שתף קטע נבחר

יורוליג פוסט: לא הצהרה ולא כוונות

מכבי ת"א תגיע אמנם לרבע הגמר ללא ביתיות, אך זו לא האבידה האמיתית מההפסד לבארסה. הצהובים פספסו הזדמנות להוכיח כי מסוגלים לנצח את במאני טיים, בתקווה לשנות זאת בהמשך. מה קרה לספסל, ואיפה הכדורסל הטורקי ואיפה הספרדי?

השעה היתה 21:56. אלפי אנשים, רובם לבושים צהוב, נחו להם עם כוס מים ביד אחת ונקניקיה (יש שיגידו סושי) בשנייה, חצי חיוך, כשחלקם כבר החלו לברר על מלונות בפריז. אני כמובן חוזר ל-23 במארס 2010, לפני 11 חודשים, ערב ההפסד האחרון של מכבי תל אביב בהיכל בזירה האירופית. הצהובים כזכור הוליכו 12:27 בתום הרבע הראשון ו-32:46 במשחק הראשון מול פרטיזן בלגרד בסדרת רבע הגמר, אך נוצחו, איבדו את הביתיות והודחו בהמשך.

 

 

שמונה משחקי בית אירופים עברו מאז, את כולם מכבי ניצחה, אך במבחן האמיתי, אמש (ה') מול ברצלונה, היא נכשלה, נוצחה 92:85 ותסיים את הטופ 16 במקום השני, ללא ביתיות. אך הקשר לאותו הערב הוא לא רק רצף הניצחונות שנגדע. מכבי הגיעה בעונה שעברה להצלבה עם ביתיות מול קבוצה נחותה ממנה על הנייר והודחה. הכדורסל של הצהובים העונה מותיר להם סיכוי לנצח בחוץ כמעט כל יריבה שתגיע, ולהעביר את ההכרעה להיכל.


מכבי תל אביב הבית המקביל - כל האופציות

הבית המקביל - כל האופציות
קומבינציות ראשונה (מול מכבי) שנייה (מול בארסה)
פאו וקאחה מנצחות קאחה פאו
פאו וריטאס מנצחות פאו ריטאס
קאחה מנצחת, פאו מפסידה קאחה פאו
ריטאס מנצחת, פאו מפסידה ריטאס קאחה

 

גוסטאס? לורבק!  

המקום הראשון הוא לא האבידה האמיתית במשחק אמש. מכבי פספסה הזדמנות פז לשחרר הצהרה ברורה וחדה - אנחנו פה, ומסוגלים לנצח כל יריבה מהצמרת האירופית, וכמו שארל וויליאמס הגדיר זאת: "נואובאדי פאקס ווית' מכבי אין דה יד". הזדמנות הפז הזו התפספסה, אך צ'אנס חוזר יתקבל ב-22 במארס, באתונה, ויטוריה או וילנה, פרטים למטה.

 

לנוכחים בהיכל, וגם לצופים בבית, השניות האחרונות של 40 הדקות בוודאי הזכירו שני שמות מן העבר - גידרוס גוסטאס וטאנוקה בירד. השניים עשו את כל הטעויות האפשריות, כדי להעניק למכבי את האפשרות לכפות הארכה, במה שכונה ב-2004 'נס ז'לגיריס'. הראשון החטיא פעמיים מהקו, השני נכנס לרחבה בטעות ואיפשר לגור שלף להוציא כדור חוץ ולמצוא את דריק שארפ.


איפה נס ז'לגיריס ואיפה המשחק מול בארסה (צילום: מסך ערוץ 1)

 

ארזם לורבק, בתפקיד גוסטאס, יכול היה לסגור עניין אם רק היה מחטיא מהקו, אך הוא התעקש לקלוע (קולע ב-71 אחוז העונה). אלן אנדרסון, בתפקיד בירד, בחר לבצע עבירה כל כך מיותרת על דורון פרקינס, לשלוח אותו לקו ולאפשר לו לכפות הארכה. אך ההבדל בין אותו ערב קסום לאמש, שהפעם מכבי לא עלתה בטירוף לחמש הדקות הנוספות, כפי שקרה ב-8 באפריל 2004.

 

הטְרַאנס של מוריס  

כפי שנכתב פה אתמול, מכבי עמדה ערב המשחק מעל ברצלונה בשבע קטגוריות סטטיסטיות. אמש, הקטאלונים גברו על הצהובים בחמש מהן - נקודות, אחוז לשלוש, אסיסטים, מיעוט באיבודים ומדד. לעומת זאת, גם בקטגוריות שהספרדים הוליכו לפני המשחק (אחוז ל-2 ואחוז מהקו) נותרו הצהובים מאחור. עניין הקו הופך יותר ויותר משמעותי. כל העונה מכבי לא פוגעת מהעונשין, אך אמש זה עלה לה ביוקר. עשר ההחטאות מהקו (פרקינס כיכב עם 4 מ-8) עלו לדייויד בלאט ביוקר.


מתעלל סדרות ביריבות. טרנס מוריס מול ליאור אליהו (צילום: אלי אלגרט) 

 

הפתעת הערב היה כמובן טרנס מוריס. הפורוורד האמריקני התעלל באקסית שלו, והשווה את שיא הקריירה ביורוליג עם חמש שלשות, יותר מדייויד בלו, דורון פרקינס וצ'אק אידסון ביחד (4). מוריס כנראה אוהב אקסיות, שכן גם לאחר שעבר למכבי ת"א ב-2007/08 הוא התעלל בהפועל ירושלים במפגש הראשון מולה עם 19 נק', חמישה ריבאונדים ושבעה אסיסטים במשחק מצוין.

 

מכבי אמנם פתחה את המשחק טוב (6:16), וכשמסתכלים על שתי החמישיות, יש לצהובים באמת לא מעט יתרונות. אך ברגע שהעומק של הספרדים נכנס לעניינים הכל השתנה. הספסל הקטאלוני הביס את עמיתו המקומי 13:43 (!), כשמוריס לבדו קולע יותר מכל המחליפים הצהובים.

 

דייויד בלו, גיא פניני, טל בורשטיין וריצ'ארד הנדריקס, שנותנים לבלאט בממוצע 24.3 נקודות לערב, הסתפקו הפעם ב-11 בלבד, כשהאחרון הציל את המולדת עם תשעה ריבאונדים. המשולש בלו-פניני-בורשטיין אף התעלה וסיפק שלשה בודדת מתשעה ניסיונות. ככה, קשה לנצח מחליפים כמו מוריס, ג'ו אינגלס, פראן ואסקס, בוניפס נ'דונג ו-ויקטור סאדה.


לקום, להצדיע, להוריד את הכובע, מה שתבחרו. נבארו (צילום: אלי אלגרט)

 

"לקום, לקום, אני מבקש לקום"

ואי אפשר בלי מילה על חואן קרלוס נבארו. לה בומבה ירד לנוח בין המחציות, כשהקבוצה שלו בפיגור תשע והוא עם אפס נקודות. לכולם היה ברור שברגע שהוא יתחמם, זה יהיה אבוד. הגארד הספרדי, שנחשב אולי הקלעי הטוב ביותר ביבשת, צלף 17 נק' לאחר ההפסקה, ארבע יותר ממה שכל שחקני מכבי קלעו ברבע האחרון, אז איך אמר שייקה מהגשש, כשביקש לתת כבוד לכבוד השופט? "לקום, לקום, אני מבקש לקום".

 

אז מה הלאה? מכבי לא תארח בהיכל תקופה ארוכה משחקי יורוליג, כשהיא תצא למשחק החוץ חסר החשיבות ברומא, לאחריו היא תדע לאן היא נוסעת לשני משחקים בפתיחת רבע הגמר, ב-22 במארס. מי שסיבכה את התמונה היא פנאתינייקוס, שנוצחה בביתה מול ריטאס וילנה כבר ביום רביעי וטרפה את כל הקלפים.


מכבי תל אביב ההבדל שעל הספסל ברצלונה

ההבדל שעל הספסל
שם ממוצע אמש
בלו 7.2 5
פניני 6.5 2
בורשטיין 5.4 0
הנדריקס 5.2 4
מוריס 6 19
אינגלס 5.1 10

 

ניצחון של קאחה לבוראל בווילנה יבטיח לה את המקום הראשון ואת המפגש מול מכבי, אך הסיפור לא כל כך פשוט. הספרדים יפגשו יריבה מרה, כזו שכבר ניצחה העונה בוויטוריה, באתונה את פנאתינייקוס ובבית את ברצלונה. ניצחון ליטאי, בשילוב עם הפסד של פאו במלאגה, יעניק את הבכורה לריטאס, כשקאחה תסיים שנייה ופאו כלל לא תעלה. ניצחון של ריטאס לצד ניצחון של פנאתינייקוס, ימקם את פאו ראשונה, וישלח את מכבי ליוון.

 

בכל מקרה, היתרון של מכבי מול כל אחת מהיריבות האלו, ובמיוחד פנאתינייקוס וריטאס, יכול לבוא לידי ביטוי במשחק השני. הרגליים הרעננות של פרקינס ופארגו צפויות להביס את אלו של דימיטריס דיאמנטידיס או חאליד אל אמין, לאחר שאלו ייפגשו פעמיים תוך 48 שעות.


מזכיר את טאנוקה בירד? אלן אנדרסון מרגיז את מכבי (צילום: אלי אלגרט)

 

פעמיים טורקי קטן בבקשה

תמונת רבעי הגמר מתחילה להתבהר, כשהמשחק היחיד שכבר נקבע הוא בין אולימפיאקוס למונטפסקי סיינה, שייפגשו לראשונה אי פעם ברבע הגמר. היוונים הביסו אמש את פנרבחצ'ה אולקר, שמתקשה להתאושש מפציעתו של מירסאד טורצ'אן, וכעת, הפסד חוץ במחזור הנעילה בוולנסיה בשלוש הפרש ומעלה, יותיר את אלופת טורקיה ונבן ספאחיה בחוץ, למרות 0:3 בפתיחת הטופ 16.

 

הסנטר הצעיר של האדומים מפיראוס, זוראן ארצג, קבע שיא קריירה ביורוליג עם 19 נק', ובסך הכל קלע העונה מול פנר' 29 נק' (14.5 למשחק), כשבשאר תשעת המשחקים העונה הוא הוסיף עוד 40 בלבד (4.4 בממוצע).

 

תור הזהב הטורקי של תחילת הטופ 16 (פתיחה של 0:5 לפנר ואפס פילזן) נעצר גם בחזית השנייה, כשאפס נוצחה בפעם השלישית ברציפות, הפעם 88:76 לסיינה. כעת האיטלקים הבטיחו לעצמם את המקום השני בבית, והטורקים סיימו את דרכם באירופה. על הדרך הם ייפרדו מאנדרו וויזנייבסקי מיודענו, שחתום בקבוצה על חוזה יורוליג בלבד.


משהו קורה לטורקיות. מירסאד טורצ'אן, אולקר (AFP)

 

ריאל מדריד הבטיחה לעצמה את המקום הראשון בבית, כשניצחה בחוץ את פרטיזן בלגרד 56:61. אך את הניצחון הזה השיג אטורה מסינה עם ארבעה שחקנים בלבד: אנטה טומיץ', ניקולה מירוטיץ', סרג'יו רודריגס וסרג'יו יול קלעו ביחד 57 נק', נקודה יותר מהסרבים, כשדיאור פישר ונוביצה ווליקוביץ' מוסיפים עוד 3 ו-1 נק' בהתאמה. פאבלו פריג'יוני וקליי טאקר (לראשונה בקריירה האירופית), אגב, סגרו 49 דקות משותפות עם 0 נקודות.

 

ריאל תארח בשלב הבא את המנצחת בין ולנסיה לפנרבחצ'ה/אולקר, כשאת התמונה משלימה כמובן ברצלונה, שממתינה להבין האם תפגוש את פנאתינייקוס, ריטאס וילנה או קאחה לבוראל בשלב הבא. במבט חטוף קדימה, מבין שמונה המשחקים שינעלו את הטופ 16, שלושה ייקבעו רבות ושובעה יהיו חסרי חשיבות לחלוטין.

 

כמעט שכחנו ש...

  •  ברצלונה רשמה ניצחון תשיעי ברציפות בטופ 16. קשה להאמין שלובליאנה תמנע ממנה את העשירי בשבוע הבא.

 

  •  שימו לב לבארסה וריאל מדריד. שתי האריות של ספרד מחזיקות במאזן אימים של 0:10 בטופ 16.

 

  •  לעומת זאת, שתי יריבות מכבי בשלב הקודם, ז'לגיריס קובנה ופרטיזן בלגרד, כבר עפו עם מאזן של 9:1.

 

  • תנו כבוד לתיאו פפאלוקאס. הגארד הוותיק של אולימפיאקוס הוא השחקן בעל הכי הרבה הופעות ביורוליג – עם 210, כשהוא משאיר אבק לג'יי.אר הולדן.

 

  • וכבוד גם לעומאר קוק. כוכב ולנסיה סייע לספרדים לנצח בקובנה, כשהשווה את שיא הטופ 16 עם 12 אסיסטים.

 

  • שלושה שחקנים צהובים סיימו העונה משחקים בחמש עבירות – שניים במשחק בברצלונה (פרקינס ופארגו), ושניים נוספים אמש (פרקינס ואליהו).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליאור אליהו
צילום: אלי אלגרט
מומלצים