שתף קטע נבחר

בעל עסק? כך תדע אם הארנונה שלך מנופחת

ארנונה גבוהה היא לא גזירה משמיים: שוכרים רבים משלמים סכומים גבוהים יתר על המידה. כך תבדקו האם אתם משלמים ארנונה מנופחת, ותגלו כיצד תוכלו לקבל את כספכם בחזרה

אחד המיסים המוטלים על מגורים ועסקים בישראל היא הארנונה העירונית, אותה גובות הרשויות המקומיות בהתאם לצו הארנונה, שקובע תעריפים שונים לנכסי מגורים המוטלים על תושבים, ותעריפים אחרים לעסקים. עם זאת מתברר, כי פעמים רבות מבצעות הרשויות המקומיות מניפולציות על חישוב גובה הארנונה, במטרה להעמיק את הכנסותיהן.

 

למרבה הצער, בעלי דירות ובעלי עסקים רבים, משחקים לידי העיריות הגובות מהם ארנונה גבוהה מהמותר, זאת משום שכאשר הם בודקים רכש או שכירות של נכס באזור מסויים - הם נוטים לראות בגובה הארנונה נתון שאין להתווכח עמו. כך גם נוהגים רוב התושבים הותיקים של אותו אזור.

 

עם זאת, ישיבה בחיבוק ידיים עלולה להוביל לתשלום ארנונת יתר בתעריפים הגבוהים מהמותר באחוזים רבים. לפניכם שבעה סימנים העשויים להעיד שאתם משלמים ארנונה מנופחת, שייתכן כי שווה לערער על גובהה.

 

חישוב השטח החייב בארנונה

יש לבדוק האם השטח לפיו מחושבת הארנונה מתאים בגודלו לשיטת המדידה הנהוגה ברשות המקומית שלכם. חלק מהרשויות גובות את הארנונה מעסקים ומדירות מגורים, בהתחשב בשטח הברוטו שלהם, כלומר שטח הנכס, ובחלקו היחסי בשטחים המשותפים של הבניין. חלק מהעיריות מתחשבות רק בשטח הנטו, וחלקן מחשבות את הארנונה בהתחשב בשקלול בין שני הפרמטרים (ברוטו-ברוטו, ברוטו-נטו, נטו-נטו).

 

לאחר בירור שיטת החיוב העירונית באמצעות שיחת טלפון לעירייה או לאיש מקצוע, אפשר למדוד את הנכס באופן עצמאי ולראות אם קיימת התאמה בין החיוב לבין המציאות בשטח. לחלופין, אפשר להתקשר אל הרשות המקומית ולבקש שרטוט של הנכס, שיגלה כיצד מתייחסת הרשות למטרז' הדירה שלכם, ושיאפשר לאתר בו טעויות. במקרים רבים, הרשות מחייבת תושבים גם על שטחי הברוטו, בעוד ששיטת המדידה העירונית מתירה לה לגבות רק על שטחי הנטו. המשמעות: גביית יתר בכ-25% ואף יותר.

 

בדיקת סיווג העסק או הנכס

סיווג הנכס מתייחס לשימוש שנעשה בנכס, ומהווה מכשיר משמעותי לשינוי גובה הארנונה בה הוא יחוייב. השוני שבין ארנונה למגורים לבין זו המיועדת לעסקים מוכר, אך קיימים גם סיווגי משנה לעסקים שונים, ולכל סיווג קיים חיוב ארנונה שונה.

 

כך למשל, הארנונה המוטלת על דייר בבית אבות אמורה להיות דומה לארנונה שתוטל עליו בדירת מגורים רגילה בעיר, ולכלול את כל ההנחות להן הוא זכאי. עם זאת, עיריות רבות מתעלמות מהחוק וגובות מבתי אבות ארנונה מנופחת של עסקים. כומים אלה מוטלים בעקיפין על הדיירים, שלא כדין.

 

לפיכך, יש לבדוק האם העירייה מחייבת אתכם על פי הסיווג הנכון לשימוש שאתם עושים בנכס. בית תוכנה למשל, מסווג פעמים רבות על ידי הרשויות כמשרד, מפני שהוא נראה ככזה, אך למעשה יש לסווגו כתעשייה, בתעריף ארנונה נמוך יותר.

 

לעיתים קרובות אפשר לשייך את השימוש בנכס לשני סיווגים שונים, שהפרש הגבייה ביניהם גדול. על כן מומלץ לפנות לעורכי דין המתמחים במיסוי עירוני ולבדוק האם הרשות המקומית מסווגת נכון את הנכס שלכם ,בהתאם לצו הארנונה ולשימוש בנכס.

 

מחזיק או משתמש בנכס?

כאשר אתם ניצבים בפני חיוב ארנונה, עליכם לבדוק אם אתם היחידים שעושים שימוש בנכס: חובת תשלום הארנונה מוטלת על בעל הזיקה הקרובה ביותר לנכס ומי שעושה בו שימוש בפועל, ולא על הבעלים או השוכרים רק בשל הגדרתם החוזית.

 

לפיכך, לעיתים ניתן להעביר חלק מתשלום הארנונה ואף את כולה, אל השוכר, אל שוכר משנה, או אל בעל זיקה קרובה יותר לנכס, כמו פולש למשל. כך למשל, כאשר ממונה כונס נכסים להחזיק בנכס מטעם בית המשפט, יש טעם להשית עליו את תשלומי הארנונה.

 

קיים בלבול לגבי עושי השימוש בנכס. כך למשל, הארנונה המוטלת על בעלי חניונים משותפים במגדלי משרדים, אמורה להיות משולמת על ידם רק בעבור השטחים בהם הם עושים שימוש. כאשר יש מקומות חנייה שגורם אחר רכש או שכר - בעל החניון אינו מחוייב לשלם עליהן ארנונה.

 

זכאות להנחה

תושבים רבים לא מודעים לכך, שהם זכאים להנחה בארנונה, היכולה להיות מוחזרת להם גם בדיעבד. על פי התקנות, זכאים להנחות קשישים, נכים, מעוטי יכולת, חד הוריים ורבים אחרים. על מנת לתבוע החזרי ארנונה על שנים קודמות, מומלץ להתייעץ עם עורכי דין המצויים בדין המתאים.

 

זכאות לפטור

פטורים מתשלום ארנונה ניתנים בדרך כלל לגופים ולמוסדות ציבור כמו מוסדות דת, מוסדות רווחה, מוסדות ספורט, עמותות, בתי יתומים, בתי ספר, בתי כנסת, שגרירויות וכדומה. עם זאת, ההגדרות בנושא זה לא תמיד ברורות ולכן מומלץ לפנות לעורכי דין המתמחים במיסוי עירוני, על מנת לבדוק האם מגיע לכם פטור.

 

שינויים משנה קודמת

בכל שנה כמעט, נוכחים תושבי ישראל כי סעיף תשלומי הארנונה שלהם גדל. לא מדובר רק בהצמדה למדד המחירים, אלא בהעלאה שיטתית של תעריפי הארנונה. למרות שכל עירייה אחראית בתחומה על העלאת התעריפים, היא נתונה לךמגבלות החוק, וזקוקה לאישור של שרי הפנים והאוצר להעלאות חריגות שהיא עורכת בתעריפיה.

 

לפיכך, כל שינוי שמתגלה בטופס הארנונה לעומת שנת המס הקודמת, אמור לעורר בכם חשד. פעמים רבות נמצא, שעיריות מצפצפות על החוק וקובעות עליות החורגות מהמותר להן. כאשר מגלים עלייה חריגה לעומת שנת המס הקודמת, מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הארנונה ולגלות האם ההעלאה הייתה חוקית או לא.

 

חריגה מהקפאות

כאשר מתגלים חיובים מנופחים של ארנונה לאורך השנים, העירייה מחוייבת בהחזר מלוא הכספים שנגבו שלא כדין. לעיתים הדבר מתבצע תוך פטור מתשלום שנים קדימה.

 

לעסקים, שוכרים, ובעלי נכסים המעוניינים לבדוק האם חויבו שלא כדין בתעריפי ארנונה לאורך השנים, מומלץ לפנות אל עורכי דין המתמחים בתחום המיסוי העירוני. יש לבדוק בין השאר, גם את שרשור התעריפים משנת 1985 ועד היום, על מנת לברר האם במהלך השנים הללו לא חרגה העירייה מהתעריפים הקבועים בצו הארנונה שלה.

 

הכותב מתמחה בהחזרי ארנונה ובהשגת הפחתה ופטור מהיטלים שונים המוטלים על ידי רשויות המקומיות על חברות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שובר ארנונה חשבון תשלום
צילום: הרצל יוסף
מומלצים