שתף קטע נבחר

מחפשים השקעות: מה עושים עם 100 אלף שקל?

חיסכון בבנק, קרן נאמנות או מנהל השקעות: בהנחה שיש לכם כמה עשרות אלפי שקלים, מה תמהיל ההשקעה הנכון? שלמה מעוז מציע מסלולים לאוהבי סיכונים ולשמרנים. טור שבועי חדש

רובנו משקיעים מחשבה כמעט בכל סכום כסף שאנו מוציאים, אבל לא מקדישים אפילו שעה אחת לפגישה עם יועץ השקעות כשמדובר בכמה עשרות אלפי שקלים ששוכבים ב"חיסכון".

 

 

אז נכון, לא מדובר בסכום שיכול לשנות לכם את החיים, אבל גם אותו כדאי לשמור באפיק הנכון ביותר שיישמר את הערך הריאלי של הכסף, ואולי אפילו יוסיף לערכו עם הזמן. כמו כן, כדאי שתכירו את סוגי העמלות הקיימים במסלולים השונים, ותבדקו שהריבית או התשואה על הכסף לא מתקזזת עם תשלומים שערורייתיים לגורם המנהל.

 

לדוגמא, בואו נניח שהצלחתם לחסוך כ-100 אלף שקל ועליכם לבחור היכן לשמור את הכסף שלכם. השאלה הראשונה והמהותית ביותר שעליכם לשאול את עצמכם היא שאלת הצורך: לאיזו מטרה אתם חוסכים, ובעוד כמה זמן להערכתכם תזדקקו לכסף?

 

למשל - האם זהו חיסכון ארוך טווח לתשלומי שכר לימוד וחתונה עבור הילדים, או חיסכון קצר טווח לקניית רכב בשנה הקרובה? לאחר מכן, ברגע שאפיינתם את הצרכים שלכם, מומלץ לפנות למומחה ולהיעזר בו כדי להחליט מהו אפיק ההשקעה הנכון ביותר עבורכם.

 

חיסכון לטווח קצר

אם אתם חושבים שתזדקקו לכסף בטווח של מספר חודשים תוכלו להסתפק בחיסכון פשוט בפק"מ בבנק. עם זאת, זכרו שלאחר שנה הפק"מ הופך לאופציית החיסכון הכי פחות אטרקטיבית: הריבית על הפק"מ היא כמעט אפסית ביחס לאלטרנטיבות האחרות.

 

זאת ועוד, אתם תשלמו מס בשיעור של 25% על הרווח הנומינלי למרות שערך כספכם ירד ריאלית, כלומר - האינפלציה הייתה גבוהה מהריבית שקיבלתם. אם תנהגו כך לאורך זמן מובטח לכם שערך כספכם לאורך שנים יתמוסס ולכן הפק"מ אינו מסלול השקעה לטווח ארוך.

 

מסלול דומה הוא השקעה במק"מ. בעוד שהפק"מ הוא פיקדון בבנק, המק"מ הוא למעשה מעין פיקדון אצל בנק ישראל המוגדר כנייר ערך סחיר. התוצאות של החזקת מק"מ דומות לפק"מ.

 

חיסכון לטווח בינוני-ארוך

אם החלטתם לחסוך את הכסף לטווח בינוני-ארוך (משנה ומעלה), אתם צריכים לשאול את עצמכם, איזה סוג של משקיעים אתם ומה רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת? לפי התשובה עליכם לבנות את תיק ההשקעות שלכם, או במילים אחרות, להחליט איך לפזר את הכסף.

 

האם כדאי לשים את הכסף בתוכנית חסכון בבנק? זו אפשרות, אך היא לוקה בחסר. למעשה, ברב המקרים הבנק מגבה את החיסכון שלכם באג"ח ממשלתי צמוד למדד הזהה לאורך החיים של תכנית החיסכון. כלומר, היתרון בתכנית החיסכון הוא בכך שאינכם רואים מדי יום את העלייה והירידה בערך כספכם, כפי שהיה קורה אילו השקעתם ישירות באותן אג"ח של המדינה ללא תיווך הבנק.

 

למעשה, אתם גם מסכימים לסגור את הכסף שלא יהיה נזיל, וגם מקבלים תשואה נמוכה מזו שהייתם מקבלים לו השקעתם ישירות באג"ח ממשלתי. זאת בניגוד להנחה המקובלת שעבור סגירת כסף לתקופה נתונה הנכם זכאים לתשואת יתר מהבנק.

 

היתרון שעשוי להיות טמון בגישה זו, הוא עבור משפחות שאוהבות שכספן כלוא ולא ניתן לבזבז אותו, והן גם מוכנות לשלם עבור כך, למרות שאין זו גישה רציונלית.

 

שלוש רמות של סיכון

אם החלטתם כי ברצונכם להשקיע את הכסף בשוק ההון, זו המלצתי, בהנחה שמדובר בטווח השקעה של עד שנתיים, ובהתאם לרמות הסיכון כפי שאפרט:

 

סיכון גבוה:

• 20% במניות בישראל באמצעות תעודות סל על מדד ת"א 100, במקביל לחשיפה נקודתית למניות ממדד זה.

 

• 40% במניות בחו"ל באמצעות רכישה של תעודות סל על מדדי חו"ל שנסחרות בבורסה בתל אביב, תוך מתן משקל לארה"ב (S&P 500 לדוגמה) וכן לגרמניה (DAX) ושווקים מתעוררים.

 

• 10% בסחורות באמצעות תעודת סל סחורות כללית הנסחרת בבורסה בתל אביב.

 

• 5% באג"ח קונצרני צמוד (מדד תל בונד).

 

• 25% במק"מ. אפשרי באמצעות תעודת סל.

 

סיכון בינוני:

• 10% במניות בישראל באמצעות תעודות סל על תל אביב.

 

• 15% במניות בחו"ל באמצעות רכישה של תעודות סל על מדדי חו"ל שנסחרות בבורסה בתל אביב, תוך מתן משקל לארה"ב (S&P 500 לדוגמה) וכן לגרמניה (DAX).

 

• 5% בסחורות באמצעות תעודת סל סחורות כללית הנסחרת בבורסה בתל אביב.

 

• 10% במק"מ. אפשרי דרך תעודת סל.

 

• 60% באג"ח מדינה + אג"ח קונצרני עם חלוקה לצמוד מדד ושקלי לטווחים שונים.

 

סיכון נמוך:

• 10% במניות בישראל באמצעות תעודת סל על ת"א 100.

 

• 10% במק"מ. אפשרי דרך תעודת סל.

 

• 80% אג"ח מדינה + אג"ח קונצרני עם חלוקה לצמוד מדד ושקלי לטווחים שונים.

 

מה האפשרויות העומדות בפניכם לניהול הכסף?

קרנות נאמנות - מסלול זה מתאים לחוסכים שאין להם זמן, ידע או רצון להתעניין בשלומו של ההון לעתים תכופות. השקעה בקרן נאמנות מעבירה למעשה את הכסף לגורם מקצועי שינהל אותו בלחיצת כפתור.

 

יועץ ההשקעות בבנק יידע להפנות אתכם לקרן המותאמת לצרכים שלכם, על בסיס האיפיון אליו תגיעו בתום שיחה משותפת – למשל רמת הסיכון שאתם נוטלים. חשוב לזכור שקרן נאמנות היא בחזקת מוצר קמעונאי בשוק ההון. הקרן יושבת על המדף ובפעולה פשוטה ומהירה יחסית ניתן לקנות או למכור את הקרן, גם במקרה זה תשלמו מס רווחי הון בשיעור של 25%.

 

עם זאת, שימו לב שעל כל קרן נאמנות משלמים דמי ניהול למנהל הקרן. דמי הניהול נעים בין 0.5% באפיקים סולידיים ועד 3% באפיקים בעלי מרכיב מנייתי גבוה יותר (ורמת סיכון גבוהה יותר). בנוסף לדמי הניהול שאנו משלמים למנהל הקרן, גם הבנק גובה מאתנו עמלות - עמלת שמירה, כשמה כן היא.

 

ניהול תיקים בבתי השקעות - אופציה זו מתאימה למי שמעוניין להיות מעורב בניהול ההון ולפקח עליו במקביל לניהול המקצועי של מנהל ההשקעות. היתרון בפתיחת תיק השקעות הוא בכך שההון מנוהל ברמה יומיומית במטרה לשמר את ערכו ולהשיג את התשואה הטובה ביותר בטווח הארוך.

 

בבואכם לפתוח תיק השקעות, שימו לב לדמי הניהול, שעולים ככל שרמת הסיכון שבחרתם לתיק שלכם עולה. דמי הניהול יכולים להגיע ל-1.5% משווי התיק בתיק בעל מרכיב מנייתי גבוה. עליכם לשאוף לדמי ניהול הנעים בטווח של 0.8%-1%. כמובן יש לקחת בחשבון כי על כל רווחי ההון שבתיק משלמים 25% מס.

 

כמו כן, ודאו שאין הסכם החזרי עמלות בין מנהל התיק לבין הבנק. הסכם זה עלול לקבוע שהבנק ומנהל התיק מתחלקים ביניהם בעמלת הקנייה והמכירה שמבוצעות בתיק ומשולמת לבנק, ועלולות לעודד פעולות מיותרות שפוגעות בתשואת התיק.

 

עמלת קנייה ומכירה מינימלית (אם אתם לקוחות מועדפים של הבנק) שגובים הבנקים היא 0.1% ואין סיבה להסכים לשלם יותר מכך. בנוסף, בחלק מהתיקים ישנן עמלות נוספות שהבנק גובה מעבר לעמלת פעולה ושמירה. מומלץ לברר באילו עמלות חבויות מדובר ולהתמקח עליהן.

 

אם אתם מתלבטים בין קרן נאמנות לבין תיק השקעות, זכרו שההשקעה בקרן הינה שקופה פחות, שכן אתם יודעים מה רמת הסיכון שהגדרתם, אבל לא מקבלים פירוט של הרכב התיק.

 

בכל מקרה אין סיבה להזניח חיסכון, גם אם מדובר בסכום קטן. מחקר קטן על אפיקי ההשקעה, התועלות והחסרונות ומיקוח מול הגופים על העמלות יכול לעיתים לחסוך לכם הרבה כסף קטן שיפרח ויהיה גדול.

 

בטור הבא נבחן את אלטרנטיבות ההשקעה לזוגות צעירים, המעוניינים לרכוש דירה אך מעדיפים לשבת על הגדר ולחכות לירידת מחירים. מה לעשות עם עשרות או מאות אלפי השקלים שכבר נצברו ומחכים לרכישה?

 

שלמה מעוז הוא הכלכלן הראשי של קבוצת אלפא אחזקות פיננסיות ושל אלפא בית השקעות

 

*אין לראות בכתוב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלמה מעוז
כסף חסכונות
צילום: shutterstock
מומלצים