שתף קטע נבחר

הפועלים: תיתכן ירידה בהתחלות הבנייה ב-2012

כלכלני הבנק מציינים כי הירידה במספר העסקאות וקשיי המימון שעלולים להשפיע על ענף הנדל"ן, מגבירים את הסיכונים בתחום. לאומי: ירידה חדה מדי בהיצע, לרמות ששררו בשנים האחרונות, עלולה להביא למחסור וללחצים לעליות מחירים

סביר שנראה ירידה במספר התחלות הבנייה בשנת 2012, בשל העלייה בסיכונים וקשיי המימון. כך כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירה כלכלית ופיננסית לחודש דצמבר שפורסמה היום (ה')

 

עוד בערוץ הנדל"ן:

 

בסעיף הנדל"ן בסקירה בודקים כלכלני הבנק האם שוק הנדל"ן מתקרר מהר מדי. הם מציינים את הנתון לפיו קצב מכירת הדירות החדשות ממשיך לרדת – בחודשים ספטמבר-אוקטובר נמכרו כ-1,300 דירות לחודש לעומת מכירות של כ-2,100 דירות לחודש ברבעון הרביעי של 2010. גם סקר מחירי הדירות שמבצעת הלמ"ס הצביע בחודש האחרון על ירידת מחירים קלה.

 

גם כלכלני בנק לאומי התייחסו היום לשוק הנדל"ן בסקירתם השבועית, וכתבו כי "שינוי המגמה בהתחלות הבנייה, תואם את השינוי שחל בתנאי הרקע בשוק הדיור, אשר בא לידי ביטוי בירידה בביקושים.

 

בלאומי מציינים, כי "ההתאמה היחסית מהירה של צד ההיצע מצביעה על גמישות גבוהה של השחקנים בשוק, שחשובה במניעה של זעזועים ומשברים, כמותם ראינו במדינות מפותחות רבות בשנים האחרונות. אנו סבורים, כי בתנאי השוק הנוכחיים, ירידה חדה מדי בהיצע, לרמות ששררו בשנים האחרונות, עלולה להביא למחסור וללחצים לעליות מחירים.

 

"מאידך, המשך בנייה בהיקפים גבוהים מאלה שאפיינו את השנה האחרונה, עלולים להביא לירידות מחירים לא מבוקרות. לפיכך, תכנון מושכל של התפתחות ההיצע, והסכמה בנושא בקרב קובעי המדיניות השונים, הוא תנאי הכרחי ליציבות בפעילות ענפי הנדל"ן, מצב המשק, וכפועל יוצא בהשפעה על מחירי הדיור".

 

ומה אומרים בבנק הפועלים? שם מדגישים כי הירידה במספר העסקאות וקשיי המימון שעלולים להשפיע על הענף, מגבירים את הסיכונים בתחום הזה. החדשות הטובות, כותבים כלכלני הפועלים, הן שבשבועות האחרונים דווח על מכירות יפות לאחר מבצעי הנחות, ואולי ניתן להסיק מכך שבירידות מחירים מתונות יחסית יהיו ביקושים למלאי הדירות הקיים.

 

בבנק מתייחסים גם להפחתת הריבית האחרונה, שבאה על רקע החרפת המשבר באירופה והמגמה שהולכת ומתפשטת של הרחבה מוניטרית במשקים מתעוררים. על פי המגמות האחרונות, האינפלציה אינה מהווה כרגע גורם מרכזי בהחלטות הריבית, ונראה כי ההמשך יהיה תלוי בעיקר בהתפתחויות הגלובליות ובשוק הדיור בארץ. אנו מעריכים, כותבים כלכלני הבנק, כי הריבית תופחת לפחות עוד פעם אחת בחודשים הקרובים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים