שתף קטע נבחר

קרן המטבע בדו"ח חיובי על כלכלת ישראל

הקרן משבחת את התנהלות המשק הישראלי עד לא מכבר ומברכת על התוכנית להאצת המשק. לפי הדו"ח, כלכלת ישראל עומדת ומתמודדת היטב מול אתגרים משמעותיים, אם כי קיים צורך בחיזוק נוסף של המשמעת התקציבית

בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי מפרסמת היום (ד') קרן המטבע הבינלאומית דו"ח חיובי על התנהלות המשק הישראלי עד לא מכבר. הדו"ח מסתמך על ממצאי הבדיקה השנתית שערכה לאחרונה משלחת של הקרן. הוא אושר במועצת המנהלים של הקרן בסוף השבוע שעבר.

 

 

הדו"ח מציין את הצמיחה שאיפיינה את הכלכלה הישראלית בשש השנים האחרונות, שהיתה מהירה ומאוזנת, ונתמכה במדיניות מאקרו כלכלית איתנה ובסיוע מערכת בנקאית יציבה.  

 

הדו"ח מתייחס גם לצעדים שנקט האוצר בחודשים האחרונים בעקבות המשבר העולמי, ומברך על התכנית להאצת המשק, במיוחד את הכוונה להקים קרנות מינוף ציבוריות-פרטיות לרכישת האג"ח הקונצרניות. מנהלי הקרן המליצו לשים דגש על מיחזור אגרות חוב המופנקות על ידי תאגידים בעלי כושר פרעון והבהירו כי במצב הנוכחי יש לתת עדיפות לעידוד מתן האשראי. כמו כן מקדמים מנהלי הקרן בברכה את המאמצים לקידום פרוייקטים מתוכננים בתשתיות.

 

קיים צורך בחיזוק נוסף של המשמעת התקציבית

מנהלי הקרן מבהירים בדו"ח כי הלחצים הגלובליים, החולשה בשוק האג"ח הקונצרניות יצמצמו את האשראי ויפחיתו את הצמיחה, מה שיביא להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית בשנה זו ובשנה הבאה. הדו"ח מציין כי הכלכלה הישראלית עומדת ומתמודדת היטב מול אתגרים משמעותיים לרבות החוב הציבורי הגבוה. אבל במצב זה, מדגיש הדו"ח, קיים צורך בחיזוק נוסף של המשמעת התקציבית באמצעות קביעת יעד לחוב הציבורי לטווח בינוני וקביעת תקרה להוצאות התקציביות.

 

זאת בהמשך לדברי השבח שבדו"ח על הקפדת האוצר על המשמעת התקציבית בשנים האחרונות, שהניבה תוצאות תקציביות חזקות, הבטיחה הפחתת חוב משמעותית והכינה בהתאם תשתית ומדיניות פיסקלית שמסייעת למשק הישראלי להתמודד עם המשבר העולמי.

 

לאור התחזית, לגבי ירידה חדה באינפלציה, תומכים מנהלי הקרן בהורדות הריבית המשמעותיות שביצע בנק ישראל. הם הוסיפו שקיים מרחב להרחבה מוניטרית נוספת אם יימשכו התחזיות לאינפלציה נמוכה.

 

מנהלי הקרן מסכימים כי משטר יעד האינפלציה ומדיניות שער החליפין הגמיש עליהם הופקד בנק ישראל, שירתו היטב את הכלכלה הישראלית. הם שיבחו גם את החלטת הבנק המרכזי להגדיל את הרזרבות במט"ח (ברכישות בהיקף של 100 מיליון דולר ליום) ואת ההודעה המוקדמת על הרכישות שהגבירה את האמינות הציבורית במהלך הזה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים