שתף קטע נבחר

היום: סיבות המחאה בדו"ח נוקב של פישר

נגיד בנק ישראל יגיש בצהריים את הדו"ח השנתי של הבנק המרכזי לנשיא המדינה, לראש הממשלה ולשר האוצר. מקטעים שפורסמו עד כה, עולה כי הדו"ח יכלול ביקורת חברתית נוקבת על מדיניות הממשלה שהובילה למחאה החברתית בקיץ האחרון

היום (ד') יגיש נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לנשיא המדינה, לראש הממשלה ולשר האוצר את הדו"ח השנתי של בנק ישראל, שבוחן את ההתפתחויות בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית של הממשלה.בשנת 2011.

 

תוכנו המלא של הדו"ח ייחשף רק בשעה 12:00, אך מקטעים ששוחררו לפרסום בשבועות האחרונים ניתן לשפוט כי חלקים נרחבים מהדו"ח עוסקים בהתפתחויות שהוביל למחאה החברתית בקיץ האחרון וכי לכלכלני בנק ישראל יש ביקורת נוקבת על התנהלות המשלה שהובילה לפרוץ המחאה.

 

בחלקים מהדו"ח שפורסמו עד כה נמתחה ביקורת על יוקר המחיה בארץ, כאשר בבנק מציינים בהקשר את מחירי המזון בישראל, הגבוהים ב-15% בממוצע מהרמה המצופה במדינה שבה רמת ההכנסה לנפש זהה לזו שבישראל ומאשימים בכך את היעדר התחרות בשוק המזון ואת המע"מ על מוצרי המזון.

 

כמו כן, נמתחה ביקורת בדו"ח על הצטמצמות מעמד הביניים הישראלי, כאשר מאז 2007 גרמה התייקרות שירותי הדיור, שכר הדירה, המזון, החשמל, הגז והמים לירידה ריאלית בהכנסתם של ישראלים מהמעמד הבינוני.

 

בנוסף, מברכים בבנק המרכזי על ההחלטה ליישם את חוק חינוך חובה לגיל הרך, שעוכבה על ידי ממשלות ישראל מאז 1983, וטוענים כי על פי חישוביהם שיעור הסבסוד של גני ילדים בישראל היה נמוך עד כה לעומת הממוצע במדינות המפותחות וגרם לשיעור תעסוקה נמוך יותר בקרב אמהות.

 

חלקים אלה בדו"ח מצטרפים לביקורת שהפנה בנק ישראל בפרסום שלו מפברואר האחרון, שבו הפנה את תשומת לבם של השרים וחברי הכנסת לכך שלממשלה יהיו הוצאות לא ממומנות בהיקף של 6.4 מיליארד שקל ב-2012, בעקבות יישום המלצות ועדת טרכטנברג והגידול בתקציב הביטחון.

 

הדו"ח צפוי להתייחס גם לסוגייה זו, כאשר בבנק המרכזי כבר הביעו בעבר את חששם מהתוספות שניתנות מדי שנה לתקציב הביטחון ומכך שהממשלה מגדילה את היקף ההוצאות מבלי לפרט אילו חלקים בתקציב המדינה יקוצצו על מנת לממן את ההוצאות החדשות על ביטחון לחינוך לגיל הרך.

 

בבנק מוטרדים מכך ששירותים חיוניים לאזרחים ייפגעו מבלי שייערך דיון מסודר בנוגע לסדר העדיפויות הראוי. בפרסום בפברואר האחרון קראו כלכלני הבנק לממשלה לקיים "דיון שקוף" עם חברי הכנסת ולא לפעול "על בסיס החלטות שרירותיות".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביקורת קשה על הממשלה
צילום: EPA
מומלצים