שתף קטע נבחר

לקראת הריבית: האם בנק ישראל ישנה מגמה?

החלטת הריבית של בנק ישראל תתקבל היום, לאחר סוף שבוע ארוך של חדשות רעות מכלכלת אירופה. ריבית בנק ישראל עומדת על רמה של 2.5% מזה 5 חודשים

החלטת הריבית של בנק ישראל תתקבל היום (ב'), לאחר סוף שבוע ארוך של חדשות רעות מכלכלת אירופה. ריבית בנק ישראל עומדת על רמה של 2.5% מזה 5 חודשים, לאחר שהופחתה בהדרגה מרמה של 3.25%.

 

 

לאורך השבוע שעבר התנהלו דיונים של מנהיגי מדינות ה-G8 בבריסל, לצד מפגש של שרי האוצר ממדינות ה-OECD בפריס. הנושא הבוער בכל הדיונים היה גורלו של גוש האירו, כאשר ביוון מתקשים לגבש ממשלה יציבה שתוציא לפועל את הקיצוצים הנדרשים על מנת לעמוד בתכנית החילוץ ובספרד מערכת הבנקאות מראה סימנים של קריסה.

  

לכל אלו השלכה ברורה על ההחלטה שתתקבל על ידי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל היום. אירופה היא יעד הייצוא השני בחשיבותו למשק הישראלי וההשפעה של המשבר הכלכלי בגוש האירו כבר מורגשת מזה כמה חודשים.

  

בחצי הראשון של 2012 חלה האטה משמעותית בקצב הייצוא ובצמיחה במשק, נתונים מהלמ"ס מלמדים כי מאז תחילת 2012 ירד היקף הייצוא של המשק ב-5.6% והוא היווה רק כ-65% מהיבוא, ובעקבות זאת הגירעון המסחרי של מדינת ישראל גדל בקצב של 7 מיליארד שקל לחודש.

 

כל ההתפתחויות הללו תומכות בהחלטה על הורדת ריבית, מה גם שהחששות מאינפלציה פחתו לאחרונה, בעקבות ירידה של ממצע תחזיות האינפלציה מ-2.6% ל-2.3%.

 

עם זאת, ייתכן כי בנק ישראל יבחר שלא להוריד את הריבית ולשלוח בכך מסר תקיף לממשלה. יותר מ-3 חודשים חלפו מאז דו"ח בנק ישראל, שבו התריע הבנק על פריצה של מסגרת התקציב ב-6.5 מיליארד שקל ועל הצורך הדחוף בהעלאת מסים כדי להתמודד עם הגירעון הגדל.

 

גורם ממתן

בידי הבנק המרכזי מצוי כלי להתמודדות עם מצב שבו התקציב גדל מעבר לתקרת ההוצאה שנקבעה והממשלה מגמגמת בבואה להתמודד עם הבעיה. התוצאה של גידול לא מבוקר בתקציב היא שהממשלה מזרימה כסף למשק, מגדילה משכורות של עובדי מדינה, מרחיבה תקציבים וגורמת לעלייה בביקושים שתוצאתה אינפלציה.

 

העלאת ריבית משמשת כגורם ממתן שעשוי לנטרל את ההשפעה של תקציב גבוה מידי על המחירים במשק.

 

רוב ההערכות מדברות על כך שבנק ישראל יבחר להשאיר את הריבית גם החודש על רמתה הנוכחית והמתין לתוצאות הסיבוב הבא בבחירות ביוון, ב-7 ביוני, ולתוצאות הדיונים באוצר על תקציב 2013.

  

אם יבחרו חברי הוועדה המוניטרית להעלות ריבית, יהיה זה מסר תקיף מצידם לממשלת ישראל כי פקעה סבלנותו של הבנק המרכזי והוא דורש כי הממשלה תקבל את ההחלטות הלא פופולאריות שהיא צריכה לקבל כדי לספק מימון לתוספות הנרחבות שנתנו לאחרונה לתקציב הביטחון ולתקציב החינוך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פישר: מה יוחלט?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים