שתף קטע נבחר

ו' הכספים הפחיתה את הקנסות לעבירות שוק ההון

הוועדה, בשיתוף הממונה על שוק ההון פרופ' עודד שריג, הסכימו היום לקדם חוק לקריאה שנייה ושלישית, במסגרתו יופחתו העיצומים המקסימליים שיוטלו על סוכני ביטוח ועובדים בקרנות פנסיה שיעברו על ההוראות. עובד בחברת ביטוח ישלם עד 30 אלף שקל במקום 70 אלף שקל

פיצויים אישיים לנפגעי עבירות של פעילים בשוק ההון (סוכנים ועובדים בחברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה) הובטחו היום (ג') בחוק חדש שוועדת הכספים מקדמת לקריאה שניה ושלישית. החוק, שנועד להדק את הפיקוח של האוצר על שוק ההון, מסמיך את הממונה על אגף שוק ההון והביטוח להטיל עיצומים כספיים גבוהים על מי שעברו על הוראותיו.

 

 

הוועדה אישרה היום את סכומי העיצומים שיוטלו על העבריינים תוך הסמכת הממונה להעביר בכל מקרה חלק מכספי העיצומים כפיצויים לקורבנות הישירים של העבירה. חלק הפיצויים יהיה לפי שיקול דעת הממונה. הרעיון עלה בוועדה בשבוע שעבר והוא התקבל כהחלטה בהסכמה עם הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג.

 

שריג חזר ואמר בדיונים קודמים על החוק שמטרתו לחזק את ההגנה על ציבור המבוטחים והחוסכים הפנסיוניים. עם זאת, היום התקבלו בהסכמתו גם הצעות אחרות של הוועדה להפחית חלק מסכומי העיצומים, במיוחד אלה שיוטלו על יחידים אשר הפרו את הוראותיו, ולא להחיל את החוק על עובדים זוטרים.

 

כך הופחת העיצום המקסימלי שיוטל על סוכן ביטוח לסך שבין 10,000 שקל עד 50 אלף שקל במקום מ-12,500 שקל עד 70 אלף שקל (בהתאם לעבירה וחומרתה). עובד בחברת ביטוח ישלם פחות – בין 5,000 שקל ל-30 אלף שקל במקום סכומים דומים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי "עובד שמחייבים אותו ב-6,000 שקל ויותר, זה המון כסף".

 

הוועדה הסמיכה את הממונה להטיל על עובד עיצום כספי על תנאי למשך תקופה מוגדרת, וגם לחייב אותו לתקן את המעוות ולהבטיח שהעבירה לא תחזור בהפקדת עירבון כספי שיחולט אם לא נקט בצעדים הדרושים. לבקשת ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת המשנה לשוק ההון, נקבעה בחוק חובת פרסום מבצעי העבירות והעיצומים שהוטלו עליהם, כהרתעה שתגביר את ההגנה על ציבור המבוטחים ועמיתי קופות הגמל והפנסיה.

 

עם זאת, נראה כי בתחום זה טרם נאמרה המלה האחרונה. למרות הפחתת סכומי העיצומים, עלתה בוועדה התנגדות נחרצת לעצם הטלת העיצומים על עובדים יחידים. ראש חטיבת עובדי הבנקים וחברות הביטוח בהסתדרות, ציון שמע, טען כי "לגישה זו אין מקבילה בשירות הציבורי. אפילו נציב שירות המדינה לא מטיל עיצומים כספיים על עובדי המדינה".

 

הסגנית הבכירה ליועץ המשפטי באגף שוק ההון, עו"ד נטע דורפמן-רביב, הצדיקה את העיצומים האישיים מאחר ש"גם אחרון הפקידים יכול להסב נזקים חמורים למבוטחים". שריג ביקש להפיג את החשש לגבי הפגיעה האפשרית בעובדים זוטרים: "המטרה היא לאזן בין צמצום הפגיעה בעובדים לבין האינטרס של המדינה להגן על ציבור העמיתים והמבוטחים".

פורסם לראשונה 01/03/2011 17:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים