שתף קטע נבחר

שמחון: תהיה הפחתת מכסים בכל ענפי המזון

שר התמ"ת אמר היום על מחירי המזון: "נרדמנו בשמירה", והודיע כי הגיע להסכמה עם האוצר על הפחתת מכסים מדורגת תוך 5 שנים, אולם יש עדיין מחלוקת על אופן הדירוג. "לא יהיה מוצר שלא יכלל בהורדת המכסים"

"ההמלצה המקצועית של משרדי התמ"ת והאוצר היא להפחית מכסים בכל ענפי המזון תוך 5 שנים", כך אמר הבוקר (ב') שר התמ"ת בתדריך עיתונאים במשרד התמ"ת. "לא יהיה מוצר שלא יכלל בהורדת המכסים", אמר.

 

  • "יש להפחית את המכס על מזון אחרת יהיה פיצוץ"

 

"לא אכחיש שנרדמנו בשמירה. מצאנו את עצמנו כמעט ללא רגולציה בתחום הצרכנות ולכן עלינו לעשות מהלכים משמעותיים בתחום הרגולציה, והמהלכים שננקוט בחודשים הבאים יהיו מאוד משמעותיים. במדינת ישראל אין רגולציה צרכנית יש פיזור סמכויות צרכניות בין הרבה משרדי ממשלה, אבל אין שום תפיסת עולם צרכנית ואנחנו נבנה תפיסה כזאת".

 

בתמ"ת הציגו לוח זמנים: בימים הקרובים יוגשו המלצות ועדת קדמי לבדיקת שוק המזון להורדת מכסים. תוך שבועיים יוקם המטה המשותף לרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן, מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, המועצה לצרכנות והרשות להגבלים עסקיים עליו הכריז השר ביולי; ולקראת מרס יושלם פרק הרגולציה בוועדת קדמי. עד פסח, תושלם עבודת הוועדה וכרגע, לא נראה שהוועדה תמליץ על החזרת מוצרים לפיקוח.

 

"ישבנו בלילה עם האוצר וסיכמנו את הורדת המכסים במזון", אמר שמחון. "אין לנו מחלוקת עם האוצר על כך שצריך להוריד מכסים, הוויכוח הוא על אופן ההפחתה. היא תהיה מדורגת, לא ארוכה יותר ממשך הפחתת המכס על מוצרי התעשיה.

 

"יש לזכור עם זאת שאנחנו רחוקים מטורקיה, ארה"ב ואירופה בהיטלים על יבוא. לא מדובר בכלי שמדינת ישראל המציאה. הטלנו רק שני היטלים בשנה האחרונה, לעומת 15 שהטילה טורקיה, וגם הם לא נחתמו על-ידי שר האוצר, למרות שהוא מחויב לחוק בדיוק כמוני".

 

הלוביסטים יתנגדו להתערבות בסידור המדפים ברשתות

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון שרון קדמי אמר: "מיד אחרי שנפעל להעצמת כוחו של הצרכן, נעבור לטפל בחסמים הרגולטורים, בין היתר יבוא וייבוא מקביל של מזון ומוצרי צריכה. פרק התחרותיות בהמלצות הוועדה יכלול ממצאים אמפיריים והחלטות לא פשוטות ליישום. הלוביסטים יעשו לנו חיים מאוד קשים בכנסת. להיכנס לפלנגרמות של רשות שיווק - זה עסק מאוד סבוך. לומר לרשתות מה לשים על המדף ואיפה (כדי לאפשר מקום על המדף גם ליצרנים קטנים מ.ק) זאת התערבות לא פשוטה, אבל אם זו הדרך להתערב בכשל שוק - הממונה על ההגבלים העסקיים יתערב.

 

"אנו בוחנים ריכוזיות של רשתות באזורים מסוימים בארץ ונשקול למנוע התרחבות של רשתות, בהתייעצות עם הרשות להגבלים עסקיים. יש התרחבות לא מובנת של רשתות במקומות שונים בארץ, התרחבות שהיא מעבר לכוחות השוק. הבועה הזאת תתפוצץ בשלב מסוים. יש ערים בנות 50 אלף תושבים שרשת אחת שולטת ב-60%-70% מהשוק שם ואנחנו בתמ"ת חושבים שזה מאוד בעייתי.

 

הממונה על ההגבלים דיוויד גילה אמר כי הרשות להגבלים עסקיים מגייסת כלכלנים לחטיבת התחרותיות של הרשות. "החטיבה תערוך מחקרי שוק במקומות בהם יש חשש לכשלי שוק", אמר. "כרגע  אנחנו כבר מטפלים בקרטל הלחם, בהפרת תנאי המיזוג וניסיון להסדר כובל של שופרסל, בודקים את התנהלות תנובה ואת החלפת עמלות הבנקים והורדנו את העמלה הצולבת". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שלום שמחון. "נרדמנו בשמירה, מצאנו את עצמנו ללא רגולציה בתחום המזון"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים