שתף קטע נבחר

מהאמזונס למבשרת: המופע הירוק של יואב

בגיל 16, לאחר שכבר הספיק להיות בחמש משלחות בעולם, יואב בלבן חזר מאחת נוספת, ששייטה לאורך נהר האמזונס. שם, יחד עם עשרה בני נוער נוספים, הוא נכח במעין בית ספר לשוחרי איכות הסביבה, שהקים פעיל אמריקני בשם מייק הורן. עכשיו הוא מעביר הרצאות, מארגן מסעות אופניים, ויש לו גם טיפים לקוראים

"חזרתי משלושה שבועות באמזונס", זאת בהחלט לא תשובה אופיינית לנער בן 16, לשאלה 'מה עשית בחופשת הפסח האחרונה?'. אבל זאת בהחלט המציאות של יואב בלבן, תלמיד כיתה י"א, ממבשרת ציון, שאת חג הפסח האחרון העביר על ספינה שעברה כברת דרך בנהר שבדרום אמריקה, במעין בית ספר משייט לשוחרי איכות סביבה.

 

 

מדובר במשלחת המשלבת פעילות אתגרית עם דגש על פעילות למען הסביבה. בלבן הגיע אליה עם ניסיון לא מבוטל, לאחר שהספיק בשלוש השנים האחרונות להיות ב-5 משלחות נוער בעולם: בארצות הברית, בגרמניה ובאנטרטיקה, שם נחשף לנושא שמירת הסביבה כשראה את עוצמת הקשיים של החיים בסמיכות לקוטב.

  

אך כל אלו היו רק ההכנה לדבר שבאמת רצה - בקיץ האחרון הוא יצר קשר עם ארגון של פעיל איכות סביבה ידוע בשם מייק הורן. בחג הסוכות הוא יצא למספר ימי הכנה ומיון בשוויץ, מטעם הארגון, שם נחשף לחברות שמשקיעות בפיתוח מיזמים סביבתיים כמו מכוניות הנוסעות על מימן, מערכות מים אקולוגיות ועוד.

 

היעד הבא היה הנהר הגדול והעוצמתי ביותר בעולם, האמזונס, ממנו שב לארץ לפני ימים אחדים, לאחר שבילה שם שלושה שבועות במהלך חג הפסח. ממשלחת זו חזר בלבן עם שינוי מחשבתי אמיתי והפך, למעשה, לשגריר סביבתי מקומי לארגונו של הורן, הנרתם לפעילות למען הסביבה בכל העולם. "אני אמנם הישראלי הראשון בפרויקט, אך אני מקווה שלא האחרון", מספר בלבן. "מה שחשוב לי להביא לארץ זאת המודעות האישית לעצמך ולסביבה שלך".

 

שלושה שבועות על סירה באמזונס. צילום: יואב בלבן ()
שלושה שבועות על סירה באמזונס. צילום: יואב בלבן

 

בלי מנוע: שנה וחצי על קו המשווה

הורן, דרום אפריקאי במוצאו ומי שהקים את הארגון, הקדיש את חייו למשלחות מיוחדות, מרתקות ומסוכנות שהעביר לבדו עד לפני ארבע שנים. דוגמא לאחת המשלחות המפורסמות שלו היא משלחת בשם latitude 0 (קו המשווה), במסגרתה הלכו המשתתפים לאורך הקו המשווה מסביב לכדור הארץ, ללא עזרה מממונעת ורק בעזרת כוח עצמי.

 

הורן עצמו עבר מרחק של 40 אלף קילומטר במשך שנה וחצי בכוחות עצמו בלבד, ולמעשה הצליח להקיף את כל כדור הארץ לאורך הקו המשווה, ללא עזרה מנועית. הוא חצה אוקיינוס בעזרת סירת מפרשים ועבר את היבשות ברגל או על אופניים. 

 

הורן גם יצא למשלחות נוספות: הוא עבר את נהר האמזונס בכוחות עצמו, הלך ברגל לקוטב הצפוני בחורף, ניווט והלך ברגל במשך שנתיים את כל החוג האנטרקטי הצפוני והשתתף בעוד פעילויות אתגריות, השמורה אצל רובנו רק בדמיון.

 

לאחר שכבש את האתגרים האישיים, החליט הורן להתמקד במשלחות בני נוער על מנת להפיץ את תורתו. בארבע השנים האחרונות ובעזרת ספונסרים מכל רחבי העולם, ביניהם חברת המכוניות מרצדס וחברת הכלים הסניטרים גבריט, הוא בנה ספינה בשם PANGAEA, עליה מיקם את פעילות המשלחות.

 

סיסמת המשלחות היא "לראות, ללמוד ולפעול" ובני הנוער שמשתתפים בה, נחשפים ליופי ולעוצמה של הטבע, לומדים על החיים בטבע ובעתיד יפעלו במדינתם לקדם פעילות סביבתית במדינתם. 

 

 

נחשפים ליופי של הטבע. צילום: יואב בלבן ()
נחשפים ליופי של הטבע. צילום: יואב בלבן

 

טורבינת רוח על הסיפון

בלבן מעיד שלא היה לוח זמנים מתוכנן במיוחד במשלחת. "מייק הוא אדם מאוד ספונטני, בעצם לא הייתה תכנית מסודרת בזמן המשלחת", הוא מספר. "החיים התנהלו על הסירה ומדי יום הייתה פעילות מסוימת שמייק החליט עליה. המטרה הייתה ללמד אותנו כמה שיותר ולהראות לנו כמה שיותר מהאמזונס".

 

חלק עיקרי בפעילות המשלחת היה נושא איכות הסביבה. הספינה היא ידידותית לסביבה, עליה מותקנות מערכת לטיהור מים ומתקנים לייצור חשמל ירוק. בנוסף, על חלק מהסיפון הותקנו קולטים סולריים ליצור חשמל, ועל הסיפון העליון הותקנה טורבינת רוח, שאף היא סיפקה חשמל לבני הנוער.

 

טורבינת רוח על הסיפון. צילום: יואב בלבן ()
טורבינת רוח על הסיפון. צילום: יואב בלבן

 

עם הכניסה לספינה, השתנתה גם המציאות של חברי המשלחת. החיים יחד גרמו להם אותם להצטמצם בכמות הצריכה, על מנת שהמשאבים יספיקו לכל ימי המסע. "היה מספיק אוכל ושתיה, אך אסור היה להתפרע", מספר בלבן. "מדובר בכמות מצומצמת שמספיקה למסע שלם. זאת לא אותה תרבות בזבזנית לה אנו רגילים. חיים במציאות שכזו מלמדת הרבה על חיי היום יום שלנו".

 

מה עוד עשיתם שם למשל?

 

"באחד הימים, תוך כדי שייט על הריו נגרו, הבחנו בבקתה קטנה בעלת גג עשוי קש, שמסביבה מתרוצצים ילדים ומשחקים אחד עם השני. החלטנו לבקר אותם, עצרנו את הסירה וירדנו ליבשה. בעזרת אחת מחברות המשלחת שהייתה מברזיל ודיברה פורטוגזית, שאלנו אותם שאלות וניסינו ללמוד על הדרך בה הם חיים. היה מאוד מעניין לשמוע מהם.

 

"הסתבר שהם חלק מקהילה קטנה ומבודדת, שמתקיימת מחקלאות מקומית. הם היו דלי אמצעים והגנראטור שבחצר היה מקור החשמל היחיד שלהם. הבנו שפקדה את המשפחה שלהם מחלה שהם לא מכירים ושחלק לא במצב טוב בכלל. הדבר היחיד שיכלנו לעשות למענם, הוא הוא לתת להם ערכות עזרה ראשונה וחומרי יצירה בשביל הילדים. הבאנו כדור. לאחר כמה שעות נפרדנו מהם והמשכנו בהפלגה".  

 

"כיף לראות את השמחה בפנים של הילדים". צילום: יואב בלבן ()
"כיף לראות את השמחה בפנים של הילדים". צילום: יואב בלבן

 

"אנחנו דור העתיד"

מה עשיתם ביתר הזמן על הספינה?

 

"בימים ששטנו ולא הייתה הזדמנות לרדת ליבשה. מייק עשה לנו כל מיני תחרויות ופעילויות על הסירה. עשינו הרבה שכיבות שמיכה, כפיפות בטן וטיפוס על החבלים. חוץ מזה גם קפצנו הרבה מהסירה, שחינו נגד הזם וטיפסנו על התורן הראשי.

 

"אחת הפעילויות שאני הכי אהבתי הייתה שקשרו חבל עם לולאות, כשלכל אחד הייתה לולאה. היינו קופצים למים ואוחזים חזק בחבל תוך כדי שהסירה הייתה מאיצה יותר ויותר מהר".

 

ועם איזה תחושה שבת?

 

"יש בעיה גדולה בדרך שבה אנשים בעולם המערבי בוחרים לחיות את החיים שלהם, ובמיוחד לבני נוער שעוד יכולים לשנות משהו בגישה שלהם. אנחנו דור העתיד, ואם אנחנו לא נשנה את ההתנהגות שלנו עכשיו, המצב רק ילך ויתדרדר בקצב חסר שליטה.

 

"מאז שחזרתי אני שואף לחיות חיים בריאים, פעילים ולעשות את מה שאני אוהב לעשות", מוסיף בלבן. "אני חושב שבכל מקום וכל הזמן יש אפשרות ללמוד המון. בין אם זה ממורים בבית ספר, מאנשים סביבנו, מהסביבה הטבעית שלנו, מהמשפחה שלנו. כל יום אפשר להסתקרן וללמוד יותר ויותר. וזה משהו שלמדתי במשלחת, שיום שלא למדת שום דבר חדש הוא כאילו יום מבוזבז.

 

עכשיו בלבן מעביר הרצאות ומארגן מסעות אופניים, שהכנסותים עוברות לארגוני איכות סביבה בעולם. גם לקוראים יש לו כמה טיפים: לחיות בחסכנות ולא להישאב לתרבות הצריכה בה אנו חיים. "צריך לחשוב לפני כל דבר שקונים בסופר למה הוא ישמש אותנו והאם אנו צריכים אותו ולפני שאנו זורקים חתיכה של פלסטיק אפשר לחשוב להעביר אותה לפח המחזור", הוא אומר.

 

"אני מתכנן להפיץ את המסר של PANGAEA בשילוב עם מה שאני מאמין ומה שאני לקחתי איתי מהמשלחת, על מנת להוביל שינוי אמיתי", מוסיף יואב. "אם אחרי הרצאה או סתם מלדבר עם מישהו, גרמתי לו לחשוב פעמיים על הדרך שהוא בוחר לחיות בה, עשיתי איזשהו שינוי. אני חושב שכולנו יכולים לגרום לשינוי הזה, ולכולנו יש את הכוח להוביל ולשנות. 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוצאים לדרך. צילום: יואב בלבן
חשיפה לחיים אחרים. הילידים. צילום: יואב בלבן
מומלצים