שתף קטע נבחר

בדיקה: הקורסים שהמדינה מציעה למחפשי עבודה

חיפוש עבודה הוא שלב בודד ולא נעים בחייו של אדם. באופן מפתיע, הצצה ברשימת הקורסים המקצועיים שמציע שירות התעסוקה מגלה מגוון רחב של אפשרויות. החל מניהול רשתות תקשורת ועד קונדיטאות - איפה לומדים מה? סקירה

אם חשבתם שתואר אקדמי ממוסד נחשב הוא המתכון הבלעדי למציאת עבודה טובה - חישבו שוב. המדינה מציעה כיום לא מעט קורסים למחפשי עבודה במחירים מסובסדים כשחלק מהם ניתנים בחינם - אז למה לא לבדוק? בעזרת חברת AllJobs יצאנו לבדוק את טיבם ואכן, ישנן לא מעט אפשרויות שעשויות לפתוח דלת לתחומים חדשים.

 

 

מסקירת רשימות הקורסים שמציעה המדינה, ניתן להבחין בקשת רחבה של אפשרויות - החל בקורסים בסיסיים ביותר, כמו ידיעת המחשב וידיעת השפה לעולים חדשים ואפילו קורסים לאלו המעוניינים להקים עסק עצמאי. מה שעניין אותנו יותר, הם הקורסים המקצועיים שמאפשרים דריסת רגל בתחום חדש, הסבת מקצוע או הכשרה נוספת לאקדמאים.

 

ומה לגבי המוסדות? האם הם מהווים ערובה למציאת עבודה בסוף המסלול? לא בהכרח, כי זה כבר תלוי בתלמיד - בכישרון, בהשקעה ובהקרבה.

 

אך אליה וקוץ בה, לא סתם נראה ששווה יותר (וגם יקר יותר) לגור במרכז - גם היצע הקורסים מושפע מהיצע המוסדות הקיימים בקצוות הארץ השונים ובהתאם - ככל שמתקרבים למרכז הארץ, מגיעים להיצע קורסים איכותי יותר.

 

הקורסים המשתלמים ביותר - בטכנלוגיה

ניהול רשתות תקשורת MCSA/MCITP

איפה לומדים? מכללת ג'ון ברייס ת"א, סניפי המכללה למנהל, מכללת הייטק הרצליה, מכללת סחנין י-ם ואוניברסיטה פתוחה בב"ש.

 

רקע וסיכויי הצלחה: עבודה כאיש סיסטם נדרשת כמעט בכל מוסד המפעיל עמדות מחשב - תפקידים בתחומים מתמיכה טכנית, איש סיסטם, HELP DESK, ועד מנהל סיסטם בארגון (לבעלי ניסיון). חסרי ניסיון מתחילים כאיש סיסטם או כאיש תמיכה טכנית, צוברים ידע וניסיון ומתקדמים בהדרגה. בנוסף, למי שחושב לשנות כיוון בעתיד, קורס זה הינו תנאי קבלה ללימודי DBA.

 

יש עבודה? במהלך 2011 הוצעו כ-11,500 משרות שהן בממוצע קרוב ל-1,000 משרות בחודש - היצע משרות נאה במיוחד.

 

תכנות בסביבת NET.

איפה לומדים? המכללה למנהל, מכללה אזורית צפת, המרכז החרדי להכשרה מודיעין עלית.

 

רקע וסיכויי הצלחה: תכנות בסביבת NET. הינו ידע נדרש בתחום ההיי-טק וכאשר חמושים ב-800 שעות לימוד ובתעודה של מיקרוסופט, לבוגרי הקורס בהחלט יש מה לחפש בשוק העבודה: כמובן, קל יותר להשתלב כשיש לכם גם תואר אקדמי רלוונטי או ניסיון בתחום, אך עם זאת, השתלבות חסרי ניסיון ועל בסיס הקורס בלבד הינה אפשרית, אך יש לקחת בחשבון שצריך להתחיל במדרגה הזוטרה ביותר וללמוד משם.

 

יש עבודה? במהלך 2011 הוצעו למתכנתי דוט נט כ-5,400 משרות שהן בממוצע 450 משרות לחודש – היצע משרות יפה.

 

עיבוד אותות ספרתי DSP

איפה לומדים? לימודי חוץ של האוניברסיטה הפתוחה - "תפניטק", הכפר הירוק, רמת השרון.

 

רקע וסיכויי הצלחה: מדובר בתחום בתוך הנדסת חשמל/מחשבים. הקורס מיועד לאקדמאים המעוניינים להשתלב בתפקידים העוסקים בעיבוד אותות, עיבוד תמונה, אלגוריתמים, תפקידים הדורשים ידיעת תוכנת MATLAB. מבחינת שוק העבודה, הדרישה במשרות תהיה למהנדסים. לכן, הקורס ייטיב יותר עם אקדמאים ובמיוחד עם מהנדסים שחסרים את הידע הספציפי אשר יועיל להם בתור העשרה או התמחות נוספת. הקורס כולל 600 שעות לימוד אקדמיות שמהוות תקופת לימודים לא מבוטלת.

 

יש עבודה? מכיוון שאין קטגוריה ספציפית לתחום זה, ניתן לומר שבהערכה כללית מדובר בדרישה לידע ספציפי כזה בכמה עשרות משרות בחודש במקצועות ההיי-טק השונים - מתכנתים, מהנדסים ועוזרי מחקר. בסך הכל ההיצע אינו גדול - אך למהנדס המתעניין בתחום זו יכולה להיות הכשרה רבת ערך.

 

תכנות Java

איפה לומדים? אורט "הרמלין" נתניה, ג'ון ברייס הדרכה, מכללה אזורית צפת.

 

רקע וסיכויי הצלחה: מדובר בשפת תכנות מבוקשת, אך מה צריך כדי להתקבל? ברוב המקרים יידרש ניסיון או תואר אקדמי רלוונטי. לעובד שמתכוון ללמוד קורס זה ללא שום רקע בעולם התכנות - נראה שזה לא כל כך פשוט להשתלב רק על ידי קורס. מה גם שבדרך כלל הדרישה אינה רק לתכנות JAVA אלא לשפות תכנות נוספות, לכן, הקורס יועיל יותר לבעלי ניסיון כלשהו בעולם התכנות.

 

יש עבודה? במהלך 2011 הוצעו כ-5,300 משרות המהוות בממוצע מעל 400 משרות בחודש - היצע משרות יפה.

 

הקורסים המשתלמים ביותר במקצועות טיפוליים

הסבת אקדמאיים לסיעוד

איפה לומדים? בי"ח שערי צדק, ביה"ס לסיעוד הדסה – ירושלים.

 

קצת רקע: יש לכם תואר אקדמי ביד, אך אין לכם עבודה? אם תחום הסיעוד מעניין אתכם, שווה לשקול את האפשרות המוצעת לאקדמאים: מסלול הסבה המוצע בשני מוסדות מכובדים בירושלים והכי חשוב - מקצוע בטוח לכל החיים. מדוע בטוח? מכיוון שתמיד יש מחסור באחים ואחיות בבתי החולים הציבוריים, הפרטיים, במרפאות, במרכזים סיעודיים ולאחרונה אף בתחום הפלסטיקה.

 

בנוסף, רבים מהתפקידים מציעים תנאים סוציאליים טובים ואפשרויות קידום - תלוי במוסד המעסיק.

 

יש עבודה? במהלך 2011 הוצעו כ-2,400 משרות המהוות בממוצע כ-200 משרות בכל חודש - היצע יפה.

 

הקורסים המשתלמים ביותר במקצועות יצירתיים

טבחות סוג 1

איפה לומדים? תדמור הרצליה, אונ' בן גוריון מכללה טכנולוגית ב"ש.

 

קצת רקע: למי שאהבת הבישול זורמת בעורקיו - מסתבר שזה גם די פרקטי. בישראל כמות מסעדות שלא מביישת אף מדינה שתרבות הפנאי שלה נמצאת במרכז - מסעדות רשת או מסעדות שף. זאת, עוד מבלי להזכיר את חברות הקייטרינג, הסעדה לאירועים וחברות ובבתי המלון ברחבי הארץ. אז נכון, לא הופכים לחיים כהן בתוך כמה חודשים, אבל עם רצון, כישרון והתמדה - השמיים הם הגבול.

 

יש עבודה? לא חסרה עבודה בטבחות, למרות שתמיד מומלץ להמשיך ללמוד ולהתמקצע. אך רק כדי לסבר את האוזן - במהלך 2011 הוצעו כ-6,500 משרות לטבחים (לא כולל שפים וסו שפים) - כ-540 משרות בכל חודש.

 

קונדיטאות – אומנות האפייה

איפה לומדים? תדמור הרצליה, אונ' בן גוריון

 

קצת על הקורס: גם בתחום זה, ההצלחה תלויה לגמרי בכישרון התלמיד, בביטחון ובהתמדה. חלק מהקונדיטורים הגדולים בארץ החלו בקורס בסיסי (אפילו קרין גורן התחילה בקורס מקצועי). בקיצור - אם אתם מוכשרים ואם יש לכם תשוקה לתחום, בהחלט יש לכם סיכוי להשתלב בתחום.

 

יש עבודה? קונדיטורים נדרשים לעבודה בכל עסקי המזון: מקונדיטוריות ומסעדות ועד למעדניות בוטיק ועסקי קייטרינג. מספר המשרות המפורסמות עומד על כמה עשרות, שזה הרבה פחות ממה שנדרש בתחום הטבחות, אך התחום מתפתח מאוד בשנים האחרונות וכמו כן, מאפשר מעבר לעבודה כעצמאים. בחלק מהמקרים מדובר בהעשרה של שף המתמחה בבישול אז הקורס מהווה מעין ערך מוסף.

 

יעל פרימק, מומחית להצלחה בראיונות עבודה ומנחת סדנאות לחיפוש עבודה ב-AllJobs, אומרת: "כדאי להיות מוכנים לכך שעם סיום הקורס, רק מתחיל התהליך של ההעמקה המקצועית. יש הסבורים בטעות שהם סיימו את הקורס, ודרכם סלולה. זו תפיסה מוטעית, ובפרט לאור העובדה שבוגרי קורסים מקצועיים מתמודדים מול מחפשי עבודה שהם לעתים בוגרי תואר אקדמאי או שיש להם ניסיון מקצועי. אך כמובן שגם לבוגרי קורסים מקצועיים חסרי ניסיון יש מקום ויש מעסיקים שמחפשים עובדים כאלה בפרט.

 

"בכל זאת, בבואכם לחפש עבודה כדי להרחיב את הניסיון המקצועי, מומלץ כבר במהלך הלימודים להתנסות, לקחת עבודות בתחום, אפילו קטנות, להציע שירותים רלוונטיים לחברים או מכרים. ליצור לעצמכם מעין 'סטאז'', במסגרתו כבר תצברו ניסיון. אם זה אפשרי, מה טוב. בנוסף, חשוב להיות מוכן לתהליך של חיפוש עבודה בו תצטרכו לשווק את היתרונות שלכם למשרות שעליהן אתם מתמודדים, גם כשאין לכם ניסיון, אתם מביאים תכונות שיעשו אתכם טובים בתפקיד, מיומנויות בתפקידים קודמים וכדומה".

 

רשימת הקורסים המוצעים על ידי שירות התעסוקה בת"א והמרכז, חיפה והצפון, ירושלים והדרום ובאר שבע והנגב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לומדים מקצוע
צילום: shutterstock
מומלצים