שתף קטע נבחר

האשראי נמתח עד הסוף. איך משחררים?

"יש פתגם בערבית שאומר: 'תתמתח לפי אורך השמיכה שלך'", אומר איאד ברגותי . הוא ואשתו מונא מתחו את שמיכת כרטיסי האשראי שלהם הרבה מעבר ליכולתה. מה עושים?

בעוד הם מתחבטים בשאלה האם לנדוד מעכו, עיר מגוריהם, לחיפה כדי להיות קרובים לעבודה ולחברים של פעם, ובעתיד גם לגדל את הילדים שם, מחפשים מונא ואיאד ברגותי דרך לצמצם את הוצאותיהם ולסגור את המינוס הנצחי שהגיע עד 43 אלף שקל, ובראש ובראשונה לעצור את חגיגות כרטיסי האשראי.

 

 

מונא, מנהלת יחסי הציבור של תיאטרון "אל מידאן" בחיפה, ואיאד, עורך ומנהל פרויקטים של האגודה לתרבות ערבית בנצרת, מרוויחים יחד 16 אלף שקל, ולא נשארת להם אגורה בסוף החודש.

 

מעשה בחמישה כרטיסים

"כמה כרטיסי אשראי יש לכם?" שואל אוליבר רוס, מנכ"ל חברת קונקט ייעוץ וליווי פיננסי, שהגיע לביתם השכור של בני הזוג כשהוא מצויד בתוכנית עבודה. "ביחד חמישה", עונה מונא. "למה חמישה, ביטלתי כבר אחד", מתקן איאד.

 

זה לא מספיק. רוס ממליץ לבטל עוד שלושה ולהישאר עם אחד בלבד. "כרטיס אשראי הוא למעשה הלוואה. רצוי מאוד להחזיק בכרטיס אשראי אחד בלבד. ריבוי כרטיסים יוביל לאיבוד שליטה על ההוצאות", הוא מסביר, ומוסיף: "רצוי מאוד שהכרטיס לא יהיה בכלל איתכם בכיס או בארנק. עדיף להשאיר אותו בבית, ולקחת אותו רק כשאתם יודעים שתצטרכו אותו לצורך קנייה מתוכננת. זה יעזור לכם מאוד לא להוציא הוצאות מיותרות".

 

הוא שולף טבלאות להכנת מאזן תקציבי חודשי לבני הזוג, הכולל הוצאות קבועות כמו טלפון, ארנונה, משכנתה, חשמל, גז, מים ועוד, לעומת הוצאות משתנות כמו אוכל, סיגריות, מספרה, טיפולי שיניים, ספרים, בילויים, ביגוד, הנעלה וכו'. "מניסיון, אני ממליץ להשתמש בכרטיסי האשראי לתשלומים הקבועים, ואת ההוצאות המשתנות לשלם במזומן", הוא אומר.

 

הוא מטיל על מונא ואיאד לחשב את כל סעיפי ההוצאות המשתנות החודשיות שלהם ולחלק ל־4.3, שהוא מספר השבועות בחודש. למשל, אם סעיף המכולת החודשי הוא 2,480 שקל בחודש, זה 576 שקל בשבוע. הוא ממליץ למשוך מהכספומט במזומן בדיוק את הסכום השבועי הדרוש לכל הוצאה, ולא מעבר לכך. גם זה יעזור מאוד לא לבזבז יותר ממה שצריך.

 

ועוד המלצה חשובה: "כדאי לחסוך כל חודש 5% מהמשכורת בפק"מ, לכיסוי הוצאות בלתי צפויות כמו תיקון מכונת כביסה, טיפול לרכב, מתנות לאירועים, תיקוני מחשב וכו'. המשכורת המשותפת שלכם יפה, ואין שום סיבה שלא תקצו סכום קטן לחיסכון".

 

רוס גם ממליץ לבני הזוג לא להתפתות לקחת הלוואות אקספרס מחברות האשראי, כדי לסגור את המינוס או לצרכים אחרים, שכן הריביות על ההלוואות האלה רצחניות, עלולות להגיע עד 15%, ובסופו של דבר רק יגבירו את המינוס.

 

איאד מאמץ את ההמלצות ברצון. "אני רוצה להסתכל על הכסף ביתר מקצועיות וביתר הערכה", הוא אומר. "את זה לא לימדו אותי. לצערי לא מלמדים חינוך פיננסי בבתי ספר, כדי שבני הנוער יידעו איך להתנהל כלכלית בבוא היום. יש פתגם בערבית שאומר: 'תתמתח לפי אורך השמיכה שלך'. אנחנו סחבנו איתנו התנהלות לא נכונה, יותר מאורך השמיכה שלנו, ולכן הגענו למצב שבו אנחנו נמצאים".

 

"חושבים פעמיים לפני שפותחים את הארנק"

מונא מספרת כי מאז שהחלו להשתתף בפרויקט משפחה בצמיחה, הם כבר ויתרו על ההרגל לאכול מחוץ לבית, ומגהצים פחות את כרטיסי האשראי. "אני מבשלת בסוף השבוע, ואנחנו לוקחים מהבית סנדוויצ'ים לעבודה במקום לזלול בחוץ. הרגישות התחזקה: אני קונה פחות בגדים, ופחות מוציאה הוצאות מיותרות.

 

"אנחנו חושבים פעמיים ויותר לפני שאנחנו פותחים את הארנק, עושים טבלאות של הוצאות והכנסות, חושבים איך לחסוך לקראת רכישת בית, דוחים לפעמים קנייה בסופרמרקט, קניית ריהוט ואפילו תוכנות מחשב לשימוש מקצועי שלי. הקניות שלנו חכמות יותר, סדר העדיפויות השתנה. אנחנו חיים היום בעולם צרכני והכל נגיש ומפתה. מוכרים לנו אשליות ואנחנו קונים. עד שמגיעים למבוי סתום וכל הנורות נדלקות בפעם אחת".

 

איאד: "היום אני מושך מהכספומט מחצית מהסכום שהייתי רגיל למשוך, יודע מה ההוצאות הצפויות שלנו בחודש הבא, וחושב פעמיים על כל הוצאה. אני רואה בניהול משק הבית משימה. אני מתייחס לזה כמו אל שליש משרה נוספת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איאד ומונא ברגותי. מוותרים על "לאכול בחוץ"
צילום: יונתן בלום
מומלצים