שתף קטע נבחר

דיון: חברת המרה בנתב"ג גובה עמלה מופקעת

לפני כשנה, ביטלה רשות שדות התעופה את מגבלת ההמרה במכרז למתן שירותי המרת מטבע זר בנתב"ג. כעת מתברר כי החברה שזכתה במכרז, חברת גלובל אקסצ'יינג' הספרדית, גובה עמלות של יותר מ-10%. ברשות שוקלים לבטל את המכרז

רשות שדות התעופה מאיימת לשלול את הזיכיון מהחברה הספרדית גלובל אקסצ'יינג' שזכתה במכרז החלפן הזר להמרות מט"ח באולמי הנוסעים בנתב"ג. זאת, אם לא תוזיל החברה מיד ל"רמה סבירה" את עמלת ההמרה שהיא גובה, בעיקר מהנוסעים הנכנסים לישראל.

 

סמנכ"ל המסחר ברשות, יורם שפירא, הודיע זאת היום (ד') בוועדת הכלכלה, בדיון מעקב אחר התחרות בעסקאות המט"ח בנתב"ג, נוכח תלונות שקיבל על "קפיצה ניכרת בשיעורי העמלות" מראשית ינואר השנה – המועד שבו החליף הזכיין הספרדי את החלפן הזר הקודם. "במידה שלא יימצא פתרון לבעיה נפסיק את החוזה על כל המשתמע מכך", אמר.

 

שפירא ציין כי המכרז לא היה על גובה העמלה אלא על דמי הזיכיון לרשות וכי החברה הספרדית זכתה כשהציעה 10 מיליון שקל יותר מהמתחרים. למען התחרות נערכו שני מכרזים, לחלפן ישראלי מהמערכת הבנקאית ולחלפן זר. בישראלי זכה בנק הפועלים שגובה עמלת המרה בשיעור ממוצע לעמלות שלושת הבנקים הגדולים.

 

לדברי שפירא המבחן הוא בהפרש שבין המרת השקל למט"ח ליוצאים מהארץ לבין המרת המט"ח לשקלים לנכנסים אליה. הפער של הפועלים נע סביב 1% והרמה הסבירה שהרשות מצפה לה מהחלפן הזר היא פער של עד 2%.

 

שפירא טען כי הפער של החברה הספרדית בהמרת המט"ח לשקלים לנוסעים הנכנסים הוא מעל 10% "וזה מבחינתנו לא סביר, בעיקר כשאין פער בהמרת השקלים למט"ח וכשהספרדים לפעמים יותר זולים".

 

היועץ המשפטי של הזכיין הספרדית, עו"ד שי דיל, טען כי העמלה שלהם היא כ-11%, והציג מסמכים לפיהם זו רמה זולה בהשוואה לשדות התעופה המובילים בעולם, שם הפער נע סביב 30%. הוא ציין כי העמלה במכרז הישראלי מוגבלת אבל מגבלה זו בוטלה במכרז לזרים. "אנחנו הורדנו מחירים ועדיין בוחנים את השוק. בינתיים הפעילות שלנו עדיין הפסדית", אמר דיל.

 

שפירא הבהיר כי "ניתוק החוזה היא אופציה ואנחנו לא רוצים להגיע לזה. אבל אם לא נצליח להביא את החברה הספרדית לגביית עמלות סבירות, ונבחן את התנהגותם כבר בשבוע פסח, לא נהסס לפעול בצד המשפטי, גם אם נצטרך לשלם מחיר. לנו יש אינטרס אחד, שציבור הישראלים והתיירים יצא נשכר מהתחרות ולא יפסיד".

 

שפירא הוסיף כי הרשות הציבה שלטי אזהרה ב-4 שפות ליד הדלפקים של החלפנים, בהם מתבקש הציבור לבדוק את שערי ההמרה ולהשוות אותם בין החלפנים המתחרים. לדבריו, למרות שהמתחרים סמוכים זה לזה ברוב תחומי השדה, שמבקשים מהציבור לבדוק את שערי ההמרה ואם יהיה צורך הרשות תנקוט בצעדים נוספים.

 

הוא ציין כי למרות האזהרות, רוב הנוסעים הנכנסים לא עושים את ההשוואה ומחליפים את המט"ח אצל הספרדים במחשבה שאפילו אצלם הם עשו עסק טוב לעומת עמלות ההמרה שהם משלמים בחו"ל.

 

דיון המעקב התקיים לאחר שהנושא נדון בוועדה לפני כשנה, ערב המכרזים החדשים. זאת לאחר שרשות שדות התעופה ביטלה את מגבלת ההמרה במכרז לזרים, מה שגרם לזכיינית הקודמת, חברת צ'יינג פלייס, להסיר את מועמדותה במכרז החדש. יו"ר החברה טען אז כי המבחן איננו בהמרת המטבעות הגדולים (דולר, יורו, שטרלינג). "הבעיה היא במטבעות האקזוטיים שם יש השתוללות טוטאלית", אמר.

 

הוא הדגים אותה בסיפורו של חייל שטס לחופשה בתאילנד, שגייס מבני משפחתו 2,000 דולר לטיול בתאילנד והמיר אותם בנתב"ג לכסף תאילנדי. לדבריו, אותו חייל גילה לאחר שהגיע לתאילנד כי "הוא שילם עמלה של כמעט 1,000 דולר". יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן הגיב, "עמלה של 50% זו לא המרה אלא שחיטה".

 

נציגי הזכיינית הספרדית הכחישו את הסיפור, אבל שאמה-הכהן הזכיר כי חשש זה עלה כבר בישיבה הקודמת, ערב המכרז. בתגובה לטענת הספרדים שהעמלות בשדות תעופה בעולם יקרות פי כמה, הוא אמר, "זה לא מצדיק שגם בישראל המצב יהיה כזה. עמלה מעל 10% זה מצב שאסור שיימשך ושמחתי לשמוע שהרשות עם האצבע על הדופק, והסנקציה של ביטול החוזה נמצאת על השולחן".

 

הוא אמר בסיכום שהוועדה מקווה כי "האיזונים הדרושים, יימצאו עד שבוע פסח כי חבל שהציבור הישראלי והתיירים שמגיעים לארץ יפסידו כסף". הוא הודיע שהוועדה תקיים ישיבת מעקב נוספת בנושא אחרי חג הפסח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קהל שבוי. נוסעים בנתב"ג
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים