שתף קטע נבחר

הבורסה בת"א צנחה; מה יקרה בבורסות אסיה?

מאז הורדת הדירוג של ארה"ב התקיים מסחר רק בבורסות המזה"ת. אבל עם כל הכבוד לבורסות במצרים ובישראל - אלו הם שווקים קטנים, והמשקיעים נושאים עיניהם אל אוסטרליה, יפן, קוריאה וסין. בכלל פיננסים צופים שם ירידות מתונות מבארץ: "השוק בישראל ירד יותר בגלל סיבות מקומיות"

המסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב הסתיים אתמול (א') בירידות שערים חדות של 7%. ברקע הירידות: הורדת דירוג האשראי של ארצות הברית ביום שבת לפנות בוקר, בשל חובות הענק של מעצמת העל.

 

 

במהלך השבוע שעבר נרשמו ירידות ברוב שוקי ההון בעולם, על רקע משבר החובות האמריקאי והחשש מהורדת הדירוג. אבל מאז האירוע התקיים מסחר רק בבורסות במזרח התיכון, היחידות שפתוחות בימי שבת וראשון. הבורסה בדובאי ירדה אתמול ב-5.2%, הבורסה הסעודית נפלה שלשום ב-5.5%, הבורסה בעומאן נפלה ב-0.8% והבורסה המצרית ירדה שלשום ב-4%.

 

אבל השווקים באזור - כולל השוק התל-אביבי - הם שווקים קטנים שאינם קובעים את המגמה העולמית. השאלה שמטרידה כרגע את המשקיעים היא מה יקרה כשהמסחר ייפתח באוסטרליה, ביפן, בקוריאה ובסין?

 

"דבר אחד כמעט בטוח: יהיו ירידות בבורסות באסיה, ואחר כך גם באירופה", אומר ל-ynet הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מריל לינץ', חיים ישראל. "אף אחד לא יודע אם יהיו ירידות חדות כמו בארץ או ירידות פחות חמורות כמו שהיו במדינות ערב. אבל אין לי כמעט ספק שיהיו ירידות".

 

"הורדת הדירוג היא עניין שהמוקד שלו הוא אמריקאי, ולכן המגמה עשויה להתהפך רק אם יקרו דברים חדשים בארצות הברית, מהודעה מפתיעה כלשהי של הפדרל רזרב (הבנק המרכזי האמריקאי, ת"ג) ועד שינוי מגמה במסחר בניו-יורק. בכל מקרה, המגמה תמשיך להיות שלילית עד לפתיחת המסחר באצות הברית. כל העולם מוטרד מהורדת הדירוג האמריקאי וממשבר החובות שגרם לירידה הזאת. אסיה מושפעת מכך ישירות, כי סין ויפן הן הנושים המרכזיים של החוב האמריקאי".

 

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של בית ההשקעות כלל פיננסים, דווקא סבור ששוקי אסיה יירדו הרבה פחות מהשוק הישראלי. "אני מעריך שיהיו ירידות בכל אסיה, כי ביום שישי בבוקר, כשהמסחר באסיה נסגר בפעם האחרונה, לא ידעו שם בוודאות שדירוג האשראי האמריקאי ירד, אבל הירידות יהיו הרבה יותר מתונות לעומת ישראל. השוק הישראלי יורד כבר כמה שבועות יותר משווקים אחרים, בגלל סיבות מקומיות שלא קשורות כלל להורדת האשראי ולמשבר החוב האמריקאי".

 

אז מה, אם כך, מוריד את השוק הישראלי במיוחד?

 

"ראשית, אנחנו עלינו הרבה יותר מאשר אחרים בעבר, וכעת מתבצע כאן תיקון חד יותר. שנית, המשקיעים מחפשים מקום בטוח יותר לכספם. הם חוששים מ'אפקט ספטמבר' - הרעה במצב הפוליטי והביטחוני עקב הכרזת העצמאות הפלסטינית. וכנראה שגם מחאת האוהלים עושה את שלה. כשהמערכת הפוליטית סוערת השווקים מיטלטלים יחד אתה, והמחאה היא סערה פוליטית גדולה".


פורסם לראשונה 07/08/2011 22:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים