שתף קטע נבחר

כחול-לבן מעל לכל, הרטה ברלין מוליכה בגרמניה

ה'גברת הזקנה' ("די אלטה דאמה" בגרמנית) העפילה לראש טבלת הבונדסליגה ועשויה לזכות בתואר היסטורי, למרות המחלוקת לגבי איכות משחקה. מי הם שחקניו של המאמן לוסיין פאברה ואיזה קשר היה למועדון עם המשטר הנאצי?

האלופה באיירן מינכן נחשבת כל העת לפייבוריטית, ההפתעה הגדולה הופנהיים הפכה במהלך העונה לנושא השיחה העיקרי בקרב אוהדי הכדורגל בגרמניה, אבל לפתע, אחרי 20 מחזורים, מוצאת עצמה דווקא הרטה ברלין במקום הראשון, לראשונה מאז אוקטובר 2006.

 

 

העיתונאי וסופר הכדורגל היהודי-אנגלי, סיימון קופר, תיאר בעבר בספרו "כדורגל נגד האויב", כיצד בתקופה בה היתה גרמניה מחולקת, נהגו אוהדי הרטה, שהתגוררו במזרח גרמניה וחששו מהשטאזי, להיצמד לחומה שהפרידה בין שני חלקי העיר. כל זאת, תוך שניסו לקלוט את קולות האוהדים מהאצטדיון, כשבנוסף נאלצו להסתפק בנסיעות ברחבי הגוש המזרחי בכדי לצפות בקבוצתם האהודה. כיום מתגשמות כל הפנטזיות של האוהדים בכחול-לבן, ממש לנגד עינהם.  


מקווים לתואר אחרי לא מעט אכזבות. הרטה ברלין (צילום: גטי אימג'ס)

 

בשבת האחרונה ניצלו שחקניו של המאמן השוייצרי לוסיין פאברה את התבוסה 4:1 שנחלה הופנהיים מול באייר לברקוזן, ניצחו בבית 1:2 את באיירן (ניצחון ראשון בבית על הקבוצה מבוואריה מאז 2001) והוכיחו שגם הם מועמדים לזכות העונה בתואר אליפות ראשון והיסטורי בתולדות המועדון.

 

הרטה, המכונה 'די אלטה דאמה' (הגברת הזקנה), צברה 40 נקודות ומוליכה בנקודה על פני הופנהיים והמבורג, כאשר יחד עם באיירן (38 נקודות), ובאייר לברקוזן (36) הפכה הצמרת הגרמנית לצפופה מאד. רק ארבע נקודות מפרידות בין המקום הראשון לחמישי, אשר אינו מוליך לליגת האלופות בסיום העונה.


גיבש את השיטה, לוסיין פאברה (צילום: גטי אימג'ס) 

 

חלק מהאוהדים מתקשים להאמין שדווקא השנה זה יקרה אחרי כל כך הרבה עונות של אכזבה, מכיוון שקבוצתם לא ממש מפגינה כדורגל גדול. הם ניצחו אמנם ב-12 מתוך 20 משחקים, אבל מספר השערים שכבשו (32) רחוק מזה של הופנהיים (46), באיירן מינכן ולברקוזן (43) ומרבית הניצחונות היו בהפרש של שער אחד.

 

השאלה הגדולה שנשאלת היא האם הדבר יימשך והרטה תישאר במקום הראשון. השחקנים ענו חלקית על השאלה כאשר ניצחו העונה את היריבות הגדולות לצמרת - באיירן, המבורג (1:2), הופנהיים (0:1) ולברקוזן בחוץ (0:1), אבל גם הפסידו בבית לאנרג'י קוטבוס (1:0) וספגו תבוסות מול ורדר ברמן (5:1) ו-4:1 נגד באיירן בסיבוב הראשון. כמו כן ספגו 4:0 מאולימפיאקוס בגביע אופ"א.


נצחונות משכנעים לצד תבוסות, פאל דרדאי נגד אולימפיאקוס (רויטרס) 

 

מספר פרשנים טוענים שהרטה מדורגת ראשונה והופנהיים שנייה לא בגלל שהשתיים כל כך טובות, אלא בגלל שהפייבוריטיות נחלשו לעומת העונה שעברה. לא רק באיירן מתקשה, שאלקה מאכזבת במקום התשיעי ו-ורדר ברמן בעשירי.

 

תקופת הזוהר - לפני עליית הנאציזם

הרטה נוהגת לקיים את משחקיה באצטדיון האולימפי בברלין בן 76 אלף מקומות הישיבה (ממוצע הצופים במשחקים פחות מ-45 אלף), בו כידוע התקיימה ב-1936 האולימפיאדה הידועה לשמצה ובה זכה האצן האמריקני ג'סי אוואנס בארבע מדליות זהב, תוך שלעג לתורת הגזע של אדולף היטלר. כמו כן נערכו באצטדיון משחקים במונדיאלים של 1974 ו-2006.

 

המועדון עצמו נוסד ב-1892 על ידי שני זוגות, פריץ ומקס לינדר ואוטו ו-ווילי לורנץ, והשם הרטה מהווה את אחת הגרסאות לנרטוס, אל הפוריות במיתולוגיה הגרמנית מהמאה ה-13. 


שלושה כוכבי עבר: מרסלינו, ז'ילברטו ובשטורק (צילום: AP)

 

פריץ לינדר החליט לבחור בצבעי הפסים כחול ולבן ואת שם המועדון, לאחר שזכר טיול שקיים בילדותו עם אביו בספינה שנקראה "הרטה", עליה היתה מוצבת ארובה צבועה בצבעים אלה. עד תחילת המאה ה-20 לא לבשו השחקנים את חולצות המועדון, אלא חבשו כובעים כחולים.

 

בשנת 1901 הפכה הרטה לחברה בהתאחדות הגרמנית ובשנת 1910 גברה בבית 1:3 על סנדרלנד. הניצחון על קבוצה אנגלית הביא להתלהבות גדולה ולהגדלת מספר האוהדים. 36 מבין חברי המועדון נהרגו במלחמת העולם הראשונה. בשנת 1920 התאחדה הרטה עם המועדון העשיר 'ברלין ספורט קלאב' ומכאן ראשי התיבות BSC הכלול בשם הקבוצה כיום.

 

עוד לפני עליית היטלר לשילטון זכתה הרטה פעמיים באליפות גרמניה בשנים 1930 ו-1931. בתקופת שלטון הרייך השלישי חילקו הנאצים את הליגה הגרמנית ל-16 מחוזות (המנצחות עלו לאליפות הארצית) וביטלו את ה'אוברליגה' (הליגה הבכירה עד אותה תקופה).


הפרידה בין האוהדים לקבוצה, חומת ברלין (צילום: AP)

 

הרטה עברה לשחק במחוז ברלין-בראונדנבורג שכלל 12 קבוצות. עשר מברלין ושתיים מבראונדנבורג. הקבוצה זכתה שלוש פעמים באליפות המחוז (1935, 1937 ו-1944), אבל לא הגיעה להישגים באליפות הלאומית של גרמניה.

 

הקשר בין הרטה ברלין לשלטון היטלר

בשל העובדה שהרטה נוהגת לקיים את משחקיה באצטדיון האולימפי במינכן, אשר נבנה על ידי הארכיטקט הבכיר של אדולף היטלר, אלברט ספיר, מזוהה המועדון ככזה לו היה קשר עם שלטון הרייך השלישי. ספיר היה שר החימוש בממשלת הנאצים, נתפס לאחר המלחמה ונידון במשפטי נירנברג ל-20 שנות מאסר. הוא הכחיש את קיום השואה עד מותו ב-1981.

 

סיפור שהמחיש את הקשר בין המועדון למשטר האפל היה סילוקו של הרמן הורביץ', הרופא היהודי של הקבוצה בשנת 1943, גירושו למחנה ההשמדה אוושוויץ' ורציחתו שם. הנהלת הרטה, שביקשה לחקור את העבר של המועדון, יזמה קיום מחקר בנושא, אותו ביצע לפני מספר שנים ההסטוריון דניאל קורפר מאוניברסיטת 'פרייה' שבברלין.


האצטדיון בברלין במונדיאל, נבנה ע"י הארכיטקט של היטלר (צילום: AP)

 

קורפר סיכם את מחקרו בן 70 העמודים: "הרטה ברלין לא נדבקה בנאציזם. לא היתה במועדון התנגדות למשטר, אבל גם לא התלהבות יתרה ותמיכה במפלגה ובמנהיגיה, מעבר להערצה לה זכה היטלר במהלך מלחמת העולם השניה. לא היתה במועדון אנטישמיות מובהקת, אבל גם לא ננקטה בו עמדה נגד הגזענות".

 

במחקר התברר כי הרוב המוחלט של שחקני הרטה ברלין באותה תקופה לא הצטרפו למפלגה הנאצית ומרבית 400 חברי המועדון לא סימפטו את המשטר. לעומת זאת, לתוך הנהלת המועדון השתילו הנאצים את הנשיא, האנס פפייפר, על מנת לדאוג להטמיע את האידיאולוגיה של המפלגה.

 

מרבית אנשי המועדון היו ממעמד הפועלים, שהצביעו בעיקר למפלגה הקומוניסטית ולסוציאל דמוקרטים בבחירות שנערכו בשנת 1932. נשיא הקבוצה בשנים 2000-2008, ברנד שיפהורסט, סיכם: "זו היתה כנראה העובדה שגרמה לכך שהנאצים השתמשו בנו פחות".


הרופא היהודי גורש לאושוויץ, חיילים נאצים עם אסירים יהודים (צילום: AP) 

 

הכדורגלן הבולט של הרטה ברלין באותה תקופה היה יוהאנס ("האנה") סובק, שהיה כוכב שתי הזכיות באליפות טרם עליית היטלר לשלטון. יחד איתו הפסידה הקבוצה ארבע פעמים בגמר האליפות לפני שנטלה את התואר. סובק הצטרף למפלגה הנאצית בשנת 1940, אבל לא תמך בכל רעיונותיה.

 

קורפר כתב במחקרו: "סובק הביע מחאה נגד סילוק האוהדים היהודים מהיציעים ונגד הרחקתם מהמועדון. הוא גם שמר איתם על קשר". על פי הממצאים, חלק מהדמויות המובילות במועדון שיתפו פעולה עם הנאצים והפכו לחברי מפלגה, בעיקר על מנת להגן על האינטרסים של הקבוצה.

 

במהלך המלחמה נהרס כליל האצטדיון הישן של הקבוצה, ה'פלומפה', אשר נפגע מיותר מ-200 פצצות שהפגיזו מטוסי בעלות הברית. אלו פירקו זמנית את הקבוצה והשתמשו באצטדיון כבסיס צבאי. 


שיחק בהרטה כשנכנסה לבונדסליגה, אוטו רהאגל (צילום: AFP) 

 

לאחר מלחמת העולם השניה נאסר על הרטה להתחרות בליגה של מזרח גרמניה, בגלל שחלק משחקניה (בראשות המאמן הלמוט שן, שהוליך את גרמניה המערבית לזכיה במונדיאל 1974 ויורו 72') נמלטו לחלק המערבי של ברלין, שהיווה חלק מגרמניה המערבית.

 

בשנת 1963 נוסדה הבונדסליגה, היא הליגה הבכירה של מערב גרמניה, כשהרטה הפכה לחלק ממנה. בשורותיה שיחק אז מאמן נבחרת יוון כיום, אוטו רהאגל.

 

אחרי שורה של שערוריות שכללו מכירות משחקים וירידות ליגה, חזרה הרטה להצליח, סיימה במקום השני בעונת 1975, עלתה לחצי גמר גביע אופ"א ב-1979 והעפילה פעמיים לגמר הגביע הגרמני (1977 ו-1979). לאחר מכן ירדה לליגה השניה, שם בילתה שנים רבות.


חוזרים לעידן ההצלחות, שחקני הרטה ברלין (צילום: AP) 

 

השיבה לליגה העליונה – בסוף שנות ה-90

ההצלחה הבאה הגיעה רק אחרי נפילת החומה, ב-1993, כאשר הרטה הגיעה לגמר הגביע הגרמני והפסידה 1:0 לבאייר לברקוזן. בשנת 1997 חזרה הרטה לליגה הראשונה בגרמניה.

 

מאז שורד המועדון ולא נשר לליגת המשנה. ההישגים המרשימים ביותר נרשמו בשנים 2002 ו-2005, כאשר הקבוצה סיימה במקום הרביעי. ב-2005 החמיצו השחקנים מקום בליגת האלופות בגלל תיקו במחזור האחרון נגד האנובר 96'.

 

שני שחקנים בולטים לבשו את מדי המועדון בעשור האחרון. בתחילת שנות ה-2000 שיחק בקבוצה הקשר סבסטיאן דייזלר, שנחשב לכישרון העתיד של גרמניה, עבר לבאיירן מינכן, אולם לא הצליח למלא אחר הציפיות ממנו ופרש בינואר 2007 בגלל פציעה. בשנת 2005 נבחר הקשר הברזילאי מרסלינו פראיבה לשחקן השנה בבונדסליגה.  

פולהאם עשויה להיות אהבתו הבאה, מארקו פנטליץ (צילום: AP)

 

מלבד זאת שיחקו בעבר במועדון שמות כמו הברזילאי הבינלאומי, ג'ילברטו דה סילבה, הגרמנים מאריו באסלר, סטפן ביינליך, אנדרס קופקה (השוער שזכה ביורו 96'), תומאס הלמר, פרדי בוביץ', אנדרס תום, קרסטן רמלו, ג'וזפה ריינה ודאריוש ווז', הקרואטי ניקו קובאץ', הנורבגי קייטיל רקדאל, הטורקים יילדראי בשטורק ואיליהאן מאנסיז, הבלגי בארט גור והאיראני עלי דאהי.

 

לפני שנתיים סיימה הרטה במקום ה-11 לאחר שפיטרה את המאמן פאלקו גוטץ ומינתה במקומו את השוייצרי לוסיין פאברה, שזכה קודם עם פ.צ ציריך באליפות ארצו.

 

זה הספיק שוב למקום העשירי בלבד, אבל הרטה שיחקה העונה בגביע אופ"א (לא העפילה מהבית ממנו עלו מטאליסט חארקוב, גלאטסראיי ואולימפיאקוס) בזכות מקום גבוה בדרוג ההגינות של אופ"א.


הרטה רוצה שישאר, וורונין עם הקמע (צילום: גטי אימאג'ס) 

 

כדורגל לא מלהיב, אבל יעיל

פאברה שינה בתחילת העונה מספר פעמים את המערך, עד אשר הציב אותו באופן קבוע על 4-4-2 במשחקים האחרונים. תחת הדרכתו הקבוצה מציגה כדורגל שאינו נחשב למלהיב, אבל יעיל.

 

למרות הניצחון על באיירן, העובדה שהאלופה לא הגיעה להרבה הזדמנויות והשליטה של הרטה בכדור, המשיכו הויכוחים בין האוהדים והושמעו לא מעט טענות לפיהן באיירן בכל זאת טובה יותר ובמוקדם או במאוחר תיטול את ההגמוניה.

 

קבוצה ללא כוכבי על

קשה למצוא בסגל של הרטה כוכבי על מהשורה הראשונה בעולם. השוער הוא הצ'כי ירוסלב דרובני בן ה-29, ששיחק בעבר בפולהאם, איפסוויץ' ובוכום.


בכורה מוצלחת, רודני דה לימה עם בסטיאן שויינשטייגר (צילום: AP)

 

גם להרטה יש קאקה, אבל בניגוד לקשר מילאן, הברזילאי בן ה-28 שהגיע בקיץ מאקדמיקה קואימברה הפורטוגלית משחק כמגן. הבינלאומי הגרמני ארנה פרידריך (למעלה מ-60 הופעות בנבחרת, כולל במונדיאל 2006) הוא הבלם והדמות החשובה ביותר בהגנה, לצידו של הקרואטי יוזיפ שימוניץ'.

 

שחקני הגנה בולטים אחרים הם השוייצרי סטיב ואן ברגן (בן 25), סופיאן שאהד והמגן השמאלי מארק סטיין, שהגיע בקיץ מהאנזה רוסטוק. בניצחון 1:2 על באיירן מינכן ערך הופעת בכורה הברזילאי רודני דה לימה, שהגיע בחלון ההעברות מיגיילוניה ביאליסטוק הפולנית. המגן הארגנטינאי, ליאנדרו קופרה, הגיע ממונאקו.

 

בחלון ההעברות הצטרף גם הקשר הקרואטי מארקו באביץ' (הגיע בחינם), אשר בקיץ 2007 עבר מבאייר לברקוזן לריאל בטיס תמורת 12 מיליון יורו והעדיף את הרטה על פני הצעה מפורטסמות'. אחד מהקפטנים הוא ההונגרי פאל דרדאי ובנוסף ניתן למצוא במרכז השדה את פטריק אברט, גויקו קצ'אר, מסימיליאן ניקו והברזילאי סיסרו סנטוס.


גם בניון לא שוכח אותו, וורונין במדי ליברפול (צילום: AFP) 

 

אנדריי וורונין – הלהיט הגדול

החלוץ הבולט של הרטה הוא מי שהיה גיבור הניצחון עם צמד ב-1:2 על באיירן מינכן, האוקראיני אנדריי וורונין בן ה-29שהושאל בתחילת העונה מליברפול. בין השנים 2004-2007 כבש וורונין 32 שערים ב-92 משחקים במדי באייר לברקוזן, מה שהביא לרכישתו על ידי המועדון מאנפילד (קיבל את החולצה מספר 10).

 

יוסי בניון לעולם לא ישכח לוורונין את הבישול (אחד מבין שניים של האוקראיני באותו ערב ועוד שני שערים בהם היה מעורב) במשחק בו כבש הישראלי שלושער ב-0:8 על בשיקטש בליגת האלופות לפני שנה. למרות יכולתו, נאבק וורנין בפציעה ולאחר שהתקשה לחזור ולתפוס מקום בהרכב של רפא בניטז, עבר בהשאלה לשנה להרטה.

 

וורונין מסוגל לשחק גם במרכז ההתקפה וגם באגפים. בגיל הנוער הוא עבר לגרמניה והחל לשחק בבוגרים של בורוסיה מנשנגלאדבך, כך שבבונדסליגה הוא מרגיש בבית וכבש כבר תשעה שערים ב-18 המשחקים (6 מ-16 בליגה) בהם שותף.


כובש, אבל מעצבן אנשים. מארקו פנטליץ' (צילום: גטי אימאג'ס)

 

הנהלת הרטה כבר החלה בשיחות עם ליברפול על מנת להאריך את תקופת ההשאלה של וורונין מעבר לעונה הנוכחית. האדומים דורשים 4.4 מיליון ליש"ט במקרה שוורונין יימכר וסוכנו, אנדריי גולובץ', הודיע: "היתה שיחה טובה ואנחנו בדרך הנכונה". וורונין: "שוחחנו על הנושא בפעם הראשונה".

 

מנכ"ל הרטה, החלוץ הבינלאומי לשעבר, דיטר האנס: "אנחנו מעריכים את היכולת של וורונין ושני הצדדים רוצים להמשיך בעיסקה. הוא אוהב את הקבוצה והעיר ותורם שערים וניסיון". האנס הכחיש שהוא עצמו עשוי לעבור לנהל את באיירן מינכן במקום אחיו, אולי האנס, שיתמנה לנשיא במקום פרנץ בקנבאואר.

 

החלוץ הסרבי מארקו פנטליץ' (6 שערים העונה) קיבל הצעה מפולהאם ומועמד לעזוב, אחרי שעיצבן לא מעט אנשים בגלל התנהגותו וחוסר הרצון שגילה באימונים. לא מעט ביקורות הופנו לגביו בשל הפתיל הקצר שלו והתקשורת הגרמנית דיווחה על יחסיו המתוחים עם פאברה.


פטריק אברט ואמין קרמיטי (צילום: AP) 

 

חלוצים אחרים בסגל הם הטוניסאי-שוייצרי אמין קרמטי, הברזילאי רפאל קאטאנו והבולגרי ולארי דומובצ'יסקי (בן 22), שהצטרף בקיץ מלבסקי סופיה תמורת 1.6 מיליון יורו.

 

תכנית מגירה: מעבר לאצטדיון חדש 

כאמור, אצטדיון הקבוצה מכיל כ-76 אלף מקומות ישיבה, אבל בדרך כלל מתמלא עד מעט יותר ממחציתו במקרה הטוב. כאשר הרטה שיחקה מול סט. פטריק האירית בגביע אופ"א לעיני 13 אלף צופים המחזה היה מביך ותמיכת האוהדים לא הורגשה.

 

מסיבה זו, ובשל ריחוק היציעים מהמגרש (בגלל מסלול האתלטיקה המקיף אותו), שוקלים בהרטה לעבור לאצטדיון אחר, בדיוק כפי שבאיירן מינכן עזבה בשעתו את האצטדיון האולימפי בעיר שלה ועברה ל'אליינץ ארינה'. 

מסימיליאן ניקו במשחק נגד שטוטגארט (צילום: AFP) 

 

בהנהלת באיירן שוחחו בתחילת העונה על הרעיון של "מעבר לאצטדיון כדורגל בלבד". במועדון לא רואים בעין יפה את העובדה שעבור שימוש באצטדיון הגדול עליהם, הם צריכים לשלם בשנה 4.5 מיליון יורו. הרטה חתמה על חוזה שימוש באצטדיון עד 2017, אבל במועדון כבר מתכננים בניית אצטדיון חדש, בו יוכלו להשתמש לאחר תום החוזה.

 

בינתיים אמורים להתקיים באצטדיון תחרויות אליפות העולם באתלטיקה קלה בקיץ הקרוב. אחרי שהעירייה השקיעה בו 282 מיליון יורו לקראת המונדיאל האחרון, טוענים בה כי הקבוצה לא יכולה לצפות לעזרה בבניית אצטדיון חדש. 

 

הדיעות בקרב השחקנים חלוקות. סטיב ואן ברגן: "האצטדיון הוא אנדרטה וזו תהיה בושה אם הרטה לא תשחק בו יותר. כל יום באים אנשים לבקר בו, גם כשאין משחקים". השוער ירוסלב דרובני: "יש לאצטדיון מסורת, אבל הזמנים השתנו. לפעמים אתה יכול לשמוע את האוהדים, אבל לא לראות אותם. הקבוצה ראויה לשחק באצטדיון שיהיה תפור לכדורגל".

 

בשבת תשחק הרטה בחוץ נגד וולפסבורג ובמחזור ה-22 תארח את בורוסיה מנשנגלאדבך, של רוברטו קולאוטי וגל אלברמן. באיירן מינכן תארח בשבת את פ.צ קלן, הופנהיים תתמודד בחוץ נגד שטוטגארט והמבורג תצא ביום א' למשחק חוץ בלברקוזן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנדריי וורונין והחברים
צילום: AP
מומלצים