שתף קטע נבחר

מה אתם באמת עושים בעבודה במקום לעבוד?

החוק קובע יום עבודה בן 9 שעות, למי שעובד חמישה ימים בשבוע, אבל בעוד שהמעסיקים שלנו יכולים להחזיק אותנו במשרד 9 שעות, הם לא כל כך מצליחים לגרום לנו לעבוד אותן במלואן. הדברים שכולנו מבזבזים עליהם זמן בעבודה

מתישהו בסוף שנות ה-80, ישראל עברה לשבוע עבודה של חמישה ימים והגדילה את יום העבודה משמונה לתשע שעות. לכאורה, הארכת יום העבודה אמורה לפצות על קיצור שבוע העבודה, אבל הלכה למעשה, לאדם ממוצע די קשה לשבת ולעבוד תשע שעות רצוף.

 

 

רוב העובדים מפצים על זה בדרכים יצירתיות – חלק יוצאים להפסקות עישון אחת לכמה זמן, חלק מתמקצעים בשיחות פרוזדור ש"מדברות" (כאילו) על נהלי העבודה, וחלק סתם נראים עסוקים (חייבים להעריץ את הוגה השיטה, ג'ורג' קוסטנזה). רבים מאיתנו משתמשים בלפחות אחת מהטקטיקות שיופיעו בהמשך, אבל קראו עד הסוף – זה יאזן את התמונה.

 

עישון

על פי נתוני הלמ"ס, כחמישית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנת. החלוקה למינים אינה שווה וגברים (28%) שחצו את גיל 20, נוטים לעשן יותר מנשים (13%) שחצו את גיל 20.

 

סקר שנערך ופורסם בירחון המדעי של אוניברסיטת אוקספורד (2006), מצא כי "עובד מעשן" מבזבז ביום עבודה ממוצע כ-68 דקות על עישון. הסוקרים העריכו כי העישון עצמו לוקח כ-6 דקות, אבל הוסיפו 4 דקות נוספות בגלל העובדה שברוב מקומות העבודה כיום יש פינת עישון, שההגעה אליה ובחזרה לוקחת זמן. אם נוריד את הזמן שלוקח להגיע לפינת העישון, נשארנו עם זמן נטו של כ-40.8 דקות ביום. הנזק החודשי בשעות: 15 שעות (או שני ימי עבודה בחודש!).

 

על פי החוק בישראל, המעסיק לא חייב לתת לכם הפסקות עישון במיוחד, אבל ברוב מקומות העבודה בישראל לא אוכפים את החוק, ומאפשרים לעובדים לצאת לעישון מספר קצוב של פעמים ביום עבודה.

 

גלישה באינטרנט

בישראל יש 3.5 מיליון משתמשים בפייסבוק (מהם כ-1.78 מיליון בגיל 25 ומעלה) ועוד כ-500 אלף משתמשים בלינקדאין. עד כמה שחיפשתי (וחיפשתי), לא הצלחתי למצוא נתונים על כמות שעות הגלישה ברשתות החברתיות בישראל, אבל אם אסתמך על השעות בהן אנשים מגיעים לאתר שלנו, אזי, כמות הכניסות מזנקת בחדות ב-8:00 בבוקר, נשארת גבוהה מאוד עד איזור השעה 17:00, ואז, יורדת בחצי וכך גם נשארת, עד השעה 23:00 בערך (וזה ככה לא רק אצלנו).

 

אם גם אתם שמתם לב לחפיפה בין שעות הגלישה באינטרנט לבין שעות העבודה, כנראה שהגעתם לאותה המסקנה אליה אני הגעתי – אנשים גולשים לפייסבוק, ללינקדאין וגם לאתרים לחיפוש משרות באינטרנט מהעבודה.

 

אין זה מפתיע כלל, אחרי הכול, בעולם ההיי-טק, רוב העבודות נעשות על מסוף של מחשב, ובלא מעט חברות אין הגבלה על רשתות חברתיות, ועם זאת, סקר שנערך על ידי אתר הדרושים הגדול בבריטניה (Reed.co.uk) מצא כמה עובדות מעניינות על מהות הגלישה: רק שליש מהמשיבים על הסקר ציינו שהם גולשים ברשתות חברתיות (לינקדאין, פייסבוק או טוויטר) בעבודה, ושני שלישים מהמשיבים טענו שצריך לאסור על השימוש ברשתות אלו לחלוטין, במסגרת העבודה.

 

מי גולש הכי הרבה - בקרב שליש מהמשיבים שציינו כי הם גולשים לרשתות חברתיות בעבודה, 44% היו עובדי שיווק, 43% עבדו בתחום ה-IT, מהנדסים הם כנראה עסוקים יותר (33%) ואנשי הכספים גלשו הכי פחות (27%).

 

כמה פעמים ביום – 62% מהמשיבים ציינו כי הם גולשים 1-2 פעמים ביום, 24% גולשים בין 3-5 פעמים, ו-5% גולשים יותר מעשר פעמים ביום. עם זאת, אין פרטים על משך כל גלישה כזו, ויתכן שמי שגולש מספר פעמים מועט, נמצא זמן ממושך יותר ברשת בכל פעם כזו, כפיצוי.

 

איפה גולשים - פייסבוק (45%) הייתה הרשת החברתית הפופולרית ביותר, יותר מפי 2 מלינקדאין (20%) והרבה יותר פופולרית מטוויטר (14%). במקום השלישי, ולא ממש הרבה אחרי לינקדאין, הגיעה יוטיוב עם 18%, אבל האחרונה אינה רשת חברתית של ממש.

 

חושבים להגביל? תשכחו מזה – רק 36% מקרב הגולשים, עושים זאת דרך המחשב של החברה. השאר (64%) משתמשים במכשירים הניידים השונים, שהם מביאים מהבית.

 

לא מעט חברות ירימו גבה בדאגה, נוכח הנתונים הללו, אבל מחקר שנערך באוניברסיטת מלבורן מצא כי למרות "בזבוז הזמן" ברשתות החברתיות, בהשוואה בין עובדים שגלשו לבין עובדים שלא גלשו לרשתות חברתיות, נמצא כי הראשונים היו פרודוקטיביים יותר ב-9%. כנראה שזו מהות הביטוי "עובד טוב הוא עובד מאושר", כפי שמצא מחקר אחר, שנערך בשנת 2004 באונ' קולוראדו, ארה"ב. ואם למרות המחקרים, אתם עדיין שוקלים לחסום, מחקר שנערך ב-2011 על ידי חברת Cisco מצא כי 56% מבוגרי האוניברסיטה יסרבו לעבוד בחברה שמגבילה את הגלישה לרשתות חברתיות.

 

שיחות פרוזדור וקפה

קשה להעריך את משך הזמן שמבוזבז על שיחות פרוזדור או הכנת קפה (שהיא הפעילות האהובה עלי, ללא ספק), מכיוון שאנשים שאוהבים את הפעילויות הללו, לא מודדים אותן באמצעות שעון עצר. ועם זאת, בדומה לפסקה האחרונה שנכתבה אודות הגלישה ברשתות החברתיות, מסתבר שגם הזמן שעובדים "מבזבזים" על שיחות חולין אינו בזבוז. חברת Best Buy האמריקאית מצאה שהעלאת האינטראקציות בין עובדיה ב-2% בלבד, גרמה לעלייה של 70 מליון דולר ברווח!

 

מחקר של מכון המחקר האמריקאי MIT, שעקב אחר מיקומם של עובדים בעזרת תגי GPS מיוחדים, ובחן כמה זמן הם "מבזבזים" בכל רגע נתון, מצא כי אפילו עליה קטנה בשיחות החולין בין העובדים בחברה, תורגמה מיידית לעלייה ברווחים.

 

האם אנחנו עצלנים?

אם קראתם את הכתבה עד פה, וזיהיתם את עצמכם באחת הקטגוריות, לבטח תחושו רגשות אשם, אבל יש לא מעט מחקרים שמראים שלמרות הגלישה שלנו לפייסבוק, למרות שיחות החולין ולמרות העישון, עובדים בעידן המודרני והממוחשב, עובדים הרבה שעות נוספות, כמו גם הרבה שעות לא רשמיות, חלקן בדרך לעבודה וחלקן דרך המחשב בבית.

 

סקר שנערך על 1,300 מנהלים בבריטניה מצא כי 46% ציינו שהם עובדים יותר שעות כיום בהשוואה לעבר, הרבה תודות למכשירים הניידים, שמאפשרים גישה מכל מקום, ולא פחות מ-29% מהם ציינו שהם מצטערים על המצאת הטלפון הנייד (למרות שאחוז זהה כמעט ציינו שלא היו יכולים להסתדר בלעדיו), בגלל שהוא מאפשר להם להיות זמינים כל הזמן.

 

על פניו, נראה כאילו עובדי היי-טק כיום, מתקשים לשבת 9 שעות במקום ולעבוד, אבל הקידמה בטכנולוגיה המאפשרת לנו להמשיך לעבוד גם מהבית, מראה כי רבים מאיתנו אכן מפצים על דברים שהם לא הספיקו לעשות במשרד, בדרכם הביתה או כשהם כבר שם, ובכל מקרה, מה שנתפש לעתים כמו בזבוז זמן, עשוי לשפר את התפוקה של העובדים.

 

אם יש לכם שאלות נוספות לגבי חיפוש עבודה, אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בפייסבוק

 

דיאלוג היא חברת השמה למקצועות ההיי-טק. הכותב הוא מנהל גיוס ברשתות חברתיות בחברה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'ורג' קוסטנזה: הוגה השיטה
צילום: MCT
יואב חיים
מומלצים