שתף קטע נבחר

מחיר דחיית גיל הפרישה לנשים: 1.7 מיליארד ש'

המנהל המיוחד של קרנות הפניסה הוותיקות, יואב בן-אור: "מישהו צריך לשלם את מחיר השבת האיזון האקטוארי של הקרנות. אם המדינה לא תזרים את הכסף – העמיתים ישלמו. אין ברירה אחרת"

להחלטת הכנסת לדחות את העלאת גיל הפרישה לנשים מעל 62 יש מחיר יקר – 1.7 מיליארד שקל – אותו עלולים לשלם גמלאי קרנות הפנסיה הוותיקות, אם כי לא מייד – הזהיר היום (ד') את ועדת העבודה והרווחה המנהל המיוחד של הקרנות, יואב בן-אור. הוא ציין כי מחיר זה מגלם את הגידול בגירעון האקטוארי של הקרנות אם לא מעלים במקביל את גיל הזכאות לקצבת הזקנה הצמוד לגיל הפרישה, כנדרש בחוק.

 

 

בן אור הדגיש, "מישהו צריך לשלם את מחיר השבת האיזון האקטוארי של הקרנות. אם המדינה לא תזרים את הכסף – העמיתים ישלמו. אין ברירה אחרת. אנחנו מצפים שיסייעו לנו בשמירת האיזון אם בהגדלת הנכסים או במתן אישור להקטנת ההתחייבויות (כלומר של תשלומי הפנסיה)".

 

עם זאת בן-אור הבהיר ל-ynet לאחר ישיבת הוועדה, כי ללא כיסוי תוספת הגירעון "גמלאי הקרנות הוותיקות לא ירגישו את התוצאה בתלושי הפנסיה שלהם בעתיד הקרוב, אבל במוקדם או במאוחר זה יתפוצץ לנו בפנים". יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (ליכוד) אמר בתגובה כי הוא מקווה שהאוצר יפעל לשפר את מצב הקרנות שבהסדר כך שתשלומי הפנסיה לא ייפגעו.

 

אזהרת הקרנות נשמעה בדיון הקצר שקיימה הוועדה לפני שאישרה את תיקון התקנון האחיד של הקרנות בהתאמה להחלטת הכנסת מסוף החודש שעבר שלא להעלות את גיל הפרישה לנשים. זאת כדי להקפיא את לוח הזמנים של גיל הזכאות לקצבת הזקנה של הנשים כך שלא יעלה מ-62 ל-64.

 

ח"כ כץ גילה כי בשבוע שעבר התברר לו שהחקיקה אשר מנעה את העלאת גיל הפרישה לנשים לא חייבה אוטומטית את הקרנות להקפיא בתקנון האחיד גם את גיל הזכאות לקצבת הזקנה. הקרנות העלו את הגיל ל-64 ב-1 בינואר, וכץ נאלץ לבקש מאגף שוק ההון באוצר לפעול לתיקון התקנון בהתאמה.

 

הממונה על האגף, הפרופ' עודד שריג, הורה רשמית על התיקון המתאים והוא הובא היום לאישור ועדת העבודה כנדרש בחוק. בשולי ההוראה מציין שריג את מחירה ב"הגדלת ההתחייבויות האקטואריות של הקרנות בסכום שנאמד ב-1.7 מיליארד שקל", אך ללא ציון המקור המתבקש לכיסוי שישמור על האיזון האקטוארי. זאת נוכח הספק אם הוא נכלל בתנאי רשת הביטחון המקורית אותה מחויב האוצר לספק לקרנות לאחר הלאמתן.

 

כץ גילה עוד לוועדה כי לפני ישיבת הבוקר הוא קיים דיון מקדמי עם האוצר בסוגיית האיזון שנותרה פתוחה. לדבריו הוסכם שנציגי הקרנות והאוצר רק "יגידו בישיבה את מה שיש להם להגיד לפחות לפרוטוקול". הם השמיעו את אזהרותיהם. נציגות ארגוני הנשים לא התערבו, וכץ אישר את תיקון התקנון "פה אחד" של עצמו, בהיותו הח"כ היחיד שנכח בישיבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים