שתף קטע נבחר

משפחה כפולה: האתגר הכלכלי של זוגיות פרק ב'

כניסה לפרק ב', שבו לאחד או לשני בני הזוג יש ילדים מנישואים קודמים, דורשת קבלת החלטות לא פשוטה בכלל. במשפחות אלו קיימים סעיפי תקציב ייחודיים, כמו גם צורך לתמרן כלכלית בין המשפחה הראשונה לשנייה. תקציב למשפחות מורכבות

השיחה על כסף, סדרי עדיפויות וניהול התקציב היא שיחה הכרחית בכל זוגיות, אך היא חשובה עשרות מונים כאשר מדובר בפרק ב' המתרחש לאחר גירושים. משפחות שבהן אחד או שני בני הזוג גרושים והורים לילדים מהנישואים הראשונים הופכים לנפוצים יותר, ומשפחות אלו, המכונות גם משפחות מורכבות, צריכות להתמודד עם החלטות כלכליות מאתגרות שלא ניתן להחליק אל מתחת לפני השטח.

 

 

מכיוון שלאחר גירושים הגבר והאשה חווים ירידה של 2-4 עשירונים ברמת החיים, אך הם עדיין מחפשים את המשפחתיות והאהבה, רבים מהם בוחרים לפתוח פרק ב' עם גרושים אחרים. מצב זה יוצר שאלות כלכליות שאינן ניתנות להעלמה מתחת לפני השטח אלא דורשות התייחסות אמיתית ונוקבת שכן קיים פער משמעותי בין מצבו הכלכלי של גרוש עם ילדים, לבין מצבה של גרושה עם ילדים.

 

אתגר המזונות

כאשר זוגות נכנסים לקשר זוגי, הם מביאים איתם את המטען האישי שלהם הכולל את ההתייחסות לכסף, הפוטנציאל הכלכלי, החובות והנכסים והתוכניות לעתיד. במשפחות מורכבות הפוטנציאל הכלכלי של בני הזוג שונה משמעותית, שכן בעוד שבמרבית המקרים הגבר משלם נתח ניכר ממשכורתו כמזונות לילדים מהנישואים הקודמים, האשה מקבלת מזונות עבור ילדיה מהגרוש.

 

אחת הטעויות הקשות ביותר אותם עושים זוגות בפרק ב', היא ליצור מערכת יחסים מלאכותית שבה לא מדברים על ההשלכות של תשלום וקבלת מזונות. דווקא מכיוון שהוא אינו עולה על פני השטח, מצב זה עלול ליצור תחושות קשות של תסכול, קנאה וחוסר הוגנות, בעיקר אצל בת הזוג שמרגישה שהיא מממנת מכיסה את אשתו לשעבר ואת ילדיו של בן זוגה.

 

נשים רבות שנמצאות בקשר עם גבר גרוש מרגישות כעס עליו בשל גובה המזונות, וחשות כי הוא יצא "פראייר" כשהסכים לסכום זה וכי לא השקיע מחשבה על העתיד שלו, שהפך כעת לעתיד המשותף שלהם.

 

במצב של תחושת תסכול בפרק ב', חשוב שכל אחד מבני הזוג ישאל את עצמו האם הוא מרוצה ממצב העניינים, או שהוא מרגיש שנגרר אליו ושהיה מעדיף שינוי. רשמו לפניכם את הנקודות שיוצרות את חוסר שביעות הרצון, בכדי לגלות מה מטריד אתכם בדיוק. אחר כך כדאי לכתוב איך הייתם רוצים שהמצב יהיה, בהתחשב במגבלות המציאות ולתכנן את השיחה המשותפת.

 

הוצאות כפולות

נשים שנמצאות בזוגיות עם אב גרוש, מתלוננות לא פעם על עלייה משמעותית בהוצאות הנובעת מהצורך להחזיק מקום ייעודי, צעצועים ואת מוצרי המזון האהובים על ילדי בן זוגן. בנוסף, ההוצאות של בן הזוג על ילדיו לא מסתיימות בתשלום המזונות, ולרוב הוא משלם עבור הוצאות מיוחדות כמו אבחונים או קניית משקפיים ואך בעבור החוגים אליהם הולכים הילדים, כספים המגיעים מתוך התקציב המשותף.

 

הוצאות כפולות נוספות אותן מוציאים הורים גרושים, יכולות להיות הוצאות המשכנתא על הדירה שנשארה אצל הגרושה, חובות מהנישואים הקודמים, הביטוחים שבהם הילדים מפרק א' הם המוטבים והחסכונות עבור העתיד שלהם.

 

על ידי תכנון מקדים שלוקח בחשבון הוצאות כפולות צפויות, ניתן לנטרל את המימד הרגשי של התסכול, ולמצוא את שביל הזהב בין מתן סיוע כלכלי למשפחה מפרק א', לבין התנהלות כלכלית נכונה בפרק ב'.

 

ההתנהלות מול הילדים

מכיוון שבמשפחות רבות הגבר נותן מזונות לגרושתו, בעוד האשה מקבל מזונות עבור ילדיה, יתכן מצב שבו האשה תוכל להרשות לילדיה הרבה יותר משבן זוגה יוכל להרשות לילדיו. מחד, קיפוח של ילדים יכול להוביל לתחושות קשות במשפחה, מנגד, התנהלות כלכלית שגויה רק על מנת להגיע לכדי שוויון יכולה להוביל את המשפחה לחיים במינוס ולחובות כבדים.

 

במשפחות מורכבות רבות סוגית הילדים הופכת סבוכה יותר כאשר המשפחה מתרחבת, ובני הזוג מביאים לעולם ילדים במשותף. אל השאלות הללו מתווספות שאלות כלכליות כגון האם מתנה לילדים מנישואים קודמים צריכה להיות שונה בגובהה ממתנה לילד משותף? או האם יש שוני בין חיסכון ללימודים אקדמאיים לילדים המשותפים ולאלו מנישואים קודמים?

 

לשאלות אלו אין תשובה של נכון או לא נכון, והן תוצר של סדרי עדיפויות וערכים, אך ללא תיאום וגישור על הפערים, הן יכולות להביא את המשפחה כולה למצב כלכלי בעייתי.

 

החששות מהעתיד

אם בנישואים הראשונים קיימת אמונה שהזוגיות תשרוד עד סוף הימים, בפרק ב' נכנסים לקשר מתוך הכרה בכך שהוא עלול להתפרק. זוגות שעברו גירושים מכירים את ההשלכות שלהם, הכוללות ירידה ברמת החיים, איבוד הנכסים שנצברו יחדיו וכן הלאה, ועל כן כניסה לקשר כזה מלווה בחששות רבות, כאשר אל החששות הללו מצטרף החשש מפני היום בו האשה תפסיק לקבל את המזונות עבור ילדיה, וכל הוצאותיהם יצטרפו לתקציב המשותף.

 

העתיד מעלה שאלות רבות נוספות, כמו למשל שאלת הבעלות על הדירה שנשארה אצל האשה לאחר הגירושים, והמשכנתא עליה שולמה מהתקציב המשותף של הזוג שהחל את פרק ב' שלו, שאלת הסיוע לילדים מנישואים קודמים לקראת חתונה וקניית דירה ובסמוך לפנסיה וכן הלאה.

 

תקציב משותף או נפרד?

זוגות רבים מתלבטים האם לנהל תקציב במשותף או בנפרד. בפרק ב', להחלטה זו יש משמעותיות רחבות טווח, שכן לכל אחד מבני הזוג יש דאגות נפרדות הקשורות לילדים מהנישואים הקודמים, בנוסף לדאגות הכלכליות המשותפות.

 

חובות קודמים והשלכות כלכליות של ניהול עסק עצמאי משפחתי אצל אחד או שניים מבני הזוג, כמו גם התחייבויות כגון תשלום המשכנתא לבית בו גרים הגרושה והילדים, תשלום המזונות וכן הלאה, יכולים להשפיע גם כן על הרצון והיכולת לנהל תקציב משפחתי במשותף.

 

בפני זוגות אלו עומדת האפשרות לנהל 3 חשבונות בנק – שלה, שלו ומשותף, כאשר בכל חשבון אישי מתנהלים התקציבים הקשורים לילדים מנישואין קודמים, אך מוזרם גם כסף לחשבון המשותף שמטרתו לכלכל את החיים המשותפים. אפשרות נוספת העומדת בפניהם היא לבחור ב"אימוץ" הדדי של הילדים של שני בני הזוג ודאגה לכולם בצורה שווה ומתוך חשבון משותף. חשוב לבחור לא רק את מספר החשבונות, אלא גם את השיטה לניהול התקציב שתהיה מוסכמת על שניכם, וניתנת לבקרה.

 

איך מוצאים את הדרך?

זוגות רבים העומדים לפני פרק ב' בוחרים באפשרות של הסכמי ממון, אך אלו מתייחסים רק לנכסים ולא לערכים. בכדי להגיע לעומקם של דברים ולפתור לא רק את הנושא הכלכלי אלא גם את ההשלכות הרגשיות שלו, על הזוג לעבור תהליך שבו יהיה עליהם להחליט האם הם מעוניינים להפוך למשפחה וליחידה כלכלית אחת, לקבוע את סדרי העדיפויות והכללים ולהגדיר את הקשר שלהם אל כל בני המשפחה החדשה, המעורבות והמקום של כל אחד מהם.

 

ההגדרה הזו מאפשרת ליצור פורקן לרגשות הקשים השליליים, ולמנוע בהמשך שפיטה הדדית, שכן במהלכה בני הזוג בוחרים יחדיו את הדרך הנכונה עבורם, מתוך משא ומתן מכבד והדדי. סיטואציה זו מאפשרת לבני הזוג להקשיב זה לזו ולהיפך, ולבצע את ההגדרה של פרק ב', כאשר הם מגיעים ממקום של כנות, פתיחות והבנת האחר.

 

המצב הכלכלי הוכח כגורם משפיע על מערכת היחסים המשפחתית, ועל כן זוגות שעברו תהליך של תכנון כלכלי וקביעת ערכים משותפים יכולים לפתוח את פרק ב' של חייהם בשלווה, ומבלי שהשאלות הקשות יהדהדו בפאתי ראשם ולא יתנו להם מנוח. כאשר בני הזוג אינם חיים את חייהם בתחושה כי נעשה להם עוול, הם מסוגלים לאפשר לזוגיות שלהם לשגשג ולצמוח ולהבטיח שפרק ב' של חייהם יהיה מוצלח.

 

גיל אורלי הוא מנכ"ל חברת יבולים המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלל אתגרים אחרי הגירושים
צילום: shutterstock
מומלצים