שתף קטע נבחר

מסתמן: התוכנית למיסוי נדל"ן תאושר בממשלה

הממשלה צפויה לאשר היום את צעדי האוצר לבלימת מחירי הנדל"ן: ביטול הפטור ממס שבח על מכירת דירות להשקעה, והסבת דירות המשמשות למשרדים בחזרה לייעודן למגורים

הממשלה צפויה לאשר היום (א') את הצעדים החדשים במיסוי לבלימת מחירי הנדל"ן, אותם הציג השבוע שר האוצר יובל שטייניץ. התוכנית למתן הטבות לזוגות צעירים שירכשו דירות בפריפריה אמורה אף היא לעלות מחר לאישור הממשלה, אך נכון לעכשיו לא ברור אם היא תעלה.

 

שטינייץ הציג שני צעדים, שנועדו להגדיל את היצע הדירות בשוק הנדל"ן. האחד הוא ביטול של הפטור ההיסטורי ממס שבח על מכירת דירה שנייה ושלישית. ביטול הפטור ייכנס לתוקף משנת 2013 ומטרתו לעודד אנשים שקנו דירה נוספת לצורך השקעה, למכור את הדירה מהר כדי לא לשלם בעתיד מס שבח עבורה.

 

שטייניץ ציין, כי על פי חישובים שנערכו באוצר, 25% מכלל הדירות שנמכרו ב-2010, היו דירות להשקעה. כלומר, מתוך 100 אלף דירות, כ-25 אלף נמכרות למשקיעים ואותם רוצים לדבריו, להעביר לזוגות הצעירים.

 

הפטור המסורתי ממס שבח בעבר קבע כי אדם שבבעלותו יותר מדירה אחת המשמשת למגורים (על דירות לעסקים חלים כללים שונים), יקבל פטור ממס שבח רק אם עברו ארבע שנים בין מכירת כל דירה שברשותו (כשהמועד בו הוא קנה את הדירה אינו רלוונטי). בעליה של דירה יחידה היה יכול למכור את דירתו ללא הגבלה, ולא לשלם מס שבח בכלל. כיוון שרוב המשקיעים תכננו את מדיניות המס שלהם, רובם מכרו דירות אחת לארבע שנים, ולכן מעטים בלבד שילמו מס שבח.

 

בהוראת השעה שיצאה לדרך לפני מספר חודשים, במטרה לעודד את בעלי הבתים למכור דירות להשקעה, נקבע כי מי שימכור דירה שנייה או שלישית שבבעלותו בין השנים 2011 ל-2012, ייהנה מפטור ממס שבח, גם אם לא חיכה ארבע שנים בין עסקה לעסקה.   

 

המהלך האחרון של האוצר הותיר על כנה את הוראת השעה, אך כדי לעודד את בעלי הדירות להשקעה למכור את דירותיהם כבר עתה ולא לחכות, קבע כי הפטור ממס שבח יבוטל לחלוטין החל מ-2013, גם אם יעברו ארבע שנים בין מכירת כל דירה. כלומר - החל מאותה שנה, יינתן פטור ממס שבח רק למוכר שברשותו דירה יחידה.

 

צעד נוסף של האוצר הוא עידוד הסבת דירות המשמשות כיום למשרדים - בחזרה לייעודן המקורי - כדירות מגורים. לדברי שטייניץ, יש לפחות 50 אלף דירות באלה, בעיקר במרכזי הערים, ומי שימכור דירה כזו לצרכי מגורים בשנה וחצי הקרובות, עד תחילת 2013, יקבל תמריץ משמעותי - פטור מלא ממס שבח. 

 

על סדר יומה של הממשלה נמצאת גם התוכנית להענקת הטבות בסכום של 100 אלף שקל לזוגות צעירים שירכשו דירות בפריפריה. יו"ר ש"ס אלי ישי הכריז לאחרונה, כי נציגי משרדי השיכון והאוצר הגיעו להסכמה על מתן ההטבות, כחלופה ל"חוק המשכנתאות", שאיים בעבר למוטט את הקואליציה

 


פורסם לראשונה 04/06/2011 22:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים