שתף קטע נבחר

האוצר מקצה רק כסף קטן לעידוד תעסוקה מיידי

האוצר מקצה 300 מיליון שקל לעידוד שוק העבודה במסגרת התכנית להאצת המשק; עם זאת, רק כ-15 מיליון שקל, 5% מהתקציב, מיועדים להשבה מיידית של המובטלים למעגל העבודה ולבלימת גל הפיטורים שבדרך

בה בעת שפורסם על מספר שיא של מובטלים, מסר האוצר את פרטי תוכנית הסיוע שהוא מציע לחיזוק שוק העבודה. האוצר מקצה כ-300 מיליון שקל לסיוע, במסגרת התכנית להאצת המשק ולנוכח המשבר הכלכלי. עצם הגשת הסיוע ומחירו הכולל פורסמו בעת הצגת התכנית לפני 3 חודשים.

 

מהפירוט עולה כי עבור הכלים הנדרשים להשבה מיידית של המובטלים למעגל העבודה ולבלימת גל הפיטורים שבדרך, מוקצב במסגרת התכנית רק "כסף קטן" – ליתר דיוק לא יותר מ-15 מיליון שקל, בסך הכל כ-5% מהתקציב המיועד. מהמעט הזה שירות התעסוקה אמור לקבל ישירות לא יותר מ-10 מיליון שקל, ל-3 המטרות הבאות:

 

  • 2 מיליון שקל עבור "סדנאות לחיפוש עבודה והכוונה תעסוקתית לדורשי עבודה";

 

  • 3 מיליון שקל ל"עידוד מובטלים להשתלב בעבודה שתוצע להם במקומות רחוקים מעל 60 קילומטרים ממקום מגוריהם, דרך השתתפות בהוצאות הנסיעה שלהם".

 

  •  5 מיליון שקל שיוענקו למובטלים ב"שוברים המיועדים למימון הכשרה מקצועית בגופים שונים", תוך כדי עבודה בפועל.

 

  • 5 מיליון שקל נוספים נועדו לעידוד ישראלים להשתלב בעבודות בחקלאות באמצעות מענקים לעובדים ולמעסיקים (במטרה משנית לצמצם את מספק העובדים הזרים בענף). למטרה זו כבר פורסם קול קורא למעונינים – מחפשי עבודה ומעסיקים חקלאים – להציע את עצמם דרך מחוזות המרכז והדרום של משרד החקלאות ולשכות התעסוקה המחוזיות.

 

10 אלף מקומות עבודה בשנה

95% מתקציב התכנית מיועדים להשקעה בתשתיות שאמורה לייצר כ-10 אלף מקומות עבודה בשנה, כמו גם ליעדים נלווים של הכשרה והסבה מקצועית. הסיוע בשני המסלולים לא יתממש בטווח קצר. התכנית כולל בין השאר את היעדים הבאים:

 

  • כ-180 מיליון שקל יינתנו למוסד לביטוח לאומי כתוספת שעות סיעוד לקשישים זכאים שאינם עצמאים ושאינם מעסיקים עובדים זרים, כדי לעודד אותם להעסיק ישראלים (אשר כיום אינם נמשכים לעבודה המתישה והשוחקת הזאת).

 

  • 40 מיליון שקל מוקצבים להכשרה מקצועית ולמענקי התמדה בענף הבנייה, באמצעות קרן משותפת למדינה, להסתדרות ולהתאחדות הקבלנים.

 

  • כ-32 מיליון שקל מיועדים להסבת אקדמאים מובטלים להוראה. כאן מדובר רק בתכנית שעדיין בשלבי גיבוש במשרדי החינוך, התמ"ת והאוצר. פרטים יימסרו במועד לא מובטח.

 

  • 10-15 מיליון שקל יממנו הכשרת כ-200 מועמדים להכשרה כאחים ואחיות וכ-120 אקדמאים בקורסי הסבה לסיעוד במכללות השונות. בכל מקרה מדובר בתקופות לימודים ארוכות.

 

  • 15 מיליון שקל יינתנו למכון ולהכשרה טכנולוגית ולאגף להכשרה מקצועית במשרד התמ"ת להגדלת מספר הלומדים בקורסים להכשרת טכנאים והנדסאים ולהכשרת עובדים בענף התיירות (מלונאות, בישול אתני, קונדיטוריה ועוד).

 

ממתינים להתכנסות הכנסת

האוצר מוסר כי התכנית כוללת גם תמריצים לעידוד ישראלים להשתלב בעבודות בשכר נמוך או להקמת עסקים קטנים, אבל מציין כי ניתן לקדם זאת רק בתיקוני חקיקה בכנסת; שזו, כמובן טרם התכנסה. יש גם כוונה להגיש סיוע למפעלים שנמצאים בהאטה זמנית, אבל, לדברי האוצר, היא נמצאת עדיין בשלבי "הידברות עם המעסיקים".

 

על מה יכולים לסמוך בינתיים המובטלים הטריים והוותיקים? רק על דמי האבטלה שיגיעו בזמן. אמנם הוחלט להקל עליהם בקיצור תקופת העבודה המינימלית המזכה במענק (אבל במקביל גם לקצץ בחצי את תקופת הזכאות). יישום ההקלה אפשרי רק בהוראת שעה, אבל הבחירות לא אפשרו את אישורה בכנסת. במקומה ניסחו את עקרונותיה בהסכם, אבל גם הנייר הזה עדיין ממתין לאישור סופי של הביטוח הלאומי.

פורסם לראשונה 17/02/2009 21:30

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכיסים (המצטמקים) של האוצר. בר-און
צילום: גיל יוחנן
מומלצים