שתף קטע נבחר

ידפת מבקש לרכוש את ויטה יחד עם בעלי המפעל

העובדים מפגינים כעת בת"א וחסמו ציר תנועה מרכזי. האגודה השיתופית יודפת, בבעלות מושב יודפת, הגישה הצעה משותפת עם בעלי השליטה בויטה פרי הגליל לרכישת החברה מידי הכונסים המפעילים. ההצעה מתחרה ב-3 הצעות נוספות

האם האגודה השיתופית ידפת תציל את ויטה פרי גליל? האגודה השיתופית יודפת, שבבעלות מושב ידפת מגוש שגב שבגליל, המתמחה בגידול פקעות וכלניות לייצוא, הגישה הצעה לרכישת מפעל המזון מחצור הגלילית, השרוי בקשיים, יחד עם בעלי השליטה בויטה, אביב אלגור ואיאן דיוויס, לרכישת החברה מידי הכונסים המפעילים אותה. כך נודע ל"ידיעות אחרונות".

 

עוד נודע כי ההצעה לרכישה היא בשותפות שווה עם יודפת, כאשר כל צד יחזיק 25% ממניות החברה, והיתרה תישאר בידי הציבור. ההצעה מותנית בהסכמת הבנקים למחיקה של כ-60 מיליון שקלים מסך חובות ויטה - פרי הגליל המסתכמים ב-100 מיליון שקל לבנק לאומי ובנק דיסקונט, בנוסף לעשרות מיליוני שקלים לחקלאים ולספקים נוספים.  

 

ההצעה של יודפת, אלגור ודיוויס מתחרה בהצעות של שלוש חברות נוספות המעוניינות לרכוש את המפעל: בעל חברת המזון וילי פוד, צביקה ויליגר, יצרנית השימורים זנלכל ובעלי החברה המתחרה, יצרנית רכז העגבניות והשימורים פרי ניר, יעקב צ'סקלה

 

מנכ"ל אגודת יודפת גל לוי אמר לידיעות אחרונות: "אנחנו חברה כלכלית לכל דבר המחפשת עוד הזדמנויות עסקיות. עכשיו לא ניתן יותר להרוויח כסף בבורסה ואנחנו תמיד האמנו מלעשות כסף מחקלאות. אנחנו מאמינים כי נוכל להרוויח בויטה, מדובר בחברה שמרוויחה תפעולית. אנחנו יודעים לנהל ויש לנו ניסיון, בדקנו את הנתונים הכלכליים שלה והחלטנו לגשת במשותף עם בעלי השליטה. מלבד פרחים האגודה באמצעות המושב מעבדת 5,000 דונם של מטעי אבוקדו, גידולי כותנה, חמניות, תירס, ירקות, בקר ומרעה. בעבר יודפת סיפקה תירס לויטה-פרי הגליל והיא מכירה מקרוב את המפעל".

  

בימים הקרובים יחליטו הבנקים הנושים, בנק לאומי ודיסקונט, האם הם מקבלים אחת מההצעות או דוחים אותן ודורשים מינוי של כונס קבוע. ההערכה היא כי בימים הקרובים יתקיים משא ומתן בין הבנקים לבין המציעים, במטרה לשפר את ההצעות אשר כולן מכילות דרישה למחיקת חובות מצד הבנקים. ההערכות הן כי בשלב ראשוני ההצעה של צ'סקלה היא ההצעה הטובה ביותר אך כאמור ייערך מקצה שיפורים.

  

הפגינה סוערת בתל אביב

מפעל ויטה פרי גליל פועל כיום במתכונת מצומצמת, אך עד כה, למרות המשבר, לא פוטר אף אחד מעובדי המפעל. היום הפגינו כ-150 מעובדי המפעל מול בנק דיסקונט בתל אביב. במהלך ההפגנה הסוערת חסמו העובדים את רחוב יהודה הלוי לתנועה וניסו להתפרץ לסניף בנק לאומי במקום. אחד העובדים אף התעלף וקיבל טיפול.

 

בהסתדרות טוענים כי למרות הצעות הרכישה, יש לפתור באופן מיידי את בעיית מימון הביניים שתאפשר את המשך פעילות המפעל. העובדים חוששים כי מימון הביניים להפעלת המפעל יסתיים לאחר שהמלאים יסתיימו, וכי הוא יפסיק לפעול ויבצע פיטורים המוניים.

 

"בימים האחרונים יש חוסר ודאות בקרב העובדים וההסתדרות לגבי המשך פעילותו של המפעל", טוענים בהסתדרות ומזכירים כי המפעל רווחי וגם בשל עובדה זו יש צידוק להצלתו, לפחות באופן זמני. "ההסתדרות והעובדים סבורים כי גם הממשלה וגם הבנקים צריכים להירתם ולדאוג להמשך קיומו של המפעל", נמסר מההסתדרות.

 

יו"ר ועד העובדים מוטי חזיזה, אמר במהלך ההפגנה: "ההפגנה היום הייתה יריית הפתיחה למאבק חסר פשרות למען פרנסתם של עובדי ויטה פרי גליל. יש בקרבנו משפחות במצב קשה מאוד וסגירת הפעילות משמעותה חורבן עבורם. הממשלה והבנקים כנראה איבדו את הצפון, אנחנו כנראה לא מעניינים אותם".

 

יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות יונה פרטוק, אמר כי למפעל יש חשיבות ראשונה במעלה לכל אזור הצפון. "קריסתם של ויטה פרי גליל משמעה קריסתה של כל חצור הגלילית. זהו מפעל שפרנסת האזור כולו תלויה בו, אני לא רוצה לחשוב מה יהיה אם הוא ייסגר", אמר. מחר מתכוונים העובדים לקיים הפגנה נוספת מול משרד האוצר בירושלים.

 

השתתף בהכנת הידיעה: תני גולדשטיין


פורסם לראשונה 03/02/2009 12:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנת עובדי ויטה בת"א
צילום: עופר עמרם
עובד שהתעלף בהפגנה
צילום: עופר עמרם
מומלצים