$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

חוזר לגודלו הטבעי

85 מיליון יורו שולמו תמורת רוביניו בקריירה, אך הוא כבר לא יעמוד בציפיות שהיו ממנו. עכשיו הברזילאי מפנים שאינו 'פלה הבא', וזה טוב למילאן

דניאל שחק
דניאל שחק  25.02.12 - 13:30
לא פלה, לא נורא (gettyimages)
לא פלה, לא נורא (gettyimages)

"זאת מתנה אדירה מנשיא המועדון ברלוסקוני, עכשיו יש לנו סגל של כוכבים", הכריז מנכ"ל מילאן אדריאנו גליאני בעקבות רכישתו של רוביניו תמורת 18 מיליון יורו פלוס 5 מיליון בבונוסים עתידיים. ההצהרה הזאת הושמעה באוגוסט 2010, ואם הייתה באה חמש שנים קודם לכן אפשר היה להאמין שאולי יהיה לה כיסוי. בניגוד לענן התחזיות שאפף אותו כשהיה ילד פלא בסנטוס, הברזילאי לא צמח להיות יותר מאשר שחקן טוב עם כשרון שגדול על מידותיו. אלא שכמה מהופעותיו האחרונות עוררו את התחושה שעדיין לא אבדה תקוותו. אולי בכל זאת רוביניו הוא כוכב?

ביולי 2007 כתבתי על רוביניו את המילים הבאות: "מאז היה בן 9 מהללים אותו כפלה, גארינצ'ה או רומאריו הבאים והילד, היום כבר בן 23, פשוט לא מספק את הסחורה. הוא עדיין מלהטט, ממשיך להלהיב ולפעמים גם מכריע משחקים, אבל בריאל הוא רחוק ממרכז הבמה. נראה שרוביניו רוצה להשפיע ולשנות, אבל בכל פעם שהכדור מגיע אליו הוא שוכח הכול וחוזר לשעשועי הילדות. אחרי שלוש שנים בליגה הספרדית, אפשר להגדיר אותו כבזבוז. גם בנבחרת ברזיל, הוא והפדלאדה שלו פשוט לא מצדיקים את המחיר". מאז הספיקה מדריד לסחוט 43 מיליון יורו מסיטי תמורתו, הוא חזר לתקופה קצרה בסנטוס, שב למנצ'סטר ולפני שנה וחצי נדד למילאנו. 85 מיליון יורו כבר שולמו תמורתו בקריירה והבחור, כיום כבר בן 28, עדיין לא שווה את הכסף.

ההשוואות לשחקני העבר האגדיים הן לא המצאות. מאז כיכב בליגת הקטרגל והובא על ידי פלה לאקדמיה של סנטוס, רוביניו הוכתר כתקוות הכדורגל הברזילאי. הציפייה הייתה עד כדי כך גבוהה שהצירוף "פלה הבא" הפך לכינוי השגור ביותר. אליפות בנוער, שתיים עם הבוגרים, מהלכים שהזינו מאות אלפי צפיות ביוטיוב ואפילו סדרת הטעיות אחת שהטרידה את המגן שמולו עד כדי כך שרוביניו הוא זה שספג כרטיס צהוב בגין השפלת היריב – כל אלה, לצד הסאגה המתמשכת של חטיפת אימו תמורת כופר, הפכו אותו לתקוותם של מיליונים. והוא בכלל לא ידע שהוא כזה.
זה לא שרוביניו שחקן גרוע, אבל הוא רחוק מאוד מאופק הציפיות שהציבו לו. ודווקא עכשיו, כשהוא כבר קלט את הקטע ופחות כופה עצמו על המשחק, מתגלות סגולותיו. אחרי עונה בינונית של 15 שערים ושישה בישולים עם מילאן בכל המסגרות (ממוצע של שער על כל 262 דקות), הברזילאי הבין את מקומו בסן סירו ובחודש האחרון העלה הילוך. גם בגלל הרחקתו של זלאטן איברהימוביץ', המאמן מסימיליאנו אלגרי נאלץ לסמוך על הברזילאי והחל לקבל תמורה. ממוצע הדקות שלו עלה בחודש החולף ל-81 למשחק ובמהלכן הספיק לכבוש ארבעה שערים (אחד על כל 141 דקות, צמד מול ארסנל) וגם לבשל פעם אחת.

ההתעוררות הזאת של רוביניו מגיעה אחרי שבדצמבר האחרון דחה חזרה לקדנציה שלישית בסנטוס. "כשחזרתי לפני שנתיים המצב שלי היה שונה", הסביר הברזילאי רגע לפני פתיחת חלון ההעברות החורפי. "בסיטי הייתי עצוב ומאוכזב, אבל כעת יש לי מקום במילאן ואני שמח. למרות שאני אוהב את סנטוס, קשה לי לחזור עכשיו". אחר כך הגיעה פרשת המשא ומתן על רכישתו של קרלוס טבס, שנפלה ברגע האחרון. במילאנו נפוצו שמועות שאם הארגנטיני יגיע, פאטו או רוביניו ייאלצו לפנות את מקומם. הראשון הוחזק בכוח על ידי הרוסונרי, השני מיהר להבהיר: "אם זה תלוי בי, אשאר במילאן 10 שנים נוספות". אלגרי, כאמור, הפיק לא מעט מהבעת המחויבות הזאת: "אחרי ההכנות לעונה עברו על רוביניו חודשיים חסרי מזל, אבל עכשיו הוא עובד בתנאים אופטימאליים מבחינה פיזית ומנטאלית. הוא מתאמן טוב והוא בתקופה של צמיחה".

"אני שמח בשביל רוביניו", הודה השבוע איברהימוביץ', וסיפק ניתוח שנובע מתוך לא מעט ניסיון: "הדבר הכי חשוב בשבילו זה להמשיך לשחק ולהבקיע. עכשיו יש למאמן יותר אופציות על המגרש. אחרי כמה פעולות שליליות אתה צובר את כמות הכעס הדרושה כדי להשתפר". גם רוביניו כנראה מרגיש שפרץ איזה מחסום: "אני באמת בתקופה טובה. זה שלב רגיש מאוד בעונה ואני שמח להיות בכושר".

על אף הפריחה היחסית והחיוך על הפנים, נראה שרוביניו לא יצליח לעלות למעמד אליו קיוו שיגיע. בעוד שהבעלים סילביו ברלוסקוני קיווה שהוא ימלא את החלל שהותירו אנדראה פירלו ורונאלדיניו בעמדת עושה המשחק, רוביניו נשאר תקוע באגף ולא שואף להכתיב את הקצב. "נוח לי יותר לשחק ליד חלוץ מרכזי", הודה השבוע בראיון ל"לה סטמפה". פרט לסנטוס, הוא לא מזוהה עם אף קבוצה ובסקר אינטרנטי התגלה ש-30 אחוזים מההתייחסויות לגביו שליליות. בקרב מרבית חובבי הענף הוא עדיין נחשב שחקן "חסר נאמנות", "שכיר חרב", "פוטנציאל כושל" וכשרון ש"מוגבל בתפקודו". המשך ביכולת הנוכחית ותואר נוסף עם מילאן ימצבו אותו כאחד ממובילי הדור הנוכחי של הרוסונרי, אך הוא עדיין לא שם.

אז האם, כפי שתיאר גליאני, רוביניו הוא אכן מתנה אדירה וכוכב במילאן? עדיין לא. ספק אם הוא אי פעם יהיה כזה, כאשר לפחות זלאטן, פאטו ובואטנג נתפשים כיום כנכסים נוצצים יותר. לדוגמא, אקס מילאן, אינטר ויובנטוס אלדו סרנה הסביר השבוע כי הוא מעדיף על פניו את מירקו ווצ'יניץ'. האם כיום הוא כבר שווה את הסכום ששולם תמורתו? אורבי עמנואלסון עלה 1.7 מיליון יורו, עבור סטפן א-שעראווי בן ה-20 ניתנו 10 מיליון ועל פאטו שולמו 22 מיליון יורו כשהיה רק בן 18. לכן, גם כאן התשובה היא שלילית. רוביניו הוא כבר מזמן לא פלה הבא וגם לא היורש של רונאלדיניו. הוא בקושי רוביניו, לא יותר. וככל שההבנה הזאת תחלחל אצלו ואצל סובביו, מילאן תרוויח יותר.

  • מה עשה העונה רוביניו באלופות? הרכיבו אוסף מהלכים בפליימייקר