שתף קטע נבחר

איך תוכל לפתוח עסק בארה"ב? שאלות ותשובות

פרסום הידיעה על כך שהסנאט בארה"ב אישר חוק שמעניק לאזרחים ישראלים את הזכות לקבל ויזת שהייה בארה"ב לצורך פתיחה או ניהול של עסק, העלה שאלות רבות. המומחים ענו

פרסום הידיעה על כך שהסנאט בארה"ב אישר חוק שמעניק לאזרחים ישראלים את הזכות לקבל ויזת שהייה בארה"ב לצורך פתיחה או ניהול של עסק, גרר תגובות רבות, במסגרתן נשאלו שאלות מהותיות בנוגע לישום החוק.

 

  • הסנאט אישר: ישראלים יוכלו לפתוח עסק בארה"ב

 

בסיועם של עוה"ד צבי קן תור ועמית עכו, ממשרד קן תור&עכו, העוסקים בדיני ניוד מומחים בעולם, השבנו על השאלות:

 

מדוע ארה"ב צירפה אותנו למניין המדינות שחתומות על אמנת השקעה?

לאחרונה גבר בארה"ב זרם היוזמות בדיני הכניסה לארה"ב אשר מיועד לעודד את כניסתם לארה"ב של יזמים ועובדים נחוצים למשק האמריקאי. נראה כי המחוקקים בארה"ב הפנימו כי משרות ותעסוקה הינם הגורם הבסיסי עליו נשענת כלכלת ארה"ב והם מנסים כיום לשנות את הכיוון של החמרה משמעותית אליו הלכה החקיקה במיוחד בעשור האחרון, כאשר החקיקה נקבעה - בעיקר - על פי שיקולים של ביטחון וטרור.

 

יו"ר ועדת המשפט של הקונגרס-הרפובליקני לאמר סמיט מטקסס, אמר לאחר אישור החוק, כי התקווה הינה כי ההשקעות הללו ייצרו מקומות עבודה לישראלים ולאמריקאים כאחד, וכי במקביל הם גם יחזקו את הידידות הקיימת, בין ארה"ב לישראל

 

מדוע רק כעת הוחלט לצרף את מדינת ישראל ל-79 המדינות בעלות אמנת השקעה עם ארה"ב, אשר אזרחיהן זכאים לקבל אשרת E-2?

הצעת החוק הנוכחית הינה מלפני כשנה. היוזמה הנוכחית הינה בת בערך 3 שנים. הסיבה לעיתוי הינה, להערכתי, שילוב של הבנה כי השינוי כבר לא יקרה במסגרת תיקונים באמנת הסחר החופשי במלאות לה 20 שנה, ונימוקי פוליטיקה מקומית בארה"ב.

 

האם קיימת לאשרה זו מכסה כמו לאשרות אחרות?

לא. זהו אחד מיתרונותיה הגדולים.

 

נכתב כי על ההשקעה להיות בעסק מוחשי. מה הכוונה?

עסק אשר מעסיק עובדים. מוסך מסעדה מלון מפעל. בניגוד לעסקים כמו פקדונות בבנק, ניהול ניירות ערך, בעלות על נכס נדל"ן וכו'.

 

האשרה מאפשרת למחזיק בה להביא את בני משפחתו לחיות עימו בארה"ב, אך לא לעבוד בה. האם הם יכולים להוציא אשרה בנפרד שתאפשר להם לעבוד?

בן/בת הזוג אשר נשואים למבקש יוכלו לקבל אשרת עבודה בחסות המבקש . אשרה זו תאפשר להם לעבוד בכל מקצוע, בכל שכר, עבור כל אחד. ילדים אינם רשאים לעבוד באשרה זו.

 

האשרה מחייבת את מבקש הויזה להצהיר כי עם תום עסקיו במדינה הוא יעזוב את ארה"ב. האם יש אפשרות להוציא אשרה אחרת שתאפשר לו להישאר בארה"ב לאחר מכן ?

האשרה ניתנת להארכה ללא הגבלת זמן – כך שכל עוד התנאים מתקיימים המבקש רשאי להישאר בארה"ב.

 

האם יש טעם להתחיל כעת בתהליך קבלת האשרה?

אין אפשרות להתחיל בתהליך עד לסיום הפרוצדורה. כך שהטעם חשוב פחות. חשוב מאוד להדגיש כי עדיין נדרש אישור הנשיא אובמה להצעת החוק וכי הצעת החוק עצמה מתנה את תחילת מימוש הענקת הסטאטוס בחקיקה הדדית בישראל.

 

כלומר, כתנאי למימוש החוק על ישראל לחוקק תקנות אשר יאפשרו מתן זכות מקבילה לאזרחי ארה"ב. כשיתאפשר להם לקבל אשרות עבודה בישראל, עקב ביצוע השקעה אשר תיצור מקומות עבודה בישראל. מכיוון שאשרת ה E-2 בארה"ב ניתנת לחידוש מספר רב של פעמים, צפוי בהחלט כי הרשויות בארה"ב ידרשו כי התקנות בישראל יאפשרו מצב דומה, דהיינו חידוש ללא הגבלת זמן של היתר העבודה של האזרח האמריקאי אשר השקיע בישראל.

 

מה הסבירות שהנשיא לא יאשר את הצעת החוק?

קלושה מאוד.

 

מה משמעות הדרישה להדדיות מישראל

שישראל תעניק אשרות עבודה לאזרחי ארה"ב אשר ישקיעו בישראל. כאמור, מעלה החוק בארה"ב דרישה להדדיות מישראל. כלומר שאזרחי ארה"ב אשר משקיעים בישראל, יהיו זכאים לקבל בישראל אשרות עבודה זמניות. כיום אין למשקיעים זרים בישראל זכות לקבל אשרות עבודה עקב השקעה, אך כי הדבר ניתן להתאים את התקנות לכך.

 

חשוב להדגיש כי דרישת ההדדיות סותרת באופן מאוד מהותי את המצב החוקי הנוכחי בישראל, אשר על פיו שום אזרח זר אינו יכול לקבל היתר עבודה על בסיס השקעה, וכאשר ניתן לקבל אשרת עבודה רק לתקופה מצטברת, ומוגבלת, של עד 63 חודשים.

 

רכשתי בארה"ב דירה לפני מספר שנים. האם אוכל לעשות שימוש בהשקעה זו לצורך קבלת אשרת עבודה?

לא ברור עדיין מה הדין של השקעות אשר נעשו בעבר, כמו כן לא ברור מה הדין של השקעות שנעו בנדלן. רוב המומחים סבורים כי העניין יוגבל רק להשקעות אשר יעשו בעתיד, וכי עצם הבעלות על נכס נדלן למגורים אינה מספקת. לא ברור מה ביחס לנכסים מסחריים.

 

הדגש בחקיקה זו הינו על יצירת מקומות עבודה חדשים. עקב כך ספק אם הישראלים הרבים אשר השקיעו בשנים האחרונות בארה"ב ברכישת דירות במחירים נוחים, יוכלו לעשות שימוש בהשקעתם לקבלת אשרות עבודה, זאת הן מכיוון שההשקעה כבר נעשתה בעבר, והן מכיוון שמדובר בהשקעה פסיבית אשר אינה יוצרת מקומות עבודה חדשים.

 

מי צפוי להנות מהאפשרות העסקית שגלומה בחוק החדש?

חברות סטארט אפ, יהלומנים, וכל גורם עיסקי אשר ירצה לפתוח משרד או נציגות בארה"ב.

הגורמים העסקיים בישראל אשר צפויים להנות מן האפשרויות שהחוק החדש יפתח הן חברות סטארט אפ ישראליות, וחברות עיסקיות אחרות, וכן חלק מאותם משקיעים ישראלים, פרטיים וחברות – אשר ישקיעו בארה"ב בנדל"ו – או בכל תחום עיסקי אחר - אך בהיקפים מסחריים אשר יביאו ליצירת מקומות עבודה.

 

אחד מהקריטריונים לקבלת האשרה הינו הוכחה כי קיימת סבירות שהשקעתי תניב מקומות עבודה. כיצד אוכל להוכיח זאת ?

בכל דרך שתמצא לנכון. כמו למשל על ידי תוכנית עסקית, או הוכחה של ידע ועיסוק בתחום, וכו'. הדרכים להוכחת הסבירות כי ההשקעה תניב יצירת מקומות עבודה הינן מגוונות, וכי במקרים רבים עשויים להספיק שילוב של תוכנית עיסקית כתובה היטב, הוכחה על מקורות כספיים זמינים ומספיקים, אשר אינם כוללים אשראי מבנקים בארה"ב, ויכול מקצועית רלבנטית.

 

עו"ד קן תור ציין כי בשלב זה עדיין מוקדם לדעת אם השקעות שנעשו בעבר יוכלו לבוא בחשבון, או שהאפשרות תישאר רק להשקעות חדשות. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסנאט
צילום: איי פי
עמית עכו
צילום: פוטושופ דיזנגוף סנטר
צבי קן תור
צילום: סיון פרג'
מומלצים