שיש להותירה בידי הכנסת והציבור".

לאמר: הציבור ונבחריו יחליטו האם שטייניץ וישי צריכים ללכת. הציבור ונבחריו - ולא אף אחד אחר. לא המבקר וגם לא בית המשפט העליון. זוהי שאלה פוליטית מובהקת, אומר לינדנשטראוס, והוא צודק לגמרי. אפילו השופטים האקטיביסטים ביותר לא יתערבו בשאלה פוליטית מובהקת, ולו רק משום שהם יודעים מה יהיה המחיר של הריסת הגבולות בין הרשויות; ובית המשפט העליון היום אינו האקטיביסט ביותר.

אם וכאשר תוגש עתירה לבג"ץ, היא לא תידחה על הסף - ולו רק מפאת כבודן של המשפחות השכולות (בין אם יגישו אותה בעצמן ובין אם לאו). התסריט הסביר ביותר הוא, שבג"ץ יורה למדינה להשיב עוד לפני שיחליט האם להוציא צו על תנאי שיורה לנתניהו לנמק מדוע לא יפטר את שטייניץ וישי. מותר לנחש שגרוניס יקח את התיק הזה על עצמו, ואולי גם יחליט לדון בו בהרכב מורחב. אבל קרוב לוודאי, שהעתירה למעשה תידחה על הסף - אומנם לאחר תשובות ודיון - משום שבג"ץ יאמר: זה לא ענייננו.

נפל למלכודת של עצמו
יותר גדול, יותר צעקני

ראיתם פעם פשקווילים, מודעות אבל או טכסטים לגיוס צדקה במגזר החרדי? ההתפתחות שלהם מעניינת וברורה: אותיות יותר גדולות, ביטויים יותר קיצוניים, קריאות יותר קורעות לב. הסיבה לכך ברורה: הארסנל הולך ונשחק, ויש להמציא כלי נשק חדשים יותר וחזקים יותר כדי למשוך את תשומת הלב.

מיכה לינדנשטראוס נפל בדיוק לאותה מלכודת. אחרי שבע שנים של התבטאויות שהלכו והקצינו, הוא הגיע לישורת האחרונה שלו בלי שום אמירה שתהיה חדשנית ותתפוס כותרות כפי שהוא אוהב. יתרה מזו: בשנה וחצי שחלפו מאז השריפה בכרמל, יצאו ממשרד המבקר עוד ועוד הדלפות שיצרו ציפייה למשהו בומבסטי. אז ללינדנשטראוס לא נותרה ברירה והוא המציא מונח חדש: "אחריות מיוחדת". כפי שכותב בצדק משה גורלי בכלכליסט, זהו ביטוי של מוביל מחאה חברתית, לא של מבקר מדינה.

וזו לא ההמצאה היחידה של לינדנשטראוס בדוח הזה. החוק מאפשר למבקר להעביר לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה חשדות לפלילים. לינדנשטראוס עשה משהו אחר: הוא הודיע שהדוח כולו עומד לעיונו של יהודה וינשטיין. אין כזאת חיה: או שמעבירים משהו נקודתי או ששותקים. וינשטיין יודע לקרוא את הדוח גם בלי שלינדנשטראוס יאמר לו שהוא יכול לעשות זאת. ההסבר היחיד הוא, שגם לינדנשטראוס יודע שאין לו שום ממצא פלילי, אבל מתוך אותה היסחפות שעליה דיברנו – הוא חייב לעשות משהו, ולכן המציא עוד מהלך שאינו קיים בחוק. מעניין מה המבקר היה אומר על זה.

פספוס שלא יסולח
הזדמנות שהלוואי ולא תחזור [צילום: AP]

מעבר לנושא הלשוני, והרבה יותר חשוב ממנו: לינדנשטראוס ביצע טעות טקטית איומה שתגרום לכך שהדוח החשוב הזה יירד לטמיון. כפי שכתבתי כאן, התמונה הקשה באמת איננה בדרג השרים אלא בדרג הביצועי – כשלים, ליקויים ומחדלים בכל פינה ומתחת לכל אבן. זה מה שבאמת צריך לתקן מן היסוד: את התרבות הארגונית והניהולית הקלוקלת שלנו. השריפה בכרמל הייתה הזדמנות מצוינת לעשות זאת, והלוואי שזו תהיה הזדמנות בלתי חוזרת. גודל האסון יכול וחייב היה לשמש כמנוף לחשבון נפש של כולנו.

מה עשה המבקר? הוא מצביע בפירוט רב על אותם עשרות ומאות ליקויים, אך יוצר רעש רקע אדיר בעניינם של שטייניץ וישי. התוצאה היא, שכל תשומת הלב מופנית לשאלת אחריותם של השרים ועתידם הפוליטי; והם הרי יהיו או לא יהיו כאן בעוד כמה שנים, בעוד הליקויים הבסיסיים ילוו אותנו כנראה לעולמי עד. זאת ועוד: הרצון להפיק דוח מושלם הביא לכך שהוא בא זמן רב מדי אחרי השריפה, כאשר האפקט הציבורי שלה כבר הרבה פחות משמעותי.

דוח בעל סיכויים אמיתיים לחולל שינוי היה צריך להיות קצר יותר, נקודתי יות, מיידי יותר, ממוקד יותר. אפשר היה לחלק את הטיפול בשריפה לכמה שלבים ולפרסם כמה דוחות, לפי סדר החשיבות של הנושאים. המבקר היה צריך לעשות בעצמו מה שדרש ממבוקריו: לקבוע סדרי עדיפויות ולטפל קודם כל בנושאים הקריטיים. במקום זאת, הוא עשה בדיוק את מה שעליו מתח ביקורת: המתין עד שיוכל לעשות הכל בבת אחת.

כולם מצילים חיים
אומן. אזהרה מוצדקת [צילום: אורי פורת]

תוצאה ברורה אחת של הדוח תהיה מה שהזהירו מפניו הכלכלנים הבכירים בראשותו של פרופ' ישראל אומן: כל משרדי הממשלה ידרשו תוספות תקציב ל"צרכים מצילי חיים". אם שר האוצר אחראי בכל פעם שהוא דוחה דרישה שכזו, רק שרים מטומטמים לא ימהרו לגלגל עליו את כל האחריות. אם יקבלו את הכסף – מה טוב; ואם לא – שר האוצר יהיה אשם.

"צרכים מצילי חיים" אפשר למצוא בכל משרד ממשלתי, ולא רק באלו המובנים מאליהם. משרד התמ"ת יודיע שהוא זקוק לתוספת תקציב כדי לפקח על תנאי מגוריהם של עובדים זרים, שמא יתחשמלו למוות; משרד החקלאות יזכיר לכולם שהוא אחראי על מניעת מגיפת הפרה המשוגעת; משרד הרווחה ישלוף את התקציבים לנשים מוכות וילדים בסיכון; משרד החינוך יבקש להחזיר לידיו את הפעלת אחיות בתי הספר; משרד התרבות והספורט ידרוש לתקצב את החזרת השוטרים למגרשי הכדורגל מוכי האלימות.

האחריות הזו שיצר לינדנשטראוס בהבל פיו – כאמור: בלי שום בסיס חוקי – מסוכנת לא פחות מאשר השריפות הגדולות ביותר, וקרוב לוודאי שהרבה יותר מהן. היא מסכנת את עצם קיומה של הבקרה על תקציב המדינה, היא שומטת את הקרקע מתחת ליסודות של מינהל תקין, היא מזמינה תוהו ובוהו פוליטי, היא הופכת את דיוני התקציב למלחמת הכל בכל ממנה ניפגע כולנו. העיקר שהמבקר קיבל עוד כותרת גדולה, רגע לפני שהוא יורד מעל הבמה.

תאריך:  21/06/2012   |   עודכן:  21/06/2012
איתמר לוין
אלו האחראים העיקריים

השריפה בכרמל ב-2010 [צילום: פלאש 90]

שר הפנים, אלי ישי
[צילום: פלאש 90]

אחריות מיוחדת משום שלמרות שהיה מודע למצבו הקשה של מערך הכבאות, ואף העלה אותו פעמים רבות בשורה של דיונים – לא עמד על כך שיינתן לו תקציב מיידי לצורך תיקון הליקויים המרכזיים, ולא ניסה למצוא מקורות תקציביים בתוך משרדו. לא יזם דיון עם שר האוצר ולא העלה את הסוגייה להכרעה בממשלה. היה יכול לשקול את המסקנות המתחייבות עד כדי עמידה על כך שהאחריות תועבר לשר אחר. ניסה להטיל את האחריות למחדלים על משרדים אחרים.

שר האוצר, יובל שטייניץ
[צילום: פלאש 90]

אחריות מיוחדת משום שהיתנה העברת תקציב לשירותי הכבאות בביצוע רפורמה מקיפה במבנה שלהם, תוך התעלמות מכך שהמצב הקשה של הכבאות מחייב טיפול מיידי בצרכים החיוניים. לא הציג בפני אלי ישי את האפשרות להסיט מקורות מתוך תקציב משרד הפנים, ושינה את עמדתו העקרונית רק באמצע 2010 – לאחר עיכוב מיותר. נהג באוזלת יד לנוכח האפשרות שאירוע חרום עלול להתרחש בכל רגע.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו
[צילום: פלאש 90]

נושא באחריות מתוקף תפקידו ומעמדו באחריות כוללת לפעולות הממשלה. ידע זמן רב על חילוקי הדעות בין משרדי האוצר והפנים בנוגע לתקצוב מערך הכבאות, אולם נמנע מלהטיל את כובד משקלו כדי להכריע בהם. לעיכוב זה היו משמעויות כבדות משקל באשר לרמת ההיערכות ערב השריפה. פעולותיו בזמן השריפה עצמה היו בעלות תרומה חשובה להשגת הסיוע הבינלאומי, אם כי זוהי מעורבות טבעית ואף מתבקשת.

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'
[צילום: פלאש 90]

נושא באחריות הכוללת לענייני משרדו ובכלל זאת הגופים הכפופים אליו, המשטרה ושירות בתי הסוהר, שבדרגי הביצוע שלהם נמצאו כשלים ומחדלים משמעותיים במהלך השריפה. באירוע עצמו הוטל עליו לנהל את המשבר והוא ביצע את תפקידו היטב ובלט כמפקד שהיטיב להפעיל סמכויות באופן מקצועי וראוי לציון.

נציב כבאות והצלה לשעבר, שמעון רומח
[צילום: פלאש 90]

התריע בשנים 2010-2007 בפני שרי הפנים על המחסור החמור בתקציבים לשירותי הכבאות, אך לא קבע סדרי עדיפויות להשלמת החוסרים ולוח זמנים למימושם. הוא לא הבדיל בין הצרכים המיידיים לבין הצרכים לטווח ארוך; מילוי הצרכים המבצעיים היה כרוך בעלות נמוכה בהרבה מהכללית, וחלקם אף היה כרוך רק בשינוי תהליכי עבודה שבאחריותו. בזמן השריפה לא נטל על עצמו את הפיקוד ולא מינה מפקד יחיד לאירוע. פעולותיו היו בגדר מחדל ניהולי ומקצועי.

מפקד מחוז הצפון לשעבר, שמעון קורן
[צילום: משטרת ישראל]

כשל כבר בטיפולו באירועי פקיעין בשנת 2007. תחקירים משטרתיים בעקבות שריפות קודמות במחוז הצפון הצביעו על אותם כשלים שחזרו והתגלו בכרמל. קורן לא פעל בהתאם לפקודות הנוגעות להפעלת מרכזי השליטה, לא יישם את ההמלצות של ועדות בדיקה שעסקו בנושא, ולא הטמיע את הלקחים שהפיקה המשטרה מאירועים דומים ומתרגיל היערכות. מדובר בכשל פיקודי.

מפקד משטרת החוף דאז, רוני עטיה
[צילום: משטרת ישראל]

התגלו ליקויים בפעולותיהם של מרכזי השליטה עליהם פיקד; החפ"ק שלו לא יצר תמונת מצב מתמשכת, הרישום ביומני המבצעים שלו היה חלקי ביותר, הוא פעל בניגוד לנהלים ובשל כך המידע על הסיכון בכביש 721 לא הועבר בזמן לידיעת השב"ס. מונה למפקד מחוז הצפון והועלה לדרגת ניצב, למרות שהבדיקה בעניינו הייתה בעיצומה.

מפקד מחוז הצפון בשב"ס דאז, מיקי חלפון
[צילום: פלאש 90]

פיקד על פינוי דמון תוך סיכון אישי רב. נושא באחריות הכוללת למחוז ובאחריות הישירה לפינוי הכלא. לא וידא שמרכזי השליטה המחוזיים פועלים כסדרם, לא וידא ששטח הכינוס הוקם ופועל ולא קיים הערכות מצב מתועדות. לא בחן את תקפותה של ההחלטה לפנות את האסירים דרך כביש 721 ולא התאים אותה למציאות בשטח. מדובר בכשל פיקודי. משמש כיום כסגן נציב השב"ס.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ לא ידרוש פיטורין
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בלום נועם
21/06/12 09:18
2
ישמעאל
21/06/12 09:29
 
מחפשיהו
21/06/12 10:54
3
קנית את עולמך
21/06/12 12:39
4
על איתמר לוין
21/06/12 12:57
5
א.ל. רמת-גן
21/06/12 15:48
פורום: השריפה בכרמל - דוח המבקר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארבעים וארבעה בני אדם נספו באסון הכרמל, ופשוט מדהים להיווכח שבמקום לנסות להבין כיצד קרה האסון, מתמקד הדיון הציבורי באחריותם של השרים שטייניץ וישי לאי-העברת תקציבים לשירותי הכיבוי. הרושם המתקבל הוא שלאנשי התקשורת, שהם שמנהלים את הדיון הציבורי, לגמרי לא אכפת מהקורבנות, וכל מה שמעניין אותם הן ההשלכות הפוליטיות של האירוע. אבל למי שאכפת לו, נותן דוח מבקר המדינה תשובה בהירה וברורה.
21/06/2012  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
הפסל יתנוסס במרכז קריה תרבותית שתכלול אוניברסיטה, תשלובת רפואית ומוזיאונים שינציחו את מורשתם של עמיה הקדומים של צפון אמריקה. ההיסטוריה של האינדיאנים של אמריקה היא אפוס ולכן הוא מונצח בקנה מידה אפי. זהו המוטו של ההנצחה. זהו מוטו, שרלוונטי יותר מאי פעם, ביחס אלינו, ביחס לאפוס היהודי.
20/06/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
לפני כ-10 שנים, כששמעתי על מבצעים ברשת חדשה המוכרת ספרים על דוכנים, הזדעזעתי. ספרים כמו בשוק? ספרים?! טוב, מאז עברו הרבה ספרים ברשת, הרבה דיו זרם בין דפים לבנים ובהתאם - הרשתות השיווקיות גדלו והתרחבו והספרים זורמים שם כמים. הספרים הפכו לנחלת אפשרויות הכלל. וגם אם מי בכם, מאוהבי ודואגי התרבות, ימצאו טעם לפגם בהוזלה הזאת, הרי שזה דווקא גרם להוספת הרבה מדפים לארון הספרים בבתים רבים.
20/06/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
ניקח לדוגמה את שיעור הפריון של ערביות צעירות ביו"ש - שלוש לידות לאישה - שווה לשיעור הפריון של ערביות ויהודיות צעירות בתחומי "הקו הירוק". שיעור הפריון הערבי במגמת ירידה והיהודי (במיוחד החילוני!) במגמת גידול.
20/06/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בני נוער רבים אינם צולחים את מבחן הבחירה החופשית של החופש הגדול. קיצור חופשת הקיץ, עיסוק נרחב יותר בהכנה לחופשה וכן שימוש בגדרות וסייגים המרחיקים מן העבירה עשויים לשפר את המצב
20/06/2012  |  הרב אלישע אבינר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il