$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סכנה ברורה ומיידית

היריבות מתרכזות בראול והונטלאר? כדאי שגם ישימו לב לג'פרסון פרפאן, המנוע באגף של שאלקה וטיפוס לא קל ביום-יום. הנה מה שצריך לדעת עליו

דני פורת
דני פורת  29.09.11 - 17:22
פרפאן, גם ראול יודע מה הוא שווה (gettyimages)
פרפאן, גם ראול יודע מה הוא שווה (gettyimages)

בגרמניה לא כל כך יודעים איך לאכול את שאלקה. בשנתיים האחרונות המועדון מגלזנקירשן נע מקוטביות אחת לשניה. בעונה הקודמת הושקעו בקבוצה למעלה מ-40 מיליון יורו על רכש והתקוות לשחזור המקום השני מ-2010 התנדפו מהר מאוד אחרי שהחבורה של פליקס מגאת נקלעה למאבקי הישרדות כבר באוקטובר. מצד שני, הגרמנים הדהימו את כל היבשת עם העפלה מפתיעה לחצי גמר ליגת האלופות וקינחו בזכיה מרשימה בגביע המקומי. גם העונה התנודות ביכולת שלה קיצוניות: התצוגות האיכותיות מול קלן, מיינץ ופרייבורג לא יכולות להעלים לחלוטין את התבוסה הקשה לשטוטגרט (3:0), ההתפרקות מול באיירן בבית (2:0) וההפסד המביך להלסינקי באירופה. אם יש שחקן אחד שמייצג בצורה אולטימטיבית את מה שעובר על הרויאל בלוז, הרי שהוא החלוץ הפרואני הכשרוני והבלתי יציב - ג'פרסון פרפאן.

פרפאן נמצא לא מעט זמן בזירה. בחודש הבא הוא יחגוג 27 ועדיין אנחנו תחת הרושם שהוא לא עשה את הפריצה המיוחלת לצמרת העולמית. את הופעת הבכורה שלו ערך  כבר בגיל 17 במדי קבוצת הפאר אליאנסה לימה, ובשלוש השנים הבאות הוביל אותה ל-2 אליפויות מקומיות. ב-2004 חוס הידינק שם עין על הקיצוני הצעיר והחליט לצרף אותו לפ.ס.וו איינדהובן. בהולנד, שבה שיטת המשחק 3-3-4 מבוססת על שני קיצוניים קלאסיים, התאימה לפרפאן כמו כפפה ליד: הפרואני הבקיע 57 שערים ב-119 הופעות בארדוויזיה ועזר לפ.ס.וו לזכות בארבע אליפויות רצופות. ב-2008 הגיע לשאלקה תמורת 10 מיליון יורו והיה לרכש השני הכי יקר באותה עונה בבונדסליגה. כבר בעונתו השניה, ולמרות הכדורגל ההגנתי שסיגל פליקס מגאת לקבוצה, פרפאן ושאלקה הצליחו לסיים במקום השני ולהעפיל לליגת האלופות. בבונדסליגה כבר הספיקו ליהנות מהפריצות המסחררות של פרפאן באגף ימין והכדורים הנייחים החדים שלו. 7 שערים ו-10 בישולים היו הספק נהדר. החיים חייכו אליו.

האידיליה הזאת לא ארכה זמן רב. באוקטובר שעבר חזר פרפאן למולדתו לקראת משחק ידידות של פרו מול קוסטה ריקה. רשויות ההגירה הפתיעו את השחקן ביציאה משדה התעופה בלימה ועיכבו אותו לחקירה בשל תביעה מצד חברתו לשעבר, מליסה קלוג, שהאשימה אותו באי תשלום מזונות לבנם המשותף ג'פרסון אדריאנו, העומד על 50 אלף יורו בכל חודש. הפרשה נפלה על שאלקה בדיוק בזמן הגרוע מבחינתה אחרי שהקבוצה רשמה הפסד נוסף לנירנברג והידרדרה עד למקום הלפני אחרון. בעיתון "בילד", כדרכם בקודש, הוסיף עוד גיצים למדורה כאשר חשף ראיון עם מליסה. "אם הוא משלם כל כך הרבה כסף על טיסות לנשים אחרות שלו ועל מסיבות, זו בעיה שלו. רק שישלם את מה שמגיע לי",  אמרה האקסית, ברומזה על חיי ההוללות הענפים של חלוץ שאלקה. פרפאן שילם את חובותיו המשפטיות, אבל חזר באיחור לגרמניה ופספס את משחק הליגה הבא מול שטוטגרט, למורת רוחו של מגאת.

הקרע בין מגאת לפרפאן לא אחר לבוא. אחרי פגרת חג המולד חזר הפרואני באיחור אופנתי למחנה האימונים בטורקיה. מגאת התעצבן וביקש מהשחקן לבצע הקפות סביב המגרש. הפרואני, שסחב כמה קילוגרמים מיותרים על גופו, הגיע אחרון כאשר יתר חברי הקבוצה עוקפים אותו בארבעה סיבובים. מאז נוצר נתק בין השניים. פרפאן הביע בפומבי את רצונו לעזוב את הקבוצה בשל "מסע הטרטורים של מגאת", וכבר היה בדרכו לסגור בוולפסבורג. העסקה התפוצצה אחרי שהזאבים סרבו לשלם 15 מיליון יורו כדרישת ראשי שאלקה. פרפאן נשאר ולמזלו הרב התוצאות המאכזבות של המועדון בליגה, הביאו לסיום דרכו של הדיקטטור מגאת כעבור חודש. חוליו ססאר אוריבה, מכוכבי נבחרת פרו בשנות ה-70', חושב שג'פרסון צריך להסתכל קודם כל על עצמו: "הוא עשה התקדמות גדולה באירופה, אבל בעיות המשמעות שלו וחוסר הרצון לקבל מרות מונעים ממנו להפוך לשחקן ברמות הגבוהות ביותר".

ראלף רנגניק שלקח את הפיקוד (עד שהתפטר בשבוע שעבר מסיבות בריאותיות) שינה לגמרי את פילוסופיית המשחק של שאלקה, שעברה לשחק בסגנון פתוח והתקפי. בעקבות הניצחון המדהים 2:5 על אינטר ברבע גמר ליגת האלופות הוציא פרפאן את כל הכביסה המלוכלכת ששמר בבטן: "הלחץ הפסיכולוגי של מגאת נעלם וכעת אנחנו נהנים יותר בשאלקה. היחסים ביני לבין מגאת לא היו קיימים. הפעמים היחידות שהוא דיבר איתי היו רק אחרי שקנס אותי. זה היה רק 'עבודה, עבודה, עבודה'. רנגניק החזיר את האמונה של השחקנים". השחרור המנטלי ממגאת הביא לפריחה מחודשת אצל פרפאן. באירופה הוא הבקיע 4 שערים (אחד יותר מהליגה), והיה לבורג המרכזי בעליה ההיסטורית לפיינל פור של הצ'מפיונס ליג. את העונה חתם בסטייל עם שלושה בישולים ב-0:5 הגדול על דואיסבורג בגמר הגביע בברלין.

אם יש חוב אחד שפרפאן עדיין לא פרע זה החוב לבני עמו. הוא נחשב לאחד הכדורגלנים המוכשרים שצמחו בחבל האנדים, אולי הגדול ביותר מאז תאופיליו קוביאס האגדי, אולם טרם הוכיח זאת ברמות הבינ"ל. לפני 4 שנים ביחד עם קלאודיו פיסארו ועוד שני שחקנים בכירים אירגן מסיבת סקס פראית בבית המלון של הנבחרת לפני משחק מוקדמות גביע העולם. פרפאן ו-3 הסוררים הורחקו ל-18 חודשים על ידי ההתאחדות הפרואנית, שלאחר מכן הקלה בעונשם והמירה אותו לשלושה חודשים בלבד. בלעדי פרפאן הנבחרת סיימה במקום האחרון במוקדמות מונדיאל 2010. אחרי שהושעה עוד פעם נוספת בשל דין ודברים עם מאמנו בפרו סרחיו מרקריאן, שב פרפאן לסגל ואמור היה להשתתף בטורניר הקופה אמריקה האחרון, אבל פציעה במפשעה השאירה אותו מחוץ לסגל.

העונה נראה שפרפאן נמצא בדרך למעלה. הוא התאושש בצורה חלקה מהפציעה האחרונה, ובמשחק מול מיינץ עלה מהספסל וסחף את קבוצתו לניצחון 2:4 אחרי שהרויאל בלוז פיגרו כבר 2:0. "ג'פרסון הוא סכנה אמיתית על המגרש", הכריז המנהל הספורטיבי הורסט הלדט. "שחקני היריבות פשוט מפחדים ממנו". הלדט הוא גם האיש שאמור לשבת עם הבחור ולנהל איתו את המו"מ על הארכת חוזהו, שמסתיים ב-2012. "עדיין לא הצעתי לו חוזה חדשה, אבל אני בדרך לעשות זאת", הבהיר לא מזמן. בשבת האחרונה הבקיע הפרואני שער בכורה העונה והוסיף בישול ב-2:4 על פרייבורג. על פי מדד "קיקר", פרפאן הוא השחקן בעל הציון הממוצע הגבוה ביותר בקבוצה ובין 13 הראשונים בכל הבונדסליגה (2.71). לתשומת ליבם של טאלב טוואטחה וחבריו.