שתף קטע נבחר

דיילים זמניים יפוטרו - בהסכמת הוועד וההנהלה

מההסתדרות נמסר שההסכם עם אל על משפר את ביטחונם התעסוקתי של הדיילים הזמניים. דיילת שקיבלה מכתב פיטורים: "כל חברי פוטרו. הוועד לא דאג לנו בעבר - והוא לא ידאג כעת". ההסתדרות: מעתה היקף הפיטורים יצומצם

ההסתדרות והנהלת חברת אל על חתמו על הסכם לפיו פיטורי דיילים זמניים יבוצעו בהסכמת ועד עובדי החברה וההנהלה - או בבוררות. כך נמסר היום (ד') מההסתדרות. לטענתם, ההסכם "משפר באופן ניכר את ביטחונם התעסוקתי של עובדים המסיימים את תקופת ההעסקה הזמנית בת 5 השנים". עד כה העדיף הוועד שהדיילים הזמניים יפוטרו מהחברה במקום שתימשך העסקתם באותה המתכונת, ללא קביעות, מעבר ל-5 שנים.

  

 

לפי ההסכמים הקיבוציים הנהוגים באל על עובד זמני מועסק למשך 5 שנים - ואז מפוטר או נקלט בחברה. בשנים האחרונות פוטרו מאות דיילים זמניים מקץ חמש שנים, למעט ברי מזל מעטים שתקופת עבודתם הזמנית הוארכה.

 

על אף שבוועד מתנגדים נחרצות לסוג זה של העסקה, הם הסכימו לעכב את מתן הקביעות לאותם עובדים בשל קשייה הכלכליים של החברה. ההסכם החדש משפר את תנאי העסקת העובדים שהוארכה תקופת עבודתם.

 

אף שהצורך בהסכמת הוועד לפיטורי עובדים זמניים, משפרת לכאורה את סיכויי המשך העסקת הדיילים זמניים, דיילים זמניים אמרו ל-ynet כי דווקא התעקשותו הקבועה של הוועד על מתן קביעות היא זו שדחפה את ההנהלה לפטר עובדים זמניים. הם ציינו כי להערכתם לוועד אין אינטרס למנוע את פיטוריהם.

 

עם זאת, בהסתדרות אמרו שעד כה ההסכם מנע התערבות של הוועד בשיקולי הפיטורים של ההנהלה ומעתה הם ידאגו שהיקף הפיטורים יהיה מצומצם יותר.

 

מפטרים - ומגייסים חדשים

מאיה (שם בדוי), חלק ממחזור של 150 דיילים זמניים שסיימו 5 שנים בחברה, לא רואה כיצד ההסכם הזה מסייע לה. היא קיבלה לפני כשבועיים מכתב פיטורים ולדבריה הרבה מחבריה קיבלו את ההודעה ב-SMS. "לאף אחד מאיתנו לא ניתנה אפשרות להמשך העסקה - פיטרו עובדים מצטיינים, ועכשיו מגייסים חדשים". מאיה מעלה טענות קשות נגד הוועד - הם לא דאגו לנו בעבר - והם לא ידאגו לנו כעת".

 

"הרי מבחינתם עדיין עדיף שיפוטרו עובדים מסורים שהשקיעו 5 שנים בחברה - מאשר שההנהלה תמשיך להעסיק אותם ללא קביעות. הם לא רוצים שהמעמד שלהם ייפגע - אז הם פוגעים בנו. אני לא מבינה איך חותמים על הסכם שהוועד יחליט עם ההנהלה מי מהזמניים יפוטר, כשהוועד בכלל לא מייצג אותנו". נציין שבעבר, יו"ר הוועד, יוסי לוי מסר ל-ynet שהוא מחוייב קודם לעובדי הוועד ורק אחר כך לשאר.

 

רוני (שם בדוי), המועסק כדייל זמני באל על מעבר ל-5 שנים אומר שההסכם מטיב עם אלו שהמשיכו בחברה - ללא קביעות ועתה ישופר שכרם וביטחונם התעסוקתי עם זאת, גם הוא אומר ש"מבחינת הדיילים הזמניים שעומדים להיות מפוטרים לאחר 5 שנים, אין בשורה בהסכם, כיוון שהוועד לא יסייע להם למניעת פיטוריהם".

 

מה נותן ההסכם?

יהיו 3 ערכאות לאישור פיטורים של עובדים זמניים (עד תום תקופת זמניות של 10 שנים):

  • פיטורי העובד יעשו רק בהסכמה בין ההנהלה לוועד.
  • אם לא תושג הסכמה יובא המקרה בפני יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל החברה.
  • אם גם בערכאה זו לא תושג הסכמה יעבור המקרה להכרעתו של שופט בדימוס.

 

שיפור בתנאי השכר: עובדים שימשיכו לעבוד בחברה מעבר ל-5 שנים יקבלו השוואת שכר לעובדים קבועים למעט קרן השתלמות. עוד הוסכם כי כל תוספת שכר לעובדים הקבועים תחול גם על עובדים אלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קשיים כלכליים? אין קביעות לדיילים
צילום: ירון ברנר
מומלצים