שתף קטע נבחר

ברק וסיעת עצמאות מתנגדים לקיצוץ הרוחבי

האוצר וראש הממשלה הודיעו כי הם נסוגים בהם מהכוונה לקצץ 3.5 מיליארד בתקציב הביטחון ויציעו קיצוץ של 750 מיליון שקל בלבד. שר הביטחון ברק וחברי סיעת העצמאות בממשלה הודיעו היום כי הם מתנגדים לקיצוץ רוחבי של 4% בתקציבי המשרדים

למרות שהאוצר וראש הממשלה הודיעו כי הם נסוגים בהם מהכוונה לקצץ 3.5 מיליארד בתקציב הביטחון וכי יציעו קיצוץ של 750 מיליון שקל בלבד, שר הביטחון, אהוד ברק, וחברי סיעת העצמאות בממשלה, הודיעו היום (ה') כי הם מתנגדים לקיצוץ רוחבי של 4% בתקציבי כל המשרדים כדי לממן את רפורמת החינוך במסגרת יישום מסקנות ועדת טרכטנברג.

 

 

נכון לעכשיו יש 10 שרים שמתנגדים: 4 מהעצמאות (אהוד ברק, אורית נוקד, שלום שמחון ומתן וילנאי), 5 מש"ס (אלי ישי, אריאל אטיאס, משולם נהרי, יעקב מרגי ואיציק כהן) וסטס מיסז'ניקוב מישראל ביתנו.

 

מלשכת ברק נמסר כי ההתנגדות היא משני טעמים: ראשית, משרד הביטחון דבק בעמדתו כי נדרשת תוספת של כמה מיליארדים לתקציב הביטחון כדי שיעמוד במתווה ברודט. שנית, שרי סיעת עצמאות מתנגדים לקיצוץ במשרדים האחרים.

 

ברק חוזר על דרישתו המוכרת, להגדיל את תקציב המדינה ולממן זאת ממספר מקורות: הטלת מס ייסף על הכנסות גבוהות במיוחד, ביטול פטורים ממס, גיוס חוב על ידי הנפקת אגרות חוב ממשלתיות ואפילו הגדלת הגירעון בתקציב.

 

"אין השקעה טובה יותר בתנאים של מדינת ישראל מהשקעה בחינוך מגיל אפס. לכן, נוכח האתגרים הביטחוניים, וכדי לתת מענה נכון למסה הקריטית לדרישות המחאה החברתית וכמענה למשבר הכלכלי העולמי שנמצא לפתחנו, חייבים לפעול להרחבת התקציב". לדבריו, אם יתברר שצעדי מיסוי וגיוס חוב אינם מספיקים, "יש להגדיל הגירעון במספר פרומילים".

 

הודעתו של ברק מאותתת על כך שההכרזות של ראש הממשלה ושר האוצר ביומיים האחרונים, על כך שמצאו מקורות תקציביים למימון חינוך חינם מגיל 3, הגדלת מספר הצהרונים ומעונות היום וסבסוד של הוצאות על חינוך למעוטי יכולת, היו מוקדמות מדי.

 

למרות שנתניהו ושטייניץ נסוגו בהם מכוונתם לקצץ קרוב ל-2 מיליארד שקל מבסיס תקציב הביטחון, וזאת לאחר שהכנסת אישרה כבר בשבוע שעבר תוספות תקציב הביטחון בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל, שר הביטחון אינו רואה בכך סוף פסוק.

 

ברק ממשיך לעמוד על דעתו כי החלטת הממשלה לקבוע מנגנון הצמדה של 0% לתקציב הקניות של מערכת הביטחון הייתה בניגוד לרוח דו"ח ברודט וכי האוצר למעשה חייב למשרד הביטחון כמה מיליארדי שקלים בגין ההתייקרויות של השנים האחרונות.

 

ברק לא מסתפק בדרישות התקציביות קורא תיגר על העיקרון החשוב ביותר שניסחו נתניהו ושטייניץ עם פרוץ המחאה - שמסגרת התקציב לא תיפרץ. שר האוצר התבטא בנושא מספר פעמים וטען כי "פריצת מסגרת התקציב תהיה אסון". נראה כי אישור פרק החינוך של דו"ח טרכטנברג בממשלה, עומד להפוך לרגע האמת במאבק בין שר הביטחון לבין ראש הממשלה ושר האוצר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר הביטחון אהוד ברק
צילום: עטא עוויסאת, ידיעות אחרונות
מומלצים