שתף קטע נבחר

נפתלי מנדלוביץ' - מותו של סוכן

רבים הרוויחו מהמלצותיו מיליונים. אלפים הגיעו לשמוע את ההרצאות שלו. אבל לפני כחודש נמצא גורו ההשקעות נפתלי (מנדי) מנדלוביץ' ללא רוח חיים במשרדו. מה קרה בחודשי חייו האחרונים? הסיפור המלא מחר ב"ידיעות אחרונות"

ב-1959 פתח תקווה הייתה עדיין עיירה קטנה. בליל שישי, כאשר הסתיימה הפעולה בסניף בני עקיבא המקומי, יצאה קבוצת בנות מהסניף ונתקלה בחבורת בחורים משועממים שעברו במקום והחלו להקניטן.

 

הנער מנדי, שעלה מהונגריה רק שנתיים לפני כן, ניגש לעזור לבנות. "כבר אז היה לו לב גדול", נזכרת אחת מחברות הילדות שלו. "הפושטקים דיברו אלינו לא יפה, והוא קפץ מייד והגן על כבודנו. הוא קיבל שם כאלה מכות, שאחר-כך היו צריכים לנתח אותו. זו גם הסיבה שכל חייו אפו היה עקום".

 

יותר מ-50 שנה כינו כולם את נפתלי מנדלוביץ' בשם החיבה מנדי. לפני כחודש הוא נמצא ללא רוח חיים במשרדי בית הספר שהקים בפתח תקווה. הוא היה בן 63 במותו. השוטרים שהגיעו לזירה הבינו שבמקרה הזה, אין טעם לחקור חשד לאירוע פלילי.

 

בחצי המאה שחלפה מאז אותו אירוע מכונן בחייו, הפך מנדי לאחר הגורואים הגדולים של שוק ההון ולמרצה מבוקש בתחום. במשבר הכלכלי של 2008 הוא לימד את תלמידיו איך לזהות חברות שאגרות החוב שלהן נסחרות במחיר נמוך, אבל ישרדו את המשבר ויחזירו את החוב. מאות מתלמידיו, שחלקם רק עשו את צעדיהם הראשונים בשוק ההון, עשו כסף גדול. היו שהכפילו את כספם, היו שהרוויחו פי עשרה.

 

אבל למנדי זה לא הספיק. הוא אסף כספים מכ-1,200 מתלמידיו והקים מעין קרן נאמנות עצמאית, שבמסגרתה החליט לבדו היכן יושקע הכסף. מנדי חתם על הסכמים עם חברות והשקיע בהן את מאות מיליוני השקלים שניתנו לו להשקעה, פעמים רבות בסיכון גבוה במיוחד.

 

כמה מהפעולות שביצע בחודשים האחרונים מעלות סימני שאלה. למשל מתן הלוואה בת עשרות מיליוני שקלים, לאחת החברות, כאשר, לטענת חלק מהמשקיעים, לא היה לו מנדט לכך. החברה לא עמדה בהלוואה והכסף ירד לטמיון.

 

חברות אחרות שבהן השקיע מנדי את כספם של החברים קרסו בזו אחר זו. לפני כחודש החליט בית המשפט על פירוקה של חברה נוספת, ויומיים לאחר מכן נמצא מנדי ללא רוח חיים.

 

"הוא הרי יכול היה להגיד לכולם ללכת לעזאזל, נזרת אחת ממקורבותיו. "למה הוא לא היה יכול לפשוט את הרגל וזהו? הרי גם מדינות פושטות רגל. אבל זה היה מבנה האישיות שלו. זו בדיוק הסיבה שבגלל הוא קפץ בגיל 13 מול הפושטקים וקיבל מכות. הוא לקח אחריות על החברים שלו, אז וגם היום. הוא הרי לא היה צריך לעשות את זה".

 

אז מה קרה?

 

"הוא פשוט לא עמד בזה".

 

הסיפור המלא - מחר ב"ידיעות אחרונות", בגיליון החגיגי של "7 ימים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים