שתף קטע נבחר

האוצר האמריקני מגביל לוביסטים ובנקים

שר האוצר החדש טימותי גייתנר הודיע על תקנות חדשות, שמונעות מלוביסטים להשפיע על קבלת כספים מתוכנית החילוץ שאישר ממשל בוש, וקובעות שקיפות רבה בתהליך אישור הבקשות

שר האוצר החדש של ארה"ב, טימותי גייתנר, הודיע ביום העבודה הראשון שלו היום (ג') על תקנות חדשות שמגבילות התערבות של בעלי אינטרסים בכספי חבילת החילוץ בהיקף של 700 מיליארד דולר שאישרה הממשלה הקודמת.

 

התקנות החדשות נועדו למנוע מלוביסטים להשפיע על חבילת החילוץ, ולוודא שכוח פוליטי אינו גורם שקובע למי יוענקו הכספים.

 

  • מציאות חדשה: אובמה הקפיא את שכר עובדיו
  •  אובמה הציג את עיקרי תוכניתו להצלת הכלכלה

 

אחת מההחלטות הראשונות שקיבל הנשיא החדש ברק אובמה היתה איסור על פעילות לוביסטים במהלך השנתיים הראשונות שלו בתפקיד, וחיוב לוביסטים בתקופת צינון של שנתיים מתום עבודה בבית הלבן ועד להשתלבות בתפקיד בשדולה כלשהי.

 

גורמים בממשל אובמה אמרו כי התקנות החדשות הולכות רחוק יותר מהכללים נגד שתדלנות שחוקק ממשל בוש, ושמטרתן העיקרית של תקנות אלו היא לקדם את בריאות ויציבות המערכת הפיננסית. "מגיע למשלמי המסים האמריקנים לדעת שהכסף שלהם משמש לייצוב המערכת הפיננסית בצורה היעילה ביותר", אמר גייתנר בהודעה. "הצעדים של היום מאששים את המחוייבות שלנו להשגת מטרה זו".

 

התקנות החדשות של האוצר האמריקני מגבילות את המגע של גורמים במשרד עם לוביסטים בכל הנוגע להגשת בקשות לקבלת מימון מתוכנית החילוץ. ההגבלות דומות להגבלות שמוטלות על לוביזם פוליטי במשרד האוצר בענייני מסים.

 

הגדלת השקיפות, פיקוח על בנקים

בנוסף, עובדי משרד האוצר יידרשו להצהיר שכל החלטה לגבי השקעה התבססה רק על קריטריונים אובייקטיביים ועל העובדות הקשורות לכל מקרה. תוכנית החילוץ תידרש לפרסם תיאור מפורט של תהליך הבדיקה שבוצע בהחלטה על הענקת הכספים, ובנקים יורשו להגיש בקשות רק אם תתקבל המלצה לכך מהרגולטור האחראי.

 

ממשל בוש היוצא העביר את 350 מיליארד הדולרים הראשונים של התוכנית באופן שגרם למחוקקים רבים לזעום בגלל החוסר בשקיפות. המחוקקים נכשלו בניסיון למנוע את העברת 350 מיליארד הדולרים הנותרים, אך ממשל אובמה הבטיח שיבצע רפורמות ביישום התוכנית.

 

פרט לתקנות נגד לוביסטים, הממשל התחייב לשפר את המעקב אחרי דפוסי ההלוואות שמעניקים מוסדות פיננסיים כדי לוודא שהם אכן משתמשים בכספי הממשל כדי להגדיל את ההלוואות. בנוסף מבקש ממשל אובמה להגביל את שכר המנהלים בחברות שמקבלות סיוע ממשלתי, ולמנוע מבעלי מניות בחברות אלו מלהרוויח על חשבון משלמי המסים.

 

מינויו של גייתנר אושר אתמול בסנאט, והוא הושבע במשרד האוצר בנוכחות הנשיא ברק אובמה. "אנחנו לא יכולים להפסיד אפילו עוד יום אחד", אמר אובמה, "בגלל שכל יום המצב הכלכלי הופך גרוע יותר, כאן ובכל העולם". הנשיא החדש מקיים מאז נכנס לתפקיד תדרוך כלכלי יומי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טימותי גייתנר: יום ראשון עמוס
צילום: AP
מומלצים