שתף קטע נבחר

מאבק על חשבון הנאמנות של חברת החשמל

לחברת החשמל חשבון ישן וקטן יחסית, שבו נאגר עם השנים סכום כסף שיכול לייתר את ההתייקרות האחרונה של מחירי החשמל. הבעיה: לא ניתן להגיע להסכמה כמה מהכסף הזה שייך לעובדים בצורת פנסיה וכמה להנהלה ככסף זמין שיכול לכסות חובות. המאבק בין האוצר להנהלת החברה ובין ההנהלה לוועד העובדים מאיים לפתוח מחדש את סוגיית מחיר החשמל

שני מיליארד שקל - זה הסכום הנדרש כדי לייתר את התייקרות החשמל האחרונה. שני מיליארד שקל זה גם הסכום שנמצא בחשבון הנאמנות של חברת החשמל, שבו נאגרו עם השנים כספים שיועדו לפנסיה של העובדים ולא עברו לקופת הפנסיה הכללית. כעת מנהלים שלושה גופים מאבק על הכסף הזה, מאבק שמאיים להוביל אף לשיבושים בחברת החשמל.

 

כתבות נוספות אודות חברת החשמל : 

 

חשבו הנאמנות של חברת החשמל קיים עוד מהשנים שלפני הקמתה של כפ"י, קרן הפנסיה של עובדי החברה הגדולה במשק. כאשר הוקמה כפ"י הועבר הכסף שנצבר בחשבון הנאמנות אליה אך החשבון לא התרוקן לחלוטין ונותר בו סכום משמעותי. עם השנים תפח הסכום והגיע לממדיו הנוכחיים - שני מיליארד שקל.

 

בדיונים שהתנהלו במשרד האוצר בשבועות האחרונים, בניסיון למנוע התייקרות של 35% במחיר החשמל כתוצאה מהפסקת הזרמת הגז והמצב הכלכלי הקשה שאליו נקלעה החברה, הפנו פקידי האוצר את תשומת ליבם של חברי דירקטוריון חברת החשמל לחשבון הנאמנות הישן. סגירת החשבון והעברת הכסף שבו לקרן הפנסיה, תאפשר לחברת החשמל להזרים פחות כסף לקופה בשנים הקרובות ותקל על מצב תזרים המזומנים שלה.

 

באוצר דרשו מהחברה לנקוט צעדים למימוש המהלך הזה, כתנאי להקלות שניתנו לה כעת במס על סולר ובתשלום חובות למדינה. דירקטוריון חברת החשמל דן עם העובדים והגיע מסקנה שניתן לצמצם את תשלומי הפנסיה בהיקף של 600 מיליון שקל לאחר העברת שני מיליארד שקל לקרן מחשבון הנאמנות.

 

ביום ה' האחרון הצביע הדירקטוריון ואישר את המהלך, מה שהכשיר את הדרך לאישור חבילת ההטבות לחברת החשמל מצד האוצר ולהעלאת תעריף החשמל בשיעור של 8.9% "בלבד".

 

נציגי הוועד איימו לשבש הפעילות

כעת נראה שההסדר בין הוועד להנהלה לא היה שלם ובוועד מתנגדים נחרצות לכוונה לצמצם את תשלומי הפנסיה בתמורה להעברת הכסף מחשבון הנאמנות לקרן. נציגי הוועדה נועדו אתמול ארוכות עם מנכ"ל חברת החשמל ואיימו לשבש פעילויות חשובות של החברה אם לא יבוטל המהלך.

 

בין היתר, מאיימים בוועד להאט את קצב פריקת הפחם המשמש לייצור חשמל, להפסיק לעבוד על חיבור התשקיף שישמש את החברה בגיוס ההון הבא והקריטי שלה ולהשבית את עבודות הפיתוח לקראת הקמתן של תחנות כוח חדשות.

 

בינתיים, באוצר שלפו קלף משלהם, כאשר רשות החברות הממשלתיות הודיעה היום כי מבחינתה,חשבון הנאמנות מורכב מ-200 מיליון שקל שאותם חייבת החברה לעובדים כפנסיה ועוד 1.8 מיליארד שקל שניתן להעביר בתמורה לוויתור על תשלומי פנסיה עתידיים. זאת, לעומת ההסכם בין החברה לעובדים שבו דובר על 1.4 מיליארד שקל שיעברו לעובדים לעומת 600 מיליון שינוקו מתשלומים עתידיים.

 

הודעה זו של האוצר אינה מחייבת את חברת החשמל לקצץ את תשלומי הפנסיה העתידיים ב-1.8 מיליארד שקל שכן התחייבות החברה כלפי האוצר היא לקיצוצים של 600 מיליון שקל בלבד אך היא ללא ספק מלבה את היצרים במשולש הכוחני שנוצר פה בין משרד האוצר לבין הנהלת חברת החשמל וועד העובדים שלה.

 

יתר על כן, במידה ותחזור בה ההנהלה מהבטחתה להפריש 600 מיליון שקל מחשבון הנאמנות לחשבון השוטף של החברה, ימוטט צעד זה את מערכת ההבנות שנבנתה בין האוצר לחברת החשמל ושעליה מבוססת ההתייקרות האחרונה של 8.9%. זאת, למרות שהכסף שבחשבון הנאמנות לא נועד לממן את ההקלות שניתנו לחברת החשמל והוא רק מצביע על נכונותה לבצע צעדים פנימיים שיקלו על מצוקתה הכלכלית.

 

אם יבוטלו ההבנות בין האוצר לחברת החשמל, ייתכן שתידרש רשות החשמל לאשר העלאה נוספת של תעריפי החשמל, שכבר עלו בשמונת החודשים האחרונים בשיעור כולל של כ-25%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים