|   15:07:40
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא צריך לקנות דירה חדשה: כך תוסיפו ממ"ד ומרפסת לדירה קיימת
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

"אכיפה פנימית לא אפקטיבית - לא תספק הגנה"

כך מבהיר עו"ד אמיר שרף, לשעבר בכיר ברשות ני"ע המשרטט את עיקרי ומאפייני תוכנית האכיפה הפנימית אותה אמורות החברות להטמיע
20/02/2012  |   חובב לויטס   |   כתבות   |   תגובות
ישיבת דירקטוריון. לקבוע נהלי אכיפה לנושא הממשל התאגידי

אפקטיביות לאורך זמן
אנו עוסקים לא מעט בשנה האחרונה בהכנת תוכניות אכיפה פנימיות בחברות ציבוריות ואנו שמים דגש רב על יכולה של התוכנית להישאר אפקטיבית ועדכנית לאורך זמן. תוכנית אכיפה פנימית שלא ניתן יהיה להראות לרשות בשעת מבחן שהיא אכן תוכנית אפקטיבית לא תעניק לחברה ולנושאי המשרה בה את ההגנה המבוקשת

מבוא

בימים אלו מתחילים להתכנס להם אט אט הדירקטוריונים של החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב בכדי לדון ולאשר את הדוחות הכספיים לשנת 2011. אחד מהנושאים שיקבל במה מרכזית בישיבות אלו הוא היערכות החברות בנושא האכיפה הפנימית.

משום כך, ולאחר שהצגנו בכתבות קודמות את עיקרי הוראות רשות ניירות ערך בנושא אכיפה פנימית בחברות ציבוריות ולאחר שגם הקדשנו זמן לדון בעקרונות סקר הסיכונים שיש לבצע כשלב מקדים לתוכנית האכיפה, ננסה לשרטט את עיקרי ומאפייני התוכנית עצמה אותה אמורות החברות להטמיע.

לצורך כך, שמתי פעמיי למשרדו של מי שנחשב לאחד מהמומחים המובילים בנושא: עו"ד אמיר שרף, מי שכיהן בעברו בתפקידים בכירים ברשות ניירות ערך וניהל חקירות כנגד דירקטורים ונושאי משרה שהתרשלו בתפקידם, ומייעץ להם היום במסגרת תפקידו כשותף בכיר במשרדו של ד"ר דוד תדמור כיצד להימנע מלהגיע למצבים כאלו.

מה כוללת התוכנית?

שים לב, אומר לי אמיר: "התוכנית אמורה להיות מבוססת על נהלים שיפרטו כיצד לנהל את התהליכים הרלוונטיים לנושא הממשל התאגידי בחברה ולהפרות פוטנציאליות של חוק ני"ע. לדוגמה, יש לכלול בה נוהל בנושא עסקות עם נושאי משרה, בעלי שליטה ובעלי עניין. על הנוהל לפרט את זהותם של אנשים אלה, להגדיר את אופן זיהוי והצפת העסקות המתבצעות עימם, את תהליך אישורן בחברה ואת אופן הדיווח לציבור. ככל שמספר בעלי השליטה רב יותר, ככל שפירמידת השליטה מורכבת יותר, כך הנוהל ומנגנוני הבקרה המתאימים, חייבים להיות מפורטים יותר".

ראה, אני אומר לאמיר: "יש היום חברות במשק (הכוונה לפירמידות השליטה - ח.ל ) שמחזיקות במניות במגוון כה רחב של חברות ציבוריות שאפילו אם יבקשו לקנות קפה וחלב במכלת השכונתית עוד עלול להתברר כי הם חייבים לצורך כך באישור של מוסדות החברה. כיצד התוכנית אמורה להתמודד עם מורכבות כזו ?".

"יכול להיות", הוא עונה, "אבל זו כבר בעיה שאולי תטופל במסגרת המאבק בריכוזיות במשק הישראלי. בכל מקרה המחוקק היה ער לכך ופטר עסקות כאלו מאישור מיוחד, עם זאת גם כאן התוכנית אמורה לוודא כי הוטמעה בחברה מערכת אפקטיבית שתדע לזהות את העסקות האלה ולקבוע שהן זניחות ולא מצריכות אישור מיוחד".

נוהל נוסף שאותו ממליץ אמיר לכלול בתוכנית הוא זה המוודא את עצמאות ומעורבות הדירקטוריון וועדת הביקורת בהתנהלות החברה. נוהל זה צריך להסדיר שני נושאים עיקריים: הראשון מתייחס לדברים שקבועים מפורשות בחוק (כמו הרכב הדירקטוריון, קיום תנאי כשירות של הדחצ"ים וכו'). השני הן הוראות שיבטיחו כי הדירקטורים יהיו מצד אחד מעורבים מספיק בניהול העסקי של החברה וגיבוש המדיניות העסקית שלה, אך מצד שני יוכלו לשמור על האובייקטיביות הנדרשת מהם כמפקחים על ניהול עסקי החברה.

"מה בדבר מידע פנים?" אני שואל. "גם זה נושא חשוב שחייב להיכלל בנוהל," מציין אמיר. "יותר מדי פרשיות בשנים האחרונות אמורות ללמד אותנו שהנושא צריך להיות מוסדר באופן נאות. יש לוודא שהנוהל יכלול פירוט של בעלי תפקידים אשר מטבעם יהיו אנשי הפנים בחברה, קביעת הפרדות ברורות בינם לבין העובדים האחרים, ואיסור מוחלט על העברת מידע או שימוש בו".

ביצוע בקרות ליישום הנהלים

אבל, וכאן אני מנסה להרשים את אמיר בידע שלי בתחום: "כתיבת נהלים היא לא סוף פסוק. יש לתחזק את התוכנית באמצעות מתן הדרכות לדירקטורים, נושאי המשרה והעובדים. הדרכות בהן יוצגו חידושים ועידכונים בהוראות החקיקה והתקינה. יש להקדיש זמן בישיבות ועדת הביקורת, דירקטוריון החברה ובוועדה לאישור הדוחות הכספיים בכדי לדון בהשפעת החידושים והעידכונים על החברה. יש לבצע אחת לשנה ביקורת בכדי לוודא שתהליכי העבודה הרלוונטיים בנושא הממשל התאגידי והנושאים האחרים המכוסים בתוכנית האכיפה הפנימית מבוצעים באופן נאות".

"וגם זה לא יספיק", מוסיף אמיר ומחזיר את האגו שלי למקומו הראוי. "יש לקבוע בקרות שיבטיחו את קיומם של כל הנהלים שייקבעו, ולמנות גורמים שיהיו אחראים על אכיפתם בתוך החברה, ובמיוחד לקבוע ממונה אכיפה פנימי בחברה שיהיה מספיק בכיר ושהיו בידיו אמצעים וסמכויות מספקות למלא את תפקידו. אנו עוסקים לא מעט בשנה האחרונה בהכנת תוכניות אכיפה פנימיות בחברות ציבוריות, בנקים ובתי השקעות, ואנו שמים דגש רב על יכולה של התוכנית להישאר אפקטיבית ועדכנית לאורך זמן. תוכנית אכיפה פנימית שלא ניתן יהיה להראות לרשות בשעת מבחן שהיא אכן תוכנית אפקטיבית לא תעניק לחברה ולנושאי המשרה בה את ההגנה המבוקשת".

אחריות הדירקטורים בנושא

רגע לפני שאני קם והולך לדרכי, אני מנסה לאתגר את אמיר. "תראה", אני אומר לו : "גם אם חברה תגדיר את כל הנהלים שאמורים להיות כלולים בתוכנית האכיפה, והדירקטורים יפעלו על פיהם, זה לא מבטיח במאת האחוזים שביום מן הימים תימנע רשות ניירות ערך מלפתוח בהליך מנהלי כנגד אותם דירקטורים. אז מה עושים?". ובמקביל לשאלה אני ממלמל לעצמי את משנתו של אריסטו שאמר כי אפילו תבונה, חוכמה והיגיון הם לא מתכונת למניעת אסון. כאן ממקד בי אמיר מבט ומבקש ממני לשים לב לשלושה דגשים אותם הוא פורט בפניי:

- "ראשית, כפי שציינתי, יש לדאוג לכך שהתוכנית תהיה אפקטיבית, והרשות בהחלט תסתכל ותבחן את אפקטיביות התוכנית ורצינות החברה במסגרת הליכים אפשריים".

- "שנית, בעל העניין העיקרי בקיומה של תוכנית אפקטיבית הוא מנכ"ל החברה, אף יותר מהדירקטורים, בשל האחריות האישית המיוחדת שמטיל עליו החוק ביחס להפרות מנהליות, ושלא מוטלת על הדירקטורים". (אני חייב לציין כי כאן באמת הופתעתי היות שתמיד חשבתי שההפך הוא הנכון -ח.ל ).

- "שלישית, הנהלים שייקבעו בתוכנית האכיפה מיועדים לתת לדירקטורים, לנושאי המשרה ולעובדים את מירב הכלים על-מנת שימלאו את תפקידם כראוי. אולם, על כל הדירקטורים ולאו-דווקא אלו שנבחרו כדירקטורים חיצוניים, להפעיל שיקול דעת ושכל ישר בטרם יקבלו החלטות גורליות לחברה ולזכור תמיד שהמחויבות העיקרית שלהם היא למען כלל ציבור מחזיקי ניירות ערך של החברה, שסומך עליהם שיוודאו שהשקעתם בחברה מנוהלת כיאות".

אכן, בהחלט ראיון פורה שיצאתי ממנו גם מלומד יותר, וגם ובעיקר ממוקד יותר .

תאריך:  20/02/2012   |   עודכן:  20/02/2012
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אכיפה פנימית לא אפקטיבית - לא תספק הגנה"
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גיל רוגו
21/02/12 14:07
 
חובב לויטס
21/02/12 16:22
2
רואה חשבון מהצפון
23/02/12 11:30
 
חובב
23/02/12 23:04
3
מנהל כספים
23/02/12 23:01
4
עורך דין
24/02/12 11:30
5
דורון א.
26/02/12 14:05
 
חובב
26/02/12 18:45
6
מנכ"ל
26/02/12 18:48
 
חובב
26/02/12 22:02
7
תומר צ
27/02/12 08:48
 
חובב
27/02/12 09:07
8
סמנכ"ל כספים
27/02/12 11:57
 
חובב
27/02/12 21:50
9
עורך דין
27/02/12 17:21
 
רואה חשבון
28/02/12 21:59
10
עדי כלפון
29/02/12 11:16
11
אלי.א
29/02/12 11:29
 
חובב
29/02/12 12:31
12
א.ד.מ רו"ח
2/03/12 17:30
 
חובב
2/03/12 18:56
13
יולי.נ
2/03/12 18:03
14
טובינה
3/03/12 00:57
15
יוסי הלוי
3/03/12 17:06
 
חובב
3/03/12 18:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעלי עסקים יקרים, האם יוצא לכם לתהות מה אתם יכולים לעשות כדי לשווק את העסק שלכם ברשת האינטרנט, אבל מתבלבלים מכל המושגים הקיימים בתחום הזה, מכל ההצעות שאתם מקבלים מאנשי המכירות של החברות השונות? זה בהחלט מובן, כעסק צעיר יחסית - האינטרנט נשאר עדיין לא ברור ולא מפוענח עבור מרבית החברות בישראל.
20/02/2012  |  מרטין בוקסדורף  |   כתבות
כשמדברים עם ישראלים על אבטחה, הדבר הראשון שקופץ הוא אבטחה של קניון, אבטחת אישים, אבטחת ישובים, חברות אבטחה ועוד מיני סוגי אבטחה פיזיים מוכרים שקרובים אלינו מאוד ואנו רואים אותם מדי יום. ובכן, יש סוג אבטחה נוסף שרחוק מאיתנו פיזית, מכיוון שאינו קיים פיזית, ורחוק מאיתנו רעיונית. המדובר באבטחת התנועה המקוונת - אבטחת מידע ברשת האינטרנט.
19/02/2012  |  גיא חזן  |   כתבות
מאז שקראתי את הספר "שמשון" מאת זאב ז'בוטינסקי, לא היה עוד ספר שתפס אותי כך בגרון, והצמית אותי אליו עד שלגמתי אותו עד תומו. נאוה סמל שמוכרת במיוחד (מבין 17 ספריה) הודות לספרה שהפך לאופרה-מחזה "צחוק של עכברוש", מצליחה לגעת בנפש הקורא, הודות לשני מרכיבים: האחד: השפה הנפלאה שרוב הכותבים כיום לא משתמשים בה, והשני - עצם סגנון הכתיבה הכה מיוחד והמורכב מכמה רבדים.
19/02/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כתבי הפלילים של ה"סאן" הבריטי מורגלים כבר שנים לסקר פשיטות עם שחר של שוטרים ובלשים. בדרך כלל מקבלים העיתונאים טיפ ממקור משטרתי ומתייצבים לתעד את הרגע המביך שבו מתדפקים כחולי המדים על דלתו של החשוד. בשבועות האחרונים התהפכו היוצרות: הנקישות נשמעו על דלתות בתיהם של עיתונאי ה"סאן". עשרה כתבים ועורכים מצוות הצהובון בעבר ובהווה נעצרו בדרך זו בימים האחרונים. החשד: תשלום כספים לפקידים ולשוטרים תמורת קבלת מידע. גם המקורות, ששה ממקבלי הכספים, נעצרו.
19/02/2012  |  רפי מן  |   כתבות
"לפי מה את בוחרת את הפומליות?", התעניין גבר מזוקן שהתבונן בי לוחצת עליהן קלות. "לפי דרגת ההתנגדות", הסברתי. "זה כמו טקסט ספרותי - ככל שההתנגדות שלו לתרגום גבוהה יותר, ככה הוא משובח יותר". "אהה", הופתע האיש. רוחי הייתה טובה עליי אז הפלגתי הלאה. "גם אזרח טוב נמדד לפי דרגת ההתנגדות שלו. ההתנגדות לרוע", אמרתי. "איזה רוע?", לא הבין. "הרוע שמאחורי מחלקת הבשר הזו", הצבעתי על ויטרינת הגופות. "השחיטה היא החלק הכי מתוק בחיים שלהן". האיש הביט בי פעור אישונים כמו הייתי יצור מסוכן מכוכב קפלר 22 שיש לדווח עליו לרשויות - ושוב, כמו בפעם ה-1,000 ומשהו, חשתי כמרחפת מעל הבּוּרגנוספרה ומשקיפה עליה בצער ובמיאוס, ואיכשהו, ממש איכשהו, בשן ובעין של האיכשהו, גם באהבה וברחמים.
18/02/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
דוד לוי בא אל המנוחה והנחלה, בעירו האהובה ובחיק משפחתו הגדולה, גאה בילדיו    אלה היו השנים היפות של בני הזוג דוד וראשל    איני זוכר עוד מנהיג פוליטי, מלבד מנחם בגין, שההמונים כה הערי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
רומל וגודריאן כמפקדים לדוגמא; תרבות השקר של הפוסט-מודרניזם והפוסט-לאומיות הצרפתית, הרווחת גם בישראל; אינטלקטואליזם צבאי הוא תנאי להצלחה במלחמה; פוסט-טראומה צבאית, צרפתית וישראלית; ...
דן מרגלית
דן מרגלית
עם מעשיה ועמדותיה והמדע שמייצגת ברסלר אפשר להתתייצב מול העולם ולסנגר על ישראל    עם מה שמייצגת הח"כ הרוקדת אפשר רק להשפיל מבט מול עיניו של כל בעל כוונה טובה בעולם
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המדינה בטלטלה    יש טובים וחכמים שנושאים בנטל    יש ליצנים שנשאו בנטל והפוליטיקה בלבלה את ראשם    יש חלשי דעת ורעי לב שלא נושאים בנטל    אנו אוהבים את הנושאים בנטל ומודים להם    אנו בזי...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
העולם פועל נגדנו, מחבק מכחיש שואה, מממן מחבלים שוחטי יהודים, מחנך להסתה נגד היהודים בני החזירים והקופים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il