שתף קטע נבחר

נקרעים מהעומס? כך תבצעו להטוטים בעבודה

שעות העבודה הרבות והמתרבות שאנו נדרשים לתת לא עומדות בקנה אחד עם הדרישה לדאוג גם לבית ולמשפחה. גלית תגורי משה מציעה מספר כלים שיסייעו לכם להתמודד: להתפשר על פחות ממושלם, להגיד תודה מדי יום, לכתוב יומן, ויש עוד

מאז ימי מלחמת העולם השנייה נוצר סדר עולמי חדש - נשים רבות הצטרפו למעגל העבודה. נדמה שהיתרונות עלו על החסרונות: הנשים נהנו משום שבנו לעצמן עולם מחוץ לדלת אמותיהן, נפגשו עם אנשים מחוץ לתא המוכר להם, הרוויחו כסף, רכשו הכשרה מקצועית ועוד; הגברים הבינו שכוח עבודה משמעותי הצטרף לשוק העבודה ותרם את חלקו.

 

 

רק מה, לצד התפתחות העבודה מחוץ לבית, שאר המרכיבים נותרו דומים והאחריות המשמעותית על ניהול הבית הוטלה על האשה. השנים עברו ושעות העבודה הולכות ועולות בהדרגה, וכיום, שבוע עבודה של 45 שעות נחשב לממוצע - מה שלא מותיר הרבה פנאי לחיים הנוספים מחוץ למעגל העבודה.

 

במקביל, נשים מקבלות מסרים סותרים ומעורבים מהתקשורת, מעמיתים לקריירה, מהחברה הרחבה. לצד היותך מפרנסת, עלייך לדאוג למשפחתך, להיות שם עבור ילדייך, להיות אמא מעורבת ועירנית, לדאוג לזוגיות, לדאוג להופעתך האישית, לדאוג להתפתחותך המקצועית ועוד ועוד.

 

כמו שאמרה לזלי מ. מקינטייר - "אף אדם אינו מתנגד שאשתו תהיה סופרת טובה, פסלת טובה או גנטיקאית טובה, אם באותו זמן היא מצליחה להיות גם אשת איש ואם טובה, טובת מראה, טובת מזג, מטופחת ולא תוקפנית".

 

נכון יהיה לאמר שאנו עדים להתפתחות יפה בה מספר גדל יותר ויותר של גברים מתבקשים ואף רוצים לתרום את חלקם בבית ולהיות מעורבים יותר בחיי משפחתם. יחד עם זאת, אם להיות כנים באמת, נסו לבדוק את החלוקה בנטל הבית והמשפחה המוכרת לכם מביתכם שלכם, מהסביבה בה אתם מסתובבים, ואני מאמינה שתגלו שלרוב, אלו שמובילות את הטיפול והדאגה לבית ולמשפחה, הן הנשים.

 

התביעות התרבו אך רמת הציפיות לא ירדה. הרשימה רק הולכת ומתארכת כל העת, אך הזמן נותר נתון קישח כלפני אלפי שנים, עת נשים דאגו אך ורק לביתן. התביעות השונות ממקום העבודה, מהבית, מהלחץ הגלוי והסמוי להגיע לאיזו שהיא הצלחה בחיינו - אם חומרית, אם בהורות ובבית, אם בקריירה וכיוב', יוצרות מצב בו נשים רבות יותר ויותר נחשפות ללחץ חריף, תחלואה גבוהה יותר, נטייה לדיכאון, תחושת חוסר הערכה עצמית ועוד.

 

אני רוצה להציע כאן מספר כלים אשר יעזרו לכן הנשים, ודרך אגב, גם לכם הגברים, ליצור איזשהו איזון יותר מוצלח בים הלחצים הנובעים מהתביעות השונות אליהם אנו נחשפים.

 

ההסתפקות בטוב דיו ולא במושלם: ד"ר טל בן-שחר, בספרו "אושר אפשרי", מעמיק בפרשנותו על ההבדלים בין פרפקציוניזם - שאיפה לשלמות, מול אופטימליזם - הסתפקות בטוב דיו. רבים מאיתנו יכולים לאתר בעצמם או בסביבתם תכונות של פרפקציוניזם. חשוב להבין שהשאיפה לבצע את הדברים, בכל תחום שיהיו, בצורה מושלמת, גוררת מחירים כבדים מאד אותם משלם הפרפקציוניסט. הפרפקציוניזם מוביל לדחיינות, לשיתוק, ולחוסר הנאה מן הדרך, משום שהפרפקציוניסט רואה רק את המטרה.

 

בעידן שלנו, כאשר ריבוי המשימות הוא כה משמעותי, אני מזמינה אתכם להעמיק דווקא בטוב דיו. אין זו קריאה לבינוניות, אלא לימוד של נתינת תעדוף נכון למשימות, הבנה שלא בכל דבר קטן צריך להשקיע עד כדי שלמות, שיש משימות פשוטות שאפשר לעשותן ולהמשיך הלאה. אני זוכרת ששמעתי ריאיון עם מנחת הטלוויזיה דנה וייס, שהסבירה איך תוך כדי שמאפרת איפרה אותה לתוכנית טלוויזיה, הכינה ב-5 דקות עוגה שביקש הבן שלה. להבדיל, אני מכירה כאלו שלא ישנים לילה שלם כדי להכין ולקשט עוגת יום הולדת "כמו שצריך".

 

שני האופנים יכולים להיות טובים ומוצלחים. צריך להבין שמה שנכון עבור האחד, הוא לחלוטין לא ראוי בעיני האחר. החוכמה היא גם לדעת לא להשוות את עצמנו כל הזמן לאחרים, וגם להבין שלכל בחירה בחיינו יש את המחיר שלה.

 

רשימת תודות מדי יום: מתנה מדהימה שתיתנו לעצמכם. עזבו את הציניות בצד וכן, תודו גם על זה שאתם נושמים... ככל שתעמיקו את תודעת התודות שלכם, תחוו פחות לחץ ויותר רגעי אושר.

 

פסקי זמן מדי כשעתיים להתאוששות: עצרו מדי זמן מה לנשימה עמוקה, להתסכלות מהחלון על הנוף, למחשבה קצת אחרת. כך תרוויחו יותר אנרגיה חיובית ותקבלו פרופורציות אחרות.

 

מיקוד בכל פעולה בנפרד: אל תעמיסו על עצמכם ריבוי משימות. בצעו משימה שתובעת את המיקוד שלכם וממנה המשיכו הלאה. יש משימות קלילות שניתן לבצע במקביל, אתם מכירים את יכולותיכם.

 

מילוי מאגר האנרגיה: ספורט/חברה/תזונה נכונה/מנוחה וכדו' - מה שמתאים ביותר לכם.

 

ללמוד מאנשים שהם מודל בתחום: השתדלו ללמוד מאנשים שאתם מעריכים את התנהלותם, פנו לעזרתם או להבדיל - קיראו אודותיהם ולימדו כיצד הם עושים זאת.

 

כתיבת יומן: כלי הכתיבה הוא כלי מדהים. הוכח שבריאותם הנפשית של אנשים הכותבים יומנים, יציבה יותר לאורך זמן ושהם פחות נוטים לדיכאונות ממושכים. הכתיבה מרגיעה ומוציאה מהאדם המון לחצים - "הנייר סובל הכל". כאשר אנו כותבים, נוכל לחוות אחר כך ראייה מאוזנת יותר של המציאות ואף לקבל תובנות שישרתו אותנו להמשך.

 

לקבוע סדרי עדיפויות ולהשתדל לעמוד בהם: קיבעו לכם תחומי חיים ונושאים אשר חשוב לכם לקדם - אם בתחום הזוגי/הקריירה/ההתפתחות האישית, והשתדלו לעמוד בזמן שאתם מקצים לכל תחום.

 

הכותרת היא מנכ"ל התמרה - תהליכים בעיצוב חיים. ניתן לפנות אליה בדוא"ל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
גלית תגורי משה
צילום: צדוק משה
מומלצים