שתף קטע נבחר

הערכה: המדד יירד, בגלל מבצעי סוף העונה

הערכות האנליסטים הן דומות וצופות ירידה של כ-0.5%-0.6% במדד. בית ההשקעות מיטב: תומכים בהורדה - הוזלה במחירי הדלקים בינואר, מחירי סוף עונה, ירידת מחירי הנסיעה לחו"ל, והוזלה מסויימת במוצרי המזון . סעיף הדיור מושך כלפי מעלה

מדד המחירים לצרכן שיתפרסם הערב (א') יהיה שלילי ויעמוד 0.5%-0.6%. כך עולה מהערכות שונות של אנליסטים במשק. אם הדבר יקרה, מדובר במימוש של ההערכות לשורת מדדים שליליים עקב הירידה בביקושים שחווה המשק בצל המשבר הגלובלי והמקומי.

 

 הן ירידת המחירים והן הקיפאון בצמיחה ברבעון האחרון של 2008, שצפוי להמשיך אף עמוק לתוך השנה הנוכחית, מאותתים על פגיעה בביקוש לתוצרת ישראלית מחו"ל ובישראל. 

  

"מבצעי סוף העונה יורידו את המדד"

הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, רון אייכל, ציין את הגורמים הצפויים להשפיע על המדד: "הירידה במחירי הדלק בינואר (בעוד שבפברואר מחיר הדלק עלה, ג.ק.), ההוזלות בפריטי ההלבשה וההנעלה בשל מחירי סוף העונה, ירידת מחירי הנסיעות לחו"ל, וכן הוזלה מסויימת במחירי מוצרי המזון, המושפעת מהוזלה במחירי הסחורות במחצית השנייה של 2008. סעיף הדיור, בינתיים, עדיין מושך את המדד מעט כלפי מעלה.

 

 אייכל מעריך כי המחירים בינואר ירדו ב-0.6%, וכי שנת האינפלציה בשנת 2009 כולה צפויה להסתכם ב-0.5%. לעומתו, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, דן הלמן, אמר כי "המדד צפוי לרדת ב-0.5%" וציין שבהמשך צפויים מדדים נוספים שליליים או אפסיים.

 

עדכון המדד ימשוך אותו כלפי מטה

גורם נוסף לירידת המדד, מעריכים בבית ההשקעות מיטב, הוא שינוי באופן בניית המדד. מדד המחירים לצרכן מתעדכן מדי שנתיים על מנת לצמצם הטיות אפשריות הנובעות משינויים בדפוסי הצריכה של האוכלוסייה, בהתאם לסקר הוצאות משק הבית. המדד החדש מסתמך על נתוני הסקר בשנים 2006 ו-2007. ממיטב בית השקעות נמסר כי עדכון המדד עשוי לצמצם אף יותר את עליית המחירים בשנת 2009.

 

נציין, כי בנק ישראל עידכן  בחודש שעבר את תחזית הצמיחה כלפי מטה מ-1% ל-מינוס 0.2%. עוד אותת הנגיד כי צפויות הורדות ריבית נוספות, על אף היותה ברמה הנמוכה אי פעם, של 1%. בבנק UBS מעריכים שריבית פברואר תקוצץ ב-0.5% ל-0.5%. בנק ישראל מכין כבר כעת את הקרקע להתערבות להוזלת גיוס האשראי במשק, בצל אובדן כלי הריבית - הבנק שוקל רכישת אג"ח קונצרני.   

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
עגלות הקניות מתרוקנות בצל ירידת הביקושים
צילום: ירון ברנר
מומלצים