שתף קטע נבחר

בנק ישראל: תחזית האינפלציה יורדת ל-2.5%

בחודש יולי עמדה תחזית האינפלציה השנתית על 2.9%, ופברואר-מאי עמדה על 3.1%. על רקע הירידה בציפיות לאינפלציה וסימני ההאטה, גוברות ההערכות כי הנגיד יבחר להוריד בשבוע הבא את הריבית

תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, המבוססת על ממוצע התחזיות של בנקים מסחריים וחברות לייעוץ כלכלי שפורסמו בחודש אוגוסט, עודכנה פי מטה ועומדת כעת על שיעור של 2.5%. כך פרסם היום (א') בנק ישראל בסקירתו החודשית. בחודש יולי עמדה התחזית על שיעור של 2.9%, בחודש יוני על 3% ובחודשים פברואר-מאי עמדה על שיעור של 3.1%.

 

 

ירידה דומה חלה בתחזית לאינפלציה המבוססת על אגרות החוב הממשלתיות הנסחרות בשוק ההון. על פי שיטת חישוב זו, שמחשבת את האינפלציה הצפויה כפער בין התשואה על אגרות חוב הצמודות למדד המחירים לאגרות חוב שאינן צמודות למדד זה, תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על שיעור של 2.6%, לעומת 3% בחודש יולי.

 

הירידה במשמעותית בתחזית האינפלציה מגבירה את המתח לקראת יום שני הבא, אז יכריז נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על הריבית במשק לחודש ספטמבר. על רקע הירידה בחששות לאינפלציה, גוברות ההערכות כי הנגיד יבחר להוריד את הריבית, שעומדת כיום על שיעור של 3.25%, כאמצעי להתמודדות עם ההשפעות הממתנות של הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ומשבר החוב של אירופה, הגורמות לירידות חדות בבורסה של תל אביב ולהאטה בהיקף הייצוא.

 

הורדת ריבית עשויה לעודד משקיעים לסכן את כספם בפעילות עסקית, מכיוון שהיא הופכת את ההשקעה בפיקדונות שונים לפחות כדאית, וכך לעודד את הפעילות במשק. כמו כן, לריבית גבוהה ביחס לריבית באירופה ובארה"ב מיוחסת השפעה שלילית על מפעלי הייצוא, מכיוון שהיא תורמת להתחזקות השקל מול האירו והדולר וכך פוגעת ברווחיהם.

 

עד אוגוסט 2009 עמדה הריבית בישראל על שיעורה הנמוך ביותר אי פעם - 0.5%. בכך נקט בנק ישראל גישה זהה לזו של בנקים מרכזיים באירופה ובצפון אמריקה שהורידו את הריבית לשיעור מינמלי בעקבות המשבר הפיננסי בארה"ב שגרר כלכלות רבות למיתון. באוגוסט 2009 הפך פישר לנגיד הראשון בעולם שמעלה את הריבית ומאז העלה אותה 5 פעמים כאמצעי להתמודדות עם התייקרות הדיור ועם עליית האינפלציה לשיעור החורג מהיעד שקבעה ממשלת ישראל 1%-3%.

 

כעת, משהתחזיות מאותתות על חזרה של האינפלציה לתחום היעד, גוברות ההערכות כי הנגיד ישנה כיוון ויחזיר את הריבית למגמת ירידה. מנגד, קיימת אפשרות כי המצב הביטחוני הרגיש בימים האחרונים, שגורם להיחלשות השקל, ינטרל את החששות מהתחזקות המטבע המקומי  ויהווה שיקול להשארת הריבית על רמתה הנוכחית. בהקשר זה חשוב לציין גם, כי למרות שבחודשים האחרונים מורגשת האטה בפעילות הכלכלית במשק וירידה בציפיות לאינפלציה - תחזיות האינפלציה עדיין מצויות בחלק העליון של היעד שקבעה הממשלה (1%-3%) והמשק הישראלי עדיין צומח בשיעור סביר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שינוי כיוון? פישר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים