שתף קטע נבחר

מה הזכויות של העובדים הזרים בתקופת החגים?

בקרב ציבור מעסיקי העובדים הזרים קיימות הנחות שגויות בכל מה שקשור לזכויותיהם בחגי ישראל. האם לוח החגים היהודי רלוונטי לנוצרים והאם חובה לשלם גם להם תוספת חג? בדקנו

תקופת החגים מהווה הזדמנות מצוינת לנוח מהרעש הבלתי פוסק והעבודה האינסופית. חוץ ממי שחוגג תקופה זו, מתברר כי זכות המנוחה שמורה גם לעשרות אלפי העובדים הזרים השוהים בישראל על פי חוק.

 

 

העובדה כי מדובר בעובד שדתו אינה יהודית, מטעה רבים שסוברים כי לאור כך אין לו זכויות, כפי שיש לעובדים ישראלים מן המניין. בסיוע של מומחי חברת עוקץ מערכות, ריכזנו שורה של הנחות שגויות שקיימות בקרב ציבור מעסיקי העובדים הזרים בכל הקשור לזכויותיהם בחגי ישראל, ומנגד, את האופן על פיו צריך לפעול. העסקה על פי תפיסות שגויות אלו עלולה לסבך את המעסיק בתביעה משפטית ובתשלום פיצויים לעובד הזר.

 

הנחה שגויה: לוח החגים היהודי אינו רלוונטי לעובד הזר.

 

החוק קובע כי לרשות העובד הזר עומדת האפשרות לבחור את לוח השנה על פיו הוא מעוניין לנהוג, בין זה הנהוג בארץ מוצאו לבין זה המקובל בישראל.

 

ככל שהודיע העובד למעביד בתחילת השנה כי הוא מעוניין לחגוג, קרי ליטול חופשה בהתאם לאחד מהלוחות, מחויב המעביד להתיר לו זאת. העובד זכאי לקבל שכר בגין 9 ימי חג בשנה, אותם יקבל לאחר 3 חודשי עבודה.

 

הנחה שגויה: עובדים ממדינות מסוימות זכאים לקבל מספר ימי חופשה רבים יותר.

 

המדובר באמונה טפלה, לא פחות. בפועל, לשון החוק אינה מבדילה בין עובד לעובד בכל הנוגע לזכאותו לקבלת ימי חופשה לאור הגעתו ממדינה כזו או אחרת. בין אם מדובר בעובד תאילנדי ובין אם בעובד פליפיני או מכל מוצא אחר. כולם לרבות כולם זכאים לחופשה בימות החג, בהתאם להודעתם למעביד באשר ללוח על פיו הם מעוניינים לחגוג, ובסך הכל 9 ימי חג בשנה.

 

הנחה שגויה: עובד שהחליט לעבוד במהלך החג זכאי לשכר גבוה יותר אך לא כמו עובד יהודי.

 

מדובר באפליה שהמחוקק אסר לקיימה לאחר שקבע כי ככל שהעובד הזר בחר לעבוד בימות החג, על המעביד מוטלת החובה לשלם לו שכר שגובהו יהיה בשיעור כ-150% משכרו הרגיל היומי המשולם לו. כמו כן, לבל ישכחו המעבידים כי העובד זכאי לפיכך גם ליום מנוחה חליפי.

 

הנחה שגויה: אחיו של העובד הזר שיצא לחופשה יחליף אותו במהלך תקופת החג. הרי יש לי היתר להעסקת עובד זר, כך שמדובר במהלך חוקי.

 

ממש לא! במסגרת החוק נקבע כי היתר העסקת עובד זר נותן אשרת עבודה רק לעובד זר אחד ולכן ניתן להעסיק ביום החופשי או בחופשה של העובד, עובד/ת בעל אזרחות ישראלית. על כן, אף שמדובר בעובד זר, ששוהה בארץ באופן חוקי ומצויד באשרת עבודה, העסקתו משמעה עבירה על החוק. לצורך, כך, ניתן להיעזר בחברה שסיפקה את העובד, שבדרך כלל יש ברשותה מאגר של עובדים ישראליים.

 

הנחה שגויה: במסגרת חוזה העסקה עליו חתם העובד, קיים סעיף שאינו מחייב את המעסיק לשלם לו תשלום נוסף בגין עבודתו בחג ולכן המעסיק אינו חייב בתשלום זה.

 

המעסיק חייב בתשלום נוסף עבור עבודת העובד הזר בחג. כאשר בוחנים את תקפות הקשר בין המעסיק והעובד הזר, כאשר מחד, קיים החוק ומאידך הסכם עבודה כזה או אחר שנחתם בתחילת ההתקשרות עימו – החוק הוא שגובר. חוזה עבודה, מפורט ככל שיהיה, אף שכולל סעיפים אחרים שמיטיבים עם העובד, אינו מתיר למעביד לגרוע מזכויותיו של העובד המוקנות לו על פי חוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודו אזולאי
צילום: דודו אזולאי
מומלצים