שתף קטע נבחר

אחד מחמישה מנהלים בכירים בעולם הוא אישה

ממחקר חדש עולה כי רוסיה, הפיליפינים ותאילנד הן המדינות עם הכי הרבה נשים בתפקידי ניהול בכירים. גרמניה, הודו ויפן - עם הכי פחות. לפי מחקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל אחת ל-3 מנהלים הוא אישה

שוויון בין המינים? לא בתחום הניהול. רק 21% מתוך המנהלים הבכירים בעולם הן נשים, כך לפי מחקר שערכה פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel.

 

 

נתון מפתיע העולה מתוצאות המחקר מצביע כי מדינות מפותחות כמו: בריטניה, הולנד, ארה"ב, דנמרק והולנד - שיעור המנהלות הבכירות נמוך מהממוצע, ואילו מדינות מתפתחות כדוגמת: הפיליפינים, גאורגיה, תאילנד, תרוכיה, פולין ומלזיה - שיעור המנהלות הבכירות הוא גבוה מהממוצע העולמי.

 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2009 (וללא קשר למחקר המתואר לעיל), בישראל 30% מתפקידי הניהול במשק מוחזקים על ידי נשים.  

 

הבדלים בשיעור כוחה של האישה בין המדינות מוסברים במחקר ככזה הקשור ליחס העירוניים מול כפריים. במגורים שבעיר נפוץ מודל "משפחתי מערבי", בו המשפחה המצומצמת גרה בנפרד מהמשפחה המורחבת. האזורים הכפריים נהוג מודל "משפחתי מסורתי" של מגורים בצמוד למשפחה המורחבת.

 

לטענת עורכי המחקר, למרות שיעור העסקה הגבוה מהממוצע של נשים במדינות המתפתחות, מצוי במגמת ירידה לעומת שנים קודמות וזאת בשל תהליך עיור מהיר שהתרחש במדינות אלו.

 

 

סין, לדוגמה, מצויה במגמת ירידה בשיעור המנהלות הבכירות. המדינה, עם מספר התושבים הגדול בעולם, חוותה מאז 1987 הגירה פנימית לערים בשיעור הגבוה ביותר בהיסטוריה האנושית, עם קרוב ל-160 מיליון איש שעברו מהכפרים לערים. שיעור האוכלוסייה שחייה באזורים עירוניים עבר את ה-50% בשנת 2011 וצפוי לעלות ל-55% בשנת 2020.

 

המעבר לערים גרם לפירוק של ה"מודל המסורתי" של משפחה מורחבת בעלת תשתית מובנת של טיפול בילדים, לטענת עורכי המחקר. מודל זה אפשר לילדים לגדול אצל הסבים והסבתות ובכך אפשר לאישה לצאת לעבוד במשרה מלאה. מודל זה הוחלף בסגנון המערבי בו יש גרעין משפחתי אשר נסמך על הורה יחיד שמשגיח על הילדים או אופציה של מטפלת יקרה.

 

אירופה: עסקים משקיעים בקידום נשים

בניגוד למדינות אלו, מדינות מפותחות, שבהן שיעור הנשים המנהלות בעבר היה נמוך, מחזקות את מעמדן בכוח העבודה. רו"ח אילנית הלפרין, שותפה בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel , מסבירה: "ברחבי אירופה, מינוי של יותר נשים לעמדות ניהול בכירות, הופיע גבוה בסדר היום הפוליטי במשך זמן לא מבוטל. ממשלות ציינו כי צריך לטפל בחוסר האיזון וכתוצאה מכך עסקים רבים אכן פעלו לקדם נשים לעמדות ניהול".

 

פחות מ-1 ל-10 היא מנכ"ל

עוד עולה מהמחקר כי תפקידי הניהול הדומיננטיים ביותר לאישה הם בתחום משאבי האנוש והכספים. 21% מהמנהלות הבכירות הן מנהלת משאבי אנוש, 13% מהן מחזיקות בתואר סמנכ"ל כספים, 13% נוספות הן מנהלות תחום כספי אחר, 12% הן מנהלות תפעול, 9% מחזיקות בתואר מנכ"ל, 8% הן ראש שמחלקת מכירות, 8% סמנכ"ל שיווק, 5% מנהלות מערכות מידע, 5% מנהלות כלליות או מנהלות משרד ורק 3% הן שותפות.


פורסם לראשונה 13/05/2012 16:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רק 3% מהנשים הן שותפות
צילום: shutterstock
רו"ח אילנית הלפרין
מומלצים