שתף קטע נבחר

עוסקים במקצוע טיפולי? סיכון גבוה לאוברדראפט

עובדים סוציאליים, אחיות, קציני נפגעים בכוחות הביטחון ועובדים נוספים בתחומים דומים, נחשפים כל יום לכאב ולקשיים של אחרים ומסייעים להם. לצד סכנה של שחיקה מקצועית, עובדים אלו נמצאים גם בסיכון גבוה יותר לבעיות כלכליות משמעותיות. איך נמנעים מסחרור כלכלי?

ברשימת עשרת העבודות המלחיצות ביותר שערך אתר CNNMoney נמצאים עובדים סוציאליים, מטפלים ויועצים שונים. הסיבה הראשונה לכך היא סביבת העבודה הא-נורמלית בה הם פועלים מדי יום. סביבה זו כוללת סבל, חולי כאב ומחסור ויוצרת רמות גבוהות של מועקה.

 

 

הסיבה השניה היא שחברי הקבוצה, כמו גם עובדים אחרים מתחומי הטיפול, הבריאות והרווחה, נאלצים מדי יום לקחת החלטות משנות חיים עבור מטופליהם, ולפיכך להתמודד עם השלכות ההחלטה ועם הטעויות.

 

הסיבה השלישית היא הסיבה הכלכלית, שכן על אף חשיבותם הרבה ולמרות טיב העבודה, העובדים בתפקידים אלו מקבלים שכר נמוך יחסית. השילוב בין שכר נמוך יחסית לעבודה מלחיצה יוצר במקרים רבים אוברדרפט וכניסה לסחרור הלוואות, אך הבעיות של המטפלים לא מסתיימות כאן.

 

השלכות המצב הכלכלי

במחקר אקדמאי, שפורסם במגזין Personal Finances and Worker Productivity, נבדק הקשר בין המצב הכלכלי לתחושת מתח כללית ולסיפוק מהעבודה. במחקר, שנערך על 187 עובדי בריאות ורווחה, התגלה כי אחת הדאגות העיקריות שלהם היא ההתנהלות הכלכלית שלהם, וכי למצב הכלכלי שלהם יש קשר הפוך לרמת שביעות הרצון שלהם מחייהם בכלל ומעבודתם בפרט – ככל שהם דואגים ממנו יותר הם פחות מרוצים מחייהם ומעבודתם.

 

חוסר סיפוק מהחיים ומהעבודה מעורר את הצורך בפיצוי. בבחינת סעיפי ההוצאה של מטפלים רבים ניתן לראות כי הוציאו מאות ואף אלפי שקלים מדי חודש על פיצוי בדמות קניות, אכילה בחוץ, רכישת דברי מתיקה רבים, והתחדשות בפריטים ובשירותים שונים שיעודדו את רוחם.

 

ההוצאות למטרת פיצוי מחריפות את המצב הכלכלי ומגדילות את הדאגות בנושא. הדאגות יוצרת שביעות רצון נמוכה מהעבודה, שמחריפות את הרצון לפיצוי וכן הלאה. הקשר בין המצב הכלכלי לשביעות הרצון מראה גם כי כאשר חלה התדרדרות כלכלית גדל הסיכוי לשחיקה.

 

השחיקה יוצרת בעיה כלכלית לטווח הארוך שכן היא גורמת לעובדים לפרוש לפרישה מוקדמת עקב מיצוי או בעיות רפואיות הקשורות אליה. כתוצאה מכך, הפנסיה של המטפלים קטנה והבעיה הכלכלית רק מחריפה לאחר הפרישה.

 

ההתדרדרות הכלכלית יוצרת גם חיכוכים בין המטפלים לבין בני זוגם, שאינם מבינים את הצורך בפיצוי ואינם מדרגים אותו במקום גבוה בסדר העדיפות הכלכלית שלהם, ולעיתים הפער הזה יוצר קרע ממשי בין בני הזוג שמוביל עד כדי גירושין.

 

מתעיינים באנשים יותר מאשר בכסף

לצד ההתנהלות הפזרנית בשל הצורך בפיצוי, יש סיבות נוספות שבגינן העובדים במקצועות הטיפול, הבריאות והרווחה נמצאים במינוס. משום שמדי יום הם מוציאים חלק גדול ממשאביהם האישיים על האחר, לא נשארת להם אנרגיה פנויה להתמודד עם ההתנהלות והתכנון הכלכלי ועם הדילמות והבחירות שניהול כלכלי מציב בפניהם.

 

בנוסף, מכיוון שהם מתעניינים באנשים יותר מאשר במספרים, לרוב רמת הידע הפיננסי והפנסיוני שלהם נמוכה והם אינם נוטים לעסוק בחשיבה על כסף, התעשרות או מקסום הפוטנציאל הכלכלי שלהם. מסיבות אלו הם גם נמנעים מלהסתכל על חשבון הבנק שלהם, לנהל תקציב או לתכנן את ההוצאות מראש, ולכן ממשיכים להעמיק את הבור הכלכלי שלהם.

 

נוסף על כך, חלק מהעובדים שנחשפים בכל יום לקשיים, לחולי ולכאב מפתחים גישה של "חייה את הרגע" ומתקשים לתכנן לטווח הארוך. כתוצאה מכך, הם לא חוסכים מספיק לתקופת הפרישה ולא מתכננים קדימה מבחינה כלכלית. במצב זה הם משתמשים בכספים שהרוויחו לצורך מימוש הנאות בהווה, ומשתמשים בהלוואות ובהגדלת החוב כאשר אירועים המחייבים הוצאות גדולות מגיעים.

 

לשבור את המעגל

על פי המחקר, הפחתת הדאגות למצב הכלכלי בחצי בלבד, תוכל להקטין את כמות הלחץ מהעבודה בפרט ומהחיים בכלל בכ-25%. משמעות הדבר היא שתכנון כלכלי לעובדים, המספק ודאות כלכלית ומעלים את הדאגות הכלכליות עקב תכנון קדימה ויצירת רזרבות, יכול להפחית גם את כמות הלחץ אותו חווים העובדים בחייהם הפרטיים, להקטין את הסיכוי לשחיקה ולצמצם את הצורך בפיצוי.

 

בכדי להצליח לשבור את המעגל, דרושה תחילה הכרה בבעיה. הכרה זו יכולה להגיע מהמטפל עצמו, ממקום העבודה שלו או מהמעגל הקרוב אליו הכולל את בני המשפחה. לאחר ההכרה יש צורך לחפש פתרונות מתאימים לעלויותיו הגבוהים של הפיצוי. לשם כך כדאי להתייעץ עם עמיתים למקצוע שיכולים לחשוף את דרכי ההתמודדות שלהם ולספק אלטרנטיבות שהמטפל לא חשב עליהן בעצמו.

 

השלב הבא הוא ההחלטה להתנהל על ידי תקציב מסודר. את התקציב יכולים לקבוע בני הזוג בעצמם, או להעזר ביועץ לכלכלת המשפחה שיסייע להם ליצור סדרי עדיפות משותפים. כך או אחרת, במסגרת תכנון כלכלי לעובדים אלו חשוב לתת תקציב המיועד לפיצוי, תוך הגדרת גבולות ברורים והתאמתו ליכולת הכלכלית ולסדרי העדיפויות של המשפחה. מתן הלגיטימציה לפיצוי ולשמירה על הנורמליות מאפשר לעובד לשחרר את הלחץ מבלי לפגוע במצב הכלכלי.

 

עם הזמן וכאשר העובד לא חש דאגה בנוגע להתנהלות הכלכלית שלו, הצורך בפיצוי יקטן והיכולת שלו ושל משפחתו לחסוך לעתיד תגדל. בשלבים הבאים המשפחה תצטרך לבחון כיצד ביכולתה ליצור לעצמה חוסן כלכלי לקראת הפרישה, או הפרישה המוקדמת של המטפל ולרכוש ידע כלכלי וכלים שיסייעו לה בך.

 

כבר מהרגע בו יתחילו לנהל תקציב, השיפור במצב הכלכלי ייצור שינוי משמעותי בחייהם של עובדים אלו. באמצעות נקיטת הצעדים הנכונים יוכלו עובדים אלו ומשפחותיהם להבטיח את ההווה ואת העתיד שלהם מבחינה אישית, תעסוקתית וכלכלית.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת "יבולים " המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שהמטפל לא יהפוך למטופל
קרדיט: ablestock
מומלצים