שתף קטע נבחר

תג מחיר? כבר עכשיו מפספסים בסימון על המדף

במגה לא סימנו בייגלה ואריזות פירות יבשים, בשופרסל מצאנו נוזל כביסה ללא מדבקות מחיר, בניו פארם לא מצאנו מחירים על גבי אריזות חיתולים וסימון ליחידת מידה, ובטיב טעם לא סימנו מחירים על בקבוקי היינץ. הרשתות עומדות בחוק, אך מתקשות לעשות זאת. לכן אין פלא שהן ישמחו על שינוי החוק

הצעת החוק לביטול סימון המחירים על גבי מוצרים ברשתות גדולות אמנם הוקפאה, כפי שפורסם אתמול ב-ynet, אך המצב בשטח לא אידיאלי. הפספוסים בסימון המחירים רבים. ברשתות השיווק שבדקנו רוב המוצרים מסומנים כחוק, אך יש טעויות.

 

  • הוקפא החוק לסימון מחירים אלקטרוני ברשתות
  • תעתועים בתותים: כמה באמת עולה תות שדה?

     

    החוק דורש סימון מחיר על גבי המוצר, וסימון מחיר ליחידת מידה (ל-100 גרם, מ"ל, ק"ג, מטר וכו'). הסימון על גבי המוצר נעשה בדרך כלל באמצעות מדבקה מלבנית קטנה. סימון המחיר ליחידת מידה נעשה באמצעות מדבקות או שלטים שמודבקים על גבי המדף. רוב הרשתות עומדות בסימון מחירים על גבי המוצר ברוב המוצרים, אך ציון המחירים על המדף מתגלה כמוצלח פחות. שמנו לב שלכל רשת יש שיטת סימון מחירים משלה.

     

    שופרסל: מדבקת המדף לא ליד המוצר 

    בשופרסל נמצא הסימון ההוגן ביותר על המדף, בעוד שהסימון על גבי המוצרים לא תמיד היה אחיד. נראה שעובדי הרשת עושים כמיטב יכולתם להתאים בין מדבקות (או שלטי) המדף הכוללים גם מחיר ליחידת מידה, לבין המוצרים שנמצאים על המדף, כדי למנוע בלבול. בנוסף, מדבקות/שלטי המדף ניחנו בפונט גדול וברור, עם מחיר למוצר וליחידת מידה וברשת אף מקפידים על סימון המחיר לפני ואחרי מבצע.

     

    גם הסימון על גבי המוצרים לרוב נעשה על פי חוק. הבעיה מתעוררת כשהסימון על גבי המוצרים לוקה בחסר, ובמקביל, המוצר לא מונח בדיוק לצד מדבקת המדף שאמורה לתאר את מחירו. למשל, בסניף שופרסל דיל בעזריאלי מצאנו אריזת 40 תחבושות היגייניות לילי ללא מדבקת מחיר, וגם את המדבקה על המדף לא הצלחנו לאתר בגלל עומס מדבקות מדף של מוצרים אחרים. התוצאה: בפני הצרכן ניצב מוצר ללא ציון מחיר, ועם מחיר מבלבל על המדף ששייך בכלל למוצר אחר.

     

    רוב המוצרים בסניף אותו בדקנו סומנו במדבקות מחיר על גבי המוצר, אך מצאנו נוזלי כביסה ומוצרי ניקיון שאינם מסומנים במדבקות מחיר. בנוסף, לא תמיד השם הלועזי על המוצר זהה לשם המתורגם על המדף, כך שאם חסרה מדבקת מחיר - זה יוצר בלבול רב. בסניף אחר - שופרסל שלי ברחוב יהושוע בן נון בתל אביב - מצאנו אריזות תה של פומפדור במבצע שלא סומנו כראוי, וכן אריזות ספורדיות של חטיפים שהיו נטולות מדבקות.

     

    מגה: בייגלה ופירות יבשים לא סומנו במדבקת מחיר

    גם במגה הסימון במדבקות/שלטים על גבי המדפים של מחיר+מחיר ליחידת מידה הוגן למדי, אם כי הפונט בו משתמשים ברשת זו קטן לעומת הפונט המקביל בשופרסל. למרבה הצער, במגה בול אפשר למצוא מדפים שלמים ללא ציון מחירים. כך למשל היה בתחילת השבוע במדף הטמפונים והתחבושות ההיגייניות ובחלק ממדף נייר הטואלט במגה בול יד אליהו. למחרת המדף התמלא בשלטים - אך היו אלה שלטי מבצע. רוב המוצרים סומנו במדבקות מחיר, אך לא תמיד המדבקות על גבי המוצרים הציגו מחיר אחיד.

     

    נראה כי במגה מקפידים לסמן מחירים על גבי המוצרים, במדבקות, ולמרות זאת מצאנו מדף שלם של אריזות בייגלה שלא סומנו במדבקות מחיר. בנוסף, מארזי פירות יבשים של מגה לא סומנו במחיר או במשקל, בעוד שמארזי פירות יבשים סמוכים של שקדיה סומנו במדבקות מחיר. במגה נראה כי במקרה של אי סימון מדובר פחות בטעויות עובדים ויותר במגמה מכוונת שלא לסמן מוצרים כשמדובר במוצרים טריים ארוזים.

     

    טיב טעם: כמה מוצרים ללא סימון

    בסניף טיב טעם סיטי בתל אביב מצאנו בקבוקי קטשופ היינץ לא מסומנים, ורק פשפוש באחורי המדף הניב בקבוקים עם מדבקות מחיר. גם מטליות ניקול לניקוי רצפה לא סומנו במחיר ונקניקיות מן הקיבוץ של מזרע הוצעו לצרכנים ללא מדבקת מחיר. השלטים על המדפים נמצאו לוקים בחסר: לא תמיד היו שלטים כאלה. בסך הכל, רוב המוצרים בסניף מסומנים במדבקות מחיר.

      

    אותו מוצר, שתי מדבקות מחיר

    בסניף מחסני כמעט חינם בגבול גבעתיים-תל אביב, רוב המוצרים מסומנים במדבקת מחיר כחוק, אך בכל זאת מצאנו מוצרים לא מסומנים, בין היתר בקבוקי שמפו, חומרי ניקוי, וכן לא כל סוגי השניצלים של טבעול מסומנים במדבקת מחיר.

     

    הבעיה ברשת היא בסימון ליחידת מידה על גבי המדפים: לא תמיד מופיע סימון מחיר ומחיר ליחידת מידה על המדף, ועל המדפים בולטים שלטי מבצעים שאין בהם ציון של המחיר שקדם למבצע. עוד תופעה ברשת: חלק מהמוצרים מסומנים במחיר אחד וחלק במחיר אחר, כנראה בעקבות שינויי מחיר או מבצע. כשאין שלט בנוסף לכך, אין לדעת מהו המחיר הנכון. את זה מגלים רק בקופה. עוד מצאנו במחסני כמעט חינם שלא כל סוגי השניצלים של טבעול מסומנים במדבקת מחיר.

     

    גם אצל רמי לוי אין ציון מחיר לפני מבצע, אך לרוב אפשר למצוא את המחיר הקודם על המדף או על המוצר. בסניף בבני ברק רוב המוצרים היו מסומנים כראוי למעט פריטים בודדים במדפי השמפו.

      

    בסניף ניו פארם בגן העיר בתל אביב מצאנו אריזות חיתולים שאינן מסומנות במחיר, ולא תמיד יש שלטים על המדף המציינים מחיר ליחידת מידה. במדף החיתולים אפשר היה למצוא הודעות על מבצעים, אך כמעט ולא הונחו שם שלטי מחיר.

     

    אי סימון מחיר זו עבירה פלילית

    מי שמסמן את המחירים על גבי המוצרים הם עובדי הרשת, או סדרנים מטעם החברות. לכן לעיתים יש אי התאמות בסימון המחירים: בחלק אחד של הסופר אפשר לראות סימון מחירים מושלם, ובחלק אחר: סימון חסר לגמרי.

     

    למועצה לצרכנות מגיעות תלונות לא מעטות בעניין אי סימון מחירים ואי התאמה בין המחיר שעל גבי המוצר לבין המחיר בקופה. "חוק הגנת הצרכן מחייב את המוכר לסמן את המחיר על המוצר עצמו", אומרים במועצה. "רק לגבי מוצרים בתפזורת (ירקות, פירות וכדומה, לגבי חלב לגבי לחם לא ארוז, ביצים במגשים פתוחים בלבד, מוצרים במעדנייה, ועוד) סימון המחיר יופיע בשלט על המדף. זאת, בזכות תקנות מיוחדות המאפשרות סימון שונה, לצד המוצר, בתנאי שהצגת המחיר נראית לעין, ברורה וקריאה ובדרך המאפשרת לכל אדם לדעת את מחיר המוצר.

     

    "אי סימון מחיר כנדרש על פי החוק היא הפרה חמורה הפוגעת בצרכן משום שהיא שוללת ממנו את הזכות להשוות מחירים ועשויה להטעות אותו לגבי מחיר המצרך. אי סימון מחירים מהווה עבירה פלילית, ואנחנו קוראים לציבור להתלונן בפני גורמי האכיפה – הרשות להגנת הצרכן ולסחר ההוגן".

     

    "סימון מחירים עוזר לצרכן"

    רמי לוי מסר בתגובה: "זה לא קל לסמן מחירים. לא פעם ולא פעמיים הסדרנית מסמנת מחירים וטועה לא בכוונה, וברגע שזה קורה היא גורמת לעוגמת נפש לצרכנים. סימון מחירים זה לא דבר פשוט, אבל אם אין ברירה וזה החוק עלינו לעמוד בו ואנחנו עושים הכל כדי שהצרכן יגיע הביתה ויראה כמה המוצר עלה לו. אני חושב שבסופו של דבר סימון מחירים זה בסדר וזה טוב, וזה עוזר לצרכן".

     

    משופרסל נמסר בתגובה: "עובדי שופרסל מסדרים, ממלאים מדפים ומתמחרים לפי חוק, אם נמצאה תקלה הרי שהיא נקודתית ותתוקן".

     

    ממגה נמסר בתגובה: "מגה מקפידה לסמן את מחירי המוצרים המשווקים ברשת בהתאם לחוק סימון המחירים. חשוב לציין שמדובר בעשרות מיליוני פריטים שמקודדים מידי שבוע בצורה ידנית, ועל כן לעיתים רחוקות מתגלות טעויות אנוש. אנו מקפידים למנוע טעויות אלו ככל שניתן".

     

    ממחסני כמעט חינם נמסר בתגובה: "אנו מודים ל-ynet על הבדיקה ושמחים לגלות שרוב המוצרים מסומנים כחוק, אנו בין הרשתות הבודדות שבאמת משקיעה בסימון מוצרים ומקפידה על זה לטובת הצרכן. לרשת הנחיות ברורות בנוגע לסימון מוצרים, אנו משקיעים רבות בכוח אדם וסדרנות על מנת שכל המוצרים יסומנו, כמו גם המדפים שמצביעים על המבצעים לאותו מוצר".

     

    מטיב טעם נמסר בתגובה: "טיב טעם מקיימת את חוק סימון המחירים ככתבו וכלשונו כך גם לגבי סימון יחידת המידה. ברשת טיב טעם מועסקים כיום עשרות סדרנים שתפקידם לסדר ולהציג סחורה, להדביק ולהדפיס את מחירי המוצר ומחיר יחידת המידה. במהלך הדפסת והדבקת מאות אלפים של מוצרים ייתכן ונשמטו מספר מדבקות. רשת טיב טעם תמשיך להקפיד על קיום החוק כלשונו וככתבו".

     

    מניופארם נמסר בתגובה: "ניופארם מקפידה על סימון מחירים ויתכנו פספוסים לפעמים".


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    טיב טעם. בקבוקי הקטשופ לא מסומנים
    הד אנד שולדרס. מחסני כמעט חינם
    שופרסל. מדף ללא סימון מחיר על גבי המוצרים
    מחסני כמעט חינם. יש מחיר מבצע אין מחיר מוצר
    בייגלה במגה. יש מחיר על המדף אין על גבי המוצר
    מחסני כמעט חינם. יש מחיר מבצע אין מחיר על המוצר
    טיב טעם. מוצר ללא מדבקת מחיר
    מומלצים