שתף קטע נבחר

רשות הטבע למטיילים: לא לקטוף תבלינים

לאחר שחונכנו לא לקטוף פרחים ואחרי שלמדנו לקחת את האשפה מהיער, מתפנה המדינה לאתגר הבא: התבלינים. בקמפיין חדש בעברית ובערבית מתבקשים המטיילים לא לקטוף עכובית, זעתר ומרווה, צמחים מוגנים שעלולים להעלם מהנוף

לא רק הפרחים מוגנים: ברשות הטבע והגנים לא אוהבים את התופעה במסגרתה מטיילים רבים עוזבים את שמורות הטבע כשבידיהם שלל צמחי תיבול. קמפיין חדש שמושק בעברית ובערבית מבקש לשים קץ לתופעה, מחשש שהצמחים הללו ייעלמו מהנוף המקומי. "חייבים לשמור על אוצרות הצומח: עכובית, אזוב מצוי (זעתר) ומרווה", נכתב בדפי הסברה שיופצו החל מהשבוע למטיילים.

 

ברשות הטבע והגנים מסבירים, כי שלושת צמחי התבלין הללו, כלולים מאז 2005 ברשימת הצמחים המוגנים שאסור לקטוף. "קטיף מסחרי לא חוקי גורם להיעלמות צמחי התבלין המסורתיים מהטבע", אומרים ברשות. "אין ספק כי אם נקטוף אותם ללא הפוגה, הם ייעלמו מהמערכת הסביבתית והבוטאנית המקומית".

 

המידע לציבור הערבי נוסח על ידי שדרית קול ישראל בערבית אימאן סלימאן, ולאחר מכן תורגם לעברית. את חומרי ההסברה יחלקו פקחי רשות הטבע והגנים למטיילים, תלמידים וגם לקוטפים עצמם, בשמורות ובאזורים בהם צומחים צמחי התבלין. בשלב הבא יתקיימו מבצעי אכיפה נרחבים באזורים המועדים לקטיף, שיכללו קנסות וכתבי אישום נגד מי שיקטוף בכמות מסחרית

 

.

תפיסת צמחי תבלין (צילום: און ולנסי, רשות הטבע והגנים) (צילום: און ולנסי, רשות הטבע והגנים)
תפיסת צמחי תבלין(צילום: און ולנסי, רשות הטבע והגנים)

 

"מסורת ארוכת שנים"

"קטיף צמחי תבלין למטרות מאכל היא מסורת רבת שנים בקרב אוכלוסיות מסוימות בארץ", מסר גל אריאלי, הממונה על הפיקוח והאכיפה ברשות, "במקרה של עכובית הגלגל, העלים הצעירים משמשים כירק לסלט והתפרחות הצעירות נאכלות כדרך שאוכלים ארטישוק, ולשניהם מיחסים גם תכונות רפואיות".

 

"בשנים האחרונות התברר שהמשך קיומו של הצמח נתון בסכנה", הוסיף אריאלי, "אוכלוסיית ישראל גדלה מאוד ויותר אנשים מבקשים את הצמח, ובנוסף שטחים רבים שבהם העכובית גדלה בעבר אינם קיימים עוד משום שנבנו בהם בתים ומפעלים.

 

"המשך הקטיף של העכובית כמו בעבר עלול להשמיד את הצמח כליל – כשם שבשטחי הגדה המערבית, לדוגמה, קטיף פרוע גרם להשמדת האזוב המצוי, הצמח המשמש להכנת הזעתר, ואילו באזורים רבים אחרים בישראל זוהי המרווה המשולשת שעומדת בפני היעלמות."

 

אריאלי הוסיף, כי הפקחים הונחו להבדיל בין מי שמבקש לקטוף לשימוש עצמי, למי שקוטף בצורה מסחרית. "מי שקוטף לשימוש עצמי קיבל בעבר הסבר ואולי אף אזהרה, אך נמנענו מלקנוס במקרים שכאלו בדרך כלל וביצענו הסברה מקיפה במקום.

 

"כיום מי שקוטף כמות קטנה מקבל קנס במקום, ומי שנתפס כשברשותו שקים מלאים בצמחים שנקטפו, אותם התכוון למכור לפרנסתו, מקבל זימון לבית המשפט ותביעה פלילית".

 

אריאלי מזכיר, שלאחרונה נגזרו קנסות של אלפי שקלים לעבריינים שנתפסו כשברשותם עשרות קילוגרמים של צמחים מוגנים. בנוסף פונים ברשות לציבור הרחב ומבקשים ממטיילים שמזהים קטיף צמחים בתוך שמורות טבע, לדווח על כך במוקד 6911*. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צמחי תבלין שנתפסו
צילום: און ולנסי, רשות הטבע והגנים
דפי ההסבר בערבית
צילום: רשות הטבע והגנים
מומלצים